Skrevet av Emne: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon  (Lest 38553 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget proprioception

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« på: On., 8,Juni,2011,14,41 »
Jeg har hatt lenge lyst til å skaffe meg en mer moderne spiller med skjerm i min WJ slik at jeg kan få usb-utgang, jack-utgang, bluetooth og også evt. montere ryggekamera. For å kunne oppgradere fabrikkradioen til en 2-din så behøver man en custom dash plate (radio bezel) rundt en slik enhet. Dette har jeg kontaktet en på jeepunlimited.com-forumet som skal lage for meg. Han sender også festebrakett og instruksjon om hvordan tilpasse 2-din inn i 1,5-din-åpningen. "Bezelen" ser slik ut:


Som dere ser så har den større åpning under og over sammenlignet med en vanlig dash plate:


Hvis dere er nysgjerrige så kan dere følge denne tråden:
http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=521775

Ekstrautsyr som kabelsett, rattkontrolladapter og ryggekamera har bilradiospesialisten god oversikt over:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=104

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #1 på: Fr.,10,Juni,2011,08,07 »
Får du brukt kontrollene bak på rattet med annen/ny spiller?
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget proprioception

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Re: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #2 på: Fr.,10,Juni,2011,12,06 »
Det er ikke noe problem, rattadapter finnes for ulike typer spillere.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #3 på: Lø.,11,Juni,2011,01,11 »
Hei

Hvor mye må du ut med for en slik plate? Har lenge tenkt på å gjøre det samme i min WJ

Mvh

Hans Chr

Utlogget proprioception

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Re: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #4 på: Lø.,11,Juni,2011,12,46 »
Han skulle ha ca $140 med alubrakkett for innfesting. Det er jo custom, så kanskje ikke rart det er litt dyrt.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
« Siste redigering: Ti.,14,Juni,2011,01,42 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.


Utlogget proprioception

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Re: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #7 på: Lø., 2,Juli,2011,02,52 »

Fant en annen mulighet som er mer plug and play:

http://www.alibaba.com/product-gs/435869379/China_4_3_CAR_Monitor_Grand.html
eller:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1999-2004-Jeep-Grand-Cherokee-Car-GPS-Navigation-TV-DVD-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem415806b4b5QQitemZ280649708725QQptZCarQ5fAudioQ5fVideo


Kineserne får det til, skikkelig bra produkt ser det ut som:) Nysgjerrig på om noen har anskaffet denne. Det ser ut som en 1,5 din-modell. Dvs at man ikke behøver å customize på dash-plastikken som på 2-din-modellen som jeg har beskrevet lengre opp. Så veldig plug and play ut, så også ut som den har GPS med mottaker, og ikke bare er klargjort. Også med win5.0 system som betyr at man kan laste ned Garmin-kart fra torrentsider. Det betyr at dette virkelig er en bargain:) Tipper denne modellen er helt ny, ihvertfall ikke sett den bli diskututert på amerikanske forum. Det var også med harness til rattknapper, men om cd-veksleren fortsatt vil fungere vet jeg ikke siden jeg ikke så en connection for den, men de hevder at det skal fungere. Men med USB så kan man egentlig bare fjerne cd-veksleren og bruke den som et førstehjelpsskrin, verktøyskrin etc. De reklamerer også med fri frakt. Får man i tillegg merket den som "gift" eller verdi under 200,- så er 3000,- røverkjøp siden det er bluetooth, USB/SD, IPOD, mulighet til å koble til ryggekamera, og mulighet til å koble til digital dekoder for TV. Fristet:)
« Siste redigering: Lø., 2,Juli,2011,13,46 av proprioception »

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #8 på: Sø., 3,Juli,2011,17,44 »
Tror den er ganske ny ja og ser jo bra ut. Hvordan den fungerer er jo en annen sak. Er jo ikke så mange valgmuligheter når man skal ha noe som passer inn uten modifikasjon av dash eller ledningsnett. Så jeg har nå bestilt en slik så får vi se hvordan den virker. Står ikke noe om at det er RDS radio, og det er jo litt ugunstig hvis det stemmer.

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #9 på: Sø., 3,Juli,2011,19,20 »

Hei

Jeg kjøpte denne til passaten min for et par år siden: http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=13261656

Har funnet den på aliexpress.com i ettertid - mye billigere.

For å si litt om spilleren så er det et kinderegg av en annen verden. Mye er bra og noe er dårlig. Nå skjærer jeg ikke alle slike kina-spillere over en kam men sier hva som er bra og dårlig med den spilleren jeg har. Den har alt - den spiller av filmer, mp3, har tv-tuner, radio, ryggekamera, gps, blåtann mm. Alt styres fra touchskjermen. Må bare si at jeg gapte første gangen jeg satte på en dvd og vrengte opp lyden. Starten på Star Wars hvor romskipet bokstavelig fløy på skrå gjennom bilen med et drønn - kunne ikke la være å glise  ;D

Spilleren har 2 sd-kort - det ene brukes til gps'n og har alle kartene (route 66) og den andre bruker jeg et 16 gb sd kort til musikk. Det er også en egen usb-inngang som man kan bruke minnepinne etc hvis man bruker en kabel i mellom. Alt fungerer, men det er en del som kan bli bedre.

* Blåtann fungerte - jeg fikk parret min gamle windows mobile - men den klarte ikke å browse adresseboka.
* GPS fungerer bra - bruker litt tid på å finne satelitter. Har en SIRF chip.
* Ryggekamera er konge. Aktiveres når man setter bilen i revers. Tar noen sekunder før skjermen kalibrerer seg i forhold til lysforholdene og fargene blir riktig.
* Radio - den er ikke god. Ikke RDS og menysystemet med preset fungerer dårlig.
* mp3 - gjør jobben sin. Enkelte filer greier den ikke å lese. Tror det kan skyldes at filene er kodet i VBR (variable bit rate)
* tv-tuner - ikke testet...
* dvd - spiller brente dvd'r uten problem. Også cd'r og dvd'r med mp3.

Den er WinCE basert ja. Når man starter GPS'n så er det tydeligvis et eget program som går parallelt med musikkavspilleren. Går man tilbake fra en kilde til f.eks SD-kort så hender det at den ikke finner SD-kortet. Må starte spilleren på nytt. Ellers har den sine små særegenheter som man lærer seg å leve med. Men totalt sett er den genial...

Har også sett at man får slike spillere som har mulighet for 3G-kort/sim-kort og som har nettleser og on-screen tastatur. Dermed kan man browse websider også. I tillegg er det wlan støtte slik at spilleren lager en wlan hot-spot i bilen  ;D

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #10 på: Fr.,15,Juli,2011,20,38 »
Da her jeg fått spilleren og testet den litt. Ser veldig fin ut og passer perfekt i dashbordet. Holdt på mange timer i går med å montere ryggekamera, gps antenne og trekke kabler til disse. Så ble ikke så veldig mye tid til testing. Cd, DVD, USB, Ipod, Blåtann fungerte veldig bra. Kan faktisk spille av musikk via mobilen og blåtann. Radiodelen var ikke serlig bra, ingen rds som forventet.
Hadde håpet på litt bedre lyd en før. Der ble jeg litt skuffet da det var lite dypbass. Var egentlig best lyd på DVD og Ipod. Kanskje det blir bedre lyd hvis jeg kobler ut forsterkeren under baksetet?
Skal man ha bedre lyd så er ikke dette en spiller å anbefale. Mye bedre i den orginale.
Bruksanvisningen var ikke serlig bra og selv om det fulgte med kabler for å koble til det orginale ledningsnettet så stemte ikke bruksanvisningen med disse og ingenting var merket bak på spilleren eller på kablene. AV og lyd inn/ utgangene på spilleren var ikke merket så ble litt let og finn for å finne kamerainngangen. Så ser ut som hastverksarbeid her. Fant ikke ut hvor jeg skulle koble til bryterene på rattet og har ikke fått gps programmet til å fungere enda

Kommer tilbake med bilder og mer info etter hvert.
 

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #11 på: Fr.,15,Juli,2011,20,41 »
Lydmessig er det MYE å hente på å kjøpe en av de store.. slik som pioneer , Kenwood eller Clarion...

Er verd å betale et par "lapper" mer der...
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #12 på: Ma.,18,Juli,2011,16,13 »
Ja, der har du nok rett uten tvil. Men problemet er jo at man da enten må sette inn en 1 din spiller med adapter, eller skjære ut større plass i dashbordet. Det geniale med den jeg har kjøpt er jo at den passer rett inn i hullet og det er bare å plugge inn i det gamle ledningsnettet. Får jeg lyst til å sette i den gamle er det en enkel sak som tar 2 min. Har nå begynt å venne meg til lyden og syns nå egentlig at denne spilleren er genial.

Noen bilder av installasjonen







Velkomstskjermen... Har ikke funnet ut hvordan jeg endrer til Jeep enda


Menyen, ikke sånn fancy 3D. Men fungerer fint


Ryggekamera, bør nok justeres litt ned mot bakken. Veldig bra oppløsning og bilde.


Radio, ikke RDS!!


CD spiller


Blåtann handsfree. Bare å taste nr og ringe.


MP3/ SD/ USB avspiller.


Kan jo og spille av DVD og se TV på den hvis man kjøper digital mottaker til 75$. Jeg tror ikke jeg har behov for dette. GPS programmet her jeg ikke fått til å fungere enda. Har ikke hatt ledig tid for å se på det.

Utlogget vmax

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
  • It's a jeep thing!
Re: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #13 på: Lø., 6,August,2011,17,43 »
Fått testet GPS etc nå? Virket rattkontroll på denne?
2004 WJ V8 Overland H.O.
Bergen

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #14 på: Sø., 7,August,2011,20,49 »
GPS fungerer knall. Tar raskt inn signal, og mye bedre følsomhet en garmin GPS'en min. GPS'en kan kjøres samtidig som man hører på musikk og film og kommer inn når man nermer seg kryss hvor man skal svinge av.  Rattkontrollen har jeg ikke fått tid til å programere enda. Får inn signalene, men jeg må definere hva hver kode (canbus) skal styre. Ledningen til denne manglet på ledningsnettet til spilleren, men det fant jeg ut etter hvert og har fått den tilkoblet. Det fins 3 forskjellige versjoner av denne spilleren, og jeg har generasjon 2 tror jeg. Den som selges på ebay er generasjon 3 og jeg tror den er noe bedre med tanke på rattkontroll. Ser nesten lik ut, men har forskjellig tilkobling bak og ikke samme funksjonene på knappene i fronten. Noe av softwaren er og forskjellig Hør med proprioception, tror han har en slik. Får beklage at jeg har tatt over tråden hans....