Skrevet av Emne: 2,7 crd. Turbo trøbbel.  (Lest 874 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gunnirun

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
2,7 crd. Turbo trøbbel.
« på: Lø.,19,September,2020,17,40 »
Hei.
Jeg har en WJ fra 2003 med 2,7 crd. Til daglig er den helt fin men når jeg tar campingvognen ut på tur så begynner den å slite. Når belastningen blir litt mer en vanlig kommer check engine lampen og den går i limp home mode. Samtidig hører jeg en slags plyster lyd som jeg kobler til turbinen. Den er der hele tiden inntil jeg slår den av. Da er det som om noe har resat seg og den er helt vanlig igjen. Check engine lampen er også vekk. Det skjer så igjen f.eks. hvis jeg må opp en bakke. Hvis jeg ikke har vognen bak er den blitt helt ok igjen. Har dere noen peiling? Jeg har ikke lest feilkoder.
Gunnar.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: 2,7 crd. Turbo trøbbel.
« Svar #1 på: Sø.,20,September,2020,12,16 »
Det kan være flere ting, og et greit sted å begynne er alltid å lese av feilkoder. Det som høres ut som skjer med din, er at den går i nødmodus. Den vil da gå dårlig, og nødmodusen skrur seg av når du skrur av og på tenningen. Et par ting som jeg kan tenke meg at det er, er treg turbo/wastegate, som gjør at med ekstra belastning over tid, så merker den bedre at du ikke har nokk trykk ifra turboen. En annen ting kan være tett katalysator eller lignende. Har også vært borti på et annet merke, hvor luftfilteret var møkkete, og burde ha vært skiftet for lenge siden, at motoren ikke klarte å dra nok luft igjennom, så når han dro henger, prøvde motoren å dra til seg luftfilteret istedenfor.

Utlogget gunnirun

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: 2,7 crd. Turbo trøbbel.
« Svar #2 på: Ma.,21,September,2020,14,19 »
Da har jeg sjekket fail kodene. Der er tre:
P0235. Turbocharger Boost Sensor A Circuit Malfunction
P0243. Wastegate Solenoid error
P0340. Cam position sensor.

Problemet er blitt litt verre en det var før. Nå kan det oppstå i vanlig kjøring uten tilhenger. Det begynner som et plyster lyd som jeg tror kommer fra høyre side av motoren. Etter kort tid er det som f.eks. en overtrykksventil åpner. Lyde forsvinner og kraften fra motoren samtidig. Hastighet på motor faller ca. 500 RPM. Deretter begynner den å jobbe seg opp igjen. Plystring begynner på nytt o.s.v. Hele prosessen tar bare kanskje fem sekunder. I vanlig kjøring merker jeg ingenting. Dette skjer bare under mer en vanlig belastning.
Noen som har erfaring med tilsvarende?

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: 2,7 crd. Turbo trøbbel.
« Svar #3 på: Ma.,21,September,2020,15,51 »
Plystrelyd kan komme av sliten turbo, men det pleier ikke å bli noe feilkoder av det. Men men annen feil som både kan lage prystrelyd, og kan gi feilkoder, alla P0235 er lekasje i innsugningsystemet. Jeg vill tippe at det kan komme av hull i en slange. Når trykket bygges opp, utvider den hullet, og trykket slippes så ut. Gå over alle slangene i innsugningssystemet, og kontroller de for lekasjer.