Har et par spørsmål anngående el-vifta i XJ`n, har prøvd å søke meg frem til noe fornuftig men fannt ingenting!
-El-vifta på bilen min starter aldri å gå, den andre går vel på reima og går selvsagt som den skal.
Dette fører ikke til at bilen koker, men når bilen står en stund på tomgang blir det gjerne 100 grader, synes det er litt i overkant selv om det ikke er i nærheten av rødmerket..
I går lot jeg den stå litt på tomgang i solveggen, kjørte så en drøy mil i god oppoverbakke, opp på skauen, lot den så stå på tomgang.. Da gikk pila enda litt høyere enn 100 grader uten at vifta til høyre når man ser ned i motorrommet forfra startet..
På bilene til fatter`n og brutter`n går jo denne vifta av og på hele tiden, nesten litt vel ofte, men de har gass på AC-anlegget, noe jeg ikke har.. (På den andre bilen min er det samme opplegg, der starter den andre vifta når jeg setter på AC..)
Har prøvd å bytte relè, det skjedde absolutt ingenting..
Dro ledning direkte fra batteriet til vifta, da gikk den som bara det..
-Skal den vifta gå etter signal fra en føler eller er denne vifta dedikert til AC-systemet?
-Er dette en vanlig greie på 4.0L, noen som har en "bilen lider av dette og trenger dette"?
Har grubla litt på det hele og har vel egentlig funnet ut at det kan være en god idè å koble denne vifta til en bryter inne i bilen, så kan jeg sette den igang og stoppe den når jeg vil..
Eksempelvis når man kjører offroad vil det vel være en fordel å la den gå hele tiden da farten er lav og jobben "stor"..??