Skrevet av Emne: Madcaps jeepgarasje  (Lest 2128 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Madcaps jeepgarasje
« på: Ti.,10,Mai,2011,13,42 »
Ny garasje her - sjøl om det kanskje ikke blir den aller mest aktive basert på tidligere byggeaktiviteter  ;)

Litt bakgrunnsinfo fra meg:
Kjøpte min første Jeep, en 97-modell XJ med 2,5 diesel i januar 2006. Den var svart, med utstyrsnivå Sport og toseters varebil. Meget pen å se på, og km.stand på knappe 50.000 km. Hadde før det hatt kun tohjulstrekkere, men min far har kjørt Mitsubishi L300 og Pajero samt Suzuki Grand Vitara - så der har jeg fått 4x4-input. Og så har jeg kjørt MYE traktor, så jeg vet hva firehjulstrekk har å si i skogen for å si det sånn... ;) Og - som sikkert mange andre her inne har opplevd - problemer med elektronikk, mange ekstra slitasjedeler ift en personbil, dyre oljeskift osv osv - jeg var solgt på Jeep. Jeg har også kjørt motorsykkel siden begynnelsen på 90-tallet, og jeg vil sammenlikne jeepfølelsen med den frihetsfølelsen man får på tohjuling.

Så - hadde XJ i et par år, der jeg hadde en liten hendelse med topper som sprakk sør for Gøteborg på siste feriedag, så jeg måtte sette igjen bilen der nede og greier... Morsomt det ja. Ble litt skeptisk til VM-diesel der og da, sjøl om jeg i ettertid har skjønt at de er bra og enkle motorer som går og går hvis man er villig til å følge de opp og mekke sjæl. Var imidlertid ikke mer skeptisk enn at jeg kjøpte en 02-modell KJ med 2,5 CRD-motor, også den produsert av våre italienske venner. En helt annen motor synes jeg da, sterkere og noe stillere. Likte KJ'en meget godt, men det var en toseters varebil det også, og de som satte på det forbanna glassfibertaket hadde ikke gjort verdens beste jobb da det tok inn vann!! Hadde bilen inne hos merkeforhandler tre ganger før det ble "tett" - men de kunne ikke garantere at det ble bra siste gang heller.

Med småfolk underveis og fremdeles to år igjen til gratis montering av bakseter på KJ'en, bestemte jeg meg for å bytte til en WJ med fem seter, det hadde jeg siklet på lenge. Og var litt lei av dieselknatring og vibrasjoner, så jeg bestemte meg for bensin. Dessverre tillot ikke økonomien V8 der og da, men jeg fikk tak i en pent holdt 4-liter i Laredo-utgave.

Skal få totoms lift etterhvert og BF Goodrich AT eller liknende dekk. Har originale tåkelys liggende, samt ny lys-arm til rattstammen (altså den stikka som kontrollerer lysene, da min manglet tåkelysinnstilling for tåkelys foran). Frykter imidlertid at jeg må inn til merkeverksted for å få montert dette? Og har ikke fått sjekket om ledningsnettet er klart for tåkelys - men det er jo lov å håpe  :P

Her er et bilde av den slik den var ved salgstidspunktet:
« Siste redigering: Ti.,10,Mai,2011,15,48 av madcap1973 »
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Re: Madcaps jeepgarasje
« Svar #1 på: Ti.,10,Mai,2011,13,46 »
Fikk byttet grill til en fra en 01-modell V8:
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Re: Madcaps jeepgarasje
« Svar #2 på: Ti.,10,Mai,2011,13,52 »
Kjøpte nye frontlykter, såkalte projektorlykter med halo-ringer og ledlys, i sotet utgave:
(har ikke koblet til ringer og ledlys ennå, men det blir!)

Hvis jeg skal gå vinteren i møte med disse lyktene tror jeg det må bli xenon i nærlysa og et sett med tusenmetringer i tillegg. Sotinga ser ut til å spise opp litt lys i forhold til originallampene... ikke testa dette i skikkelig mørke, det er jo så lyst nå om kvelden.
« Siste redigering: Ti.,10,Mai,2011,15,50 av madcap1973 »
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Re: Madcaps jeepgarasje
« Svar #3 på: Ti.,10,Mai,2011,15,43 »
Bilen er rimelig original, sånær som en kjekk liten bakspoiler som jeg synes hjelper bra på å holde bakruta og luka ren.
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td

Utlogget proprioception

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Re: Madcaps jeepgarasje
« Svar #4 på: On.,11,Mai,2011,12,33 »
Er det denne bakspoileren du har?

http://www.justforjeeps.com/airdere.html

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Re: Madcaps jeepgarasje
« Svar #5 på: On.,11,Mai,2011,13,22 »
Er det denne bakspoileren du har?

http://www.justforjeeps.com/airdere.html

Ja det stemmer! Den er fastskrudd i bakluka på bilen og innehar en vaskeekte jeeplogo.
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Re: Madcaps jeepgarasje
« Svar #6 på: On.,11,Mai,2011,13,30 »
Et par foto av mine eks-jeeper også  ;D
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td