Skrevet av Emne: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..  (Lest 4427 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« på: Sø., 1,Mai,2011,21,37 »
Har et par spørsmål anngående el-vifta i XJ`n, har prøvd å søke meg frem til noe fornuftig men fannt ingenting! :)

-El-vifta på bilen min starter aldri å gå, den andre går vel på reima og går selvsagt som den skal.
Dette fører ikke til at bilen koker, men når bilen står en stund på tomgang blir det gjerne 100 grader, synes det er litt i overkant selv om det ikke er i nærheten av rødmerket..
I går lot jeg den stå litt på tomgang i solveggen, kjørte så en drøy mil i god oppoverbakke, opp på skauen, lot den så stå på tomgang.. Da gikk pila enda litt høyere enn 100 grader uten at vifta til høyre når man ser ned i motorrommet forfra startet..
På bilene til fatter`n og brutter`n går jo denne vifta av og på hele tiden, nesten litt vel ofte, men de har gass på AC-anlegget, noe jeg ikke har.. (På den andre bilen min er det samme opplegg, der starter den andre vifta når jeg setter på AC..)
Har prøvd å bytte relè, det skjedde absolutt ingenting..
Dro ledning direkte fra batteriet til vifta, da gikk den som bara det..

-Skal den vifta gå etter signal fra en føler eller er denne vifta dedikert til AC-systemet?

-Er dette en vanlig greie på 4.0L, noen som har en "bilen lider av dette og trenger dette"?


Har grubla litt på det hele og har vel egentlig funnet ut at det kan være en god idè å koble denne vifta til en bryter inne i bilen, så kan jeg sette den igang og stoppe den når jeg vil..
Eksempelvis når man kjører offroad vil det vel være en fordel å la den gå hele tiden da farten er lav og jobben "stor"..?? :)
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #1 på: Sø., 1,Mai,2011,21,55 »
Ja,det er en god løsning..har sett behovet for ekstra kjøling ved offroad,selv etter at jeg bytta vannpumpe,termostat og kutta i panseret.Tror den er koblet opp mot A/C,men jeg har heller ikke fylt anlegget mitt så jeg vet ikke om det er grunnen til at den aldri gikk uten bryteropplegg..Er også egen sikring til den i boksen på innerskjermen i motorrommet mener jeg.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #2 på: Sø., 1,Mai,2011,22,23 »
:) Okei.. Har hørt at grunnen til at den gikk av og på så ofte på bilene til resten av familien er at det begynner å bli lite gass på AC-anlegget, men veit jo ikke..
Da tenker jeg at jeg kobler opp en bryter til den.. Det er jo svært sjelden jeg får bruk for den vifta, under vanlig kjøring er den jo godt under 100 grader.. Er sjelden jeg lar bilen stå å gå så lenge.. Er også sjelden jeg trekker tunge lass i varmen..
Når lønninga dumper inn denne måneden så skal jeg få en kar jeg kjenner til å ta en service på AC`n.. Han har visstnok alt utstyret som trengs til testing og påfyll av gass.. Er det tett og tomt for gass så fyller jeg på, litt digg å ha AC på varme sommerdager..
Så kobler jeg en bryter til vifta..

Hittil har jeg sjekket og ikke funnet noe galt med:

-kjølevæske
-Selve vifta
-Ledningene til vifta var hele og ikke noe rust eller annet tull..
-Rele
-Sikringen i motorrommet
-Kontakta på giver som sitter rett over termostaten er hel og pen, selve føleren skal jeg ikke uttale meg om..

Mer og mer tyder egentlig på at det er AC som styrer denne vifta, og i og med at systemet er tomt for gass (Håper jeg) så går ikke vifta..

Men som sagt, en bryter, koble kurs med sikring osv. så er det bare velstand.. :)
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget FS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
  • Min andre Jeep en Wrangler YJ
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #3 på: Ma., 2,Mai,2011,15,17 »
Hei Mussa

Jeg hadde en XJ og jeg mener at det har noe med hvor velgeren til varmeapparat står, det er den velgeren som styrer om det skal blåse kun opp til frontrute eller ned på gulv eller ut av midtkonsolen. Jeg mener at på den XJ jeg hadde så virket ikke elektrisk vifte hvis velgeren stod på retning frontrute. Husker ikke helt om det var opp til frontrute eller noen av de andre. Du kan jo prøve deg frem og se evt om den starter. Men det er greit å koble over egen bryter så kan du styre det selv. Husker min vifte slo inn og ut hele tiden selv om tempen var normal.

mvh.
Frode
Frode Søberg
JCN medlem nr: 831
Lørenskog
Jeep Grand Cherokee 5,2mpi 1994 :-) :-)
Jeep Wrangler YJ 1987 4,0 Litre :-)

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #4 på: Ma., 2,Mai,2011,16,59 »
Den vifta er koblet mot ac og vil derfor ikke gå så lenge ac pumpa ikke går, er også korrekt at den ikke går på enkelte innstillinger på ventilasjon inne i bilen, den skal bare gå på de tre første mener jeg det er, siden de tre posisjonene er for ac på.

Utlogget scorpio_rs

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #5 på: Ma., 2,Mai,2011,17,11 »
På min så starter vifta når temperaturen på motoren går ett stykke over 100grader. Men jeg har ikke AC, og det spiller ingen rolle hva ventilasjonsbryteren står på. At motoren går over 100grader skal ikke være noe problem hvis du har riktig mengde frostvæske. Siden frostvæske også øker kokepunktet.

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #6 på: Ti., 3,Mai,2011,00,18 »
Takker folkens! :)

Har lest litt om denne AC-pumpa, og har lest at det kan være et par tullefeil på disse? Løse ledninger og relè? Har prøvd å bytte rele uten at det skjedde noe..
Sitter AC-pumpa mellom topplokket og den andre vifta?
Går den AC-pumpa selv om det ikke er gass, eller vil den ikke starte uten gassen?
Noen relativt enkel måte å sjekke om pumpa er gåen?
Veit jo ikke om pumpa ikke starter fordi et eller annet, eller om den er tom for gass.. (Vil annta den er tom for gass bare, da den forrige eieren ikke brydde seg om AC, men han mente at den sakte men sikkert forsvannt..

Veit på den andre bilen min at når jeg slår på AC mens den står på tomgang så stiger tomgangen ørlitte gran, på Jeep`n så skjer det jo absolutt ingenting når jeg velger de hakka som AC aktiveres..

Er egentlig ikke noe problem dette som det er nå, men skulle det bli 30 varmegrader og man blir stående i tett trafikk ser jeg for meg at tempraturen kan stige et par hakk til, og da begynner det jo å bli vel varmt.. :)
Var ikke anntydning til hoste eller andre problemer i det hele tatt selv om temp`n steg til litt over 100 grader..

Regner med det er de tre til høyre som er AC:


1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #7 på: Ti., 3,Mai,2011,17,41 »
Har også hørt at det kan oppstå problemer med rele og enkelte ledninger, på min så hadde en ledning inn på pumpa glidd ut motsvarende kabelsko.
Ac pumpa sitter ihvertfall på min øverst på høyre side av motor (mot batteri).
Ac pumpa vil ikke gå uten gass på anlegget.
Hvis du finner ledningen som styrer magneten som kobler inn pumpa kan du koble denne til 12v med motor i gang og se om pumpa slår inn og går da, men ikke kjør den lenge, på min så fant jeg en og kun en ledning inn på pumpa, denne satt under pumpa ned mot dynamo.
Det er senteret på reimhjulet som slår inn og bringer med pumpa, hjulet rundt går med reimen konstant.
Gassen i anlegget vil gradvis forsvinne ja, det skjer på så å si alle anlegg.

Temperaturen vil nok alltid gå litt opp på de fleste biler siden pumpa belaster motoren litt ekstra.
Det er de tre til venste som er ac, siden det står air cond over dem.

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #8 på: Ti., 3,Mai,2011,22,42 »
Takker for utfyllende svar.. :)

Får først og fremst gå over ledninger osv til pumpa også kanskje prøve å "kickstarte" den ja.. :) Får prøve meg litt frem med ledninger da.. Hehe.. Har kikka litt på fatter`n sin idag, begynner å bli veldig lite gass på den tror jeg, men pumpa slår inn med et klikk.. Noe jeg stusset på med bilen hans er at den elektriske vifta på bilen hans slår seg på uansett AC eller ikke, om bilen er varm eller kald spiller ingen trille, men slår man av vifta helt inne i bilen, stopper den elektriske vifta også..
Er ikke så enkelt å sammenligne disse bilene heller, selv om det kun er et år imellom de så er det diverse forskjeller, synes ikke AC-pumpene ser like ut.. Han sin går på R12 gass, min skal ha R134.. Sånn går nå dagan.. Hehe..  ;D
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #9 på: To., 5,Mai,2011,20,26 »
Har fått lest meg opp litt, men ikke nok tydligvis..

Alle biler med AC har denne vifta, og noen uten også hvis den er utstyrt med heavy-duty kjøle-pakke.. :)

Vifta skal gå når AC går, eller når motoren når en viss temp. (På min så går den ikke i det hele tatt..)

Har fått feilsøka litt mer, har skaffet flere relèer, bytte av relè er som før, ingen endring.
Sjekket sikringer, de er hele, men har for sikkerhets skyld byttet til nye, ingen endring.

Har "tjuvkoblet" "relèholderen", tok ut relè, satte på tenninga og koblet mellom øvre og nedre punkt, vifta starter.

Denne kan da eventuellt kobles sammen med sikring og vifta vil gå når motor går, men da konstant..?

Konklusjonen hittil er at ledningsnettet til og fra relè med tanke på strøm til og fra fungerer.

Problemet må være at relè ikke får signal fra et eller annet sted at det skal slå seg på når temp`n er høy.

På den andre bilen min får vifta signal fra en sensor som sitter ved termostaten.
Ser at Jeep`n har lignende sensorsak på omtrent samme område.

Spørsmålet nå er da: Er det noen som veit om det er denne føleren som sender signal til relè?

Noen som har en ekstra, eller delemotor jeg kunne testet denne?
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget scorpio_rs

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 21
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #10 på: To., 5,Mai,2011,20,38 »
Mulig det er en sånn sensor som er ødelagt. Men hvis du ikke finner ut hvilken det er. Kan det være en løsning å kjøpe en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Tuning/Adapter-for-termostatgiver-for-kjolevifte/ og
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Motor/Kjolesystem/Audi/100/61581-TERMOSTATGIVER-FOR-KJOLEVIFTE/ også legge opp en egen ledning bort til rele. Har gjordt sånn på scorpioen min når jeg bytta slurevifta med el. vifte. Funker bra  ;)

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #11 på: Fr., 6,Mai,2011,15,03 »
Dro på høgger`n å plukket med meg en tempføler/bryter, den som sitter over termostaten.. Skal også nevnes at dette er en del som de ikke har på Mekonomen, ikke BilXtra og ikke hos Jeep forhandler.. Jeep delelager klarte ikke å finne delen på dataen engang.. Han fant et par "deler" som han kanskje trodde det var, ingen av de var på lager, den ene kosta 590.- og den andre kosta drøye 2000.- :o (På Mazda`n koster den ca 150.- ny, orginaldel.. Hadde en ekstra til Mazda, den passet ikke selvsagt.. :) )
Takket bare pent for hjelpa og dro på høgger`n..

Uansett, byttet ut den gamle med en ny gammel! Kjørte en liten tur, venta i 7 lange og 7 brede for å få temp`n opp.. Var litt kjøligere i lufta idag.. Nåla runda 100 grader, nærmet seg den magiske grensa på 105 grader... Og voalà, der startet vifta opp og kjølte ned motoren ganske så raskt ned til godt under 100 grader før den slo seg av igjen! Da var den saken biff..

Fant ut en ting til også: Hvis man kobler av ledningen til denne føler/bryteren så får man jo Check engine-varsel, MEN det virker som bilen har en sikkerhetsanordning for å hindre koking, nemlig at vifta starter å går konstant fra man starter til man stopper bilen.. :) Så vil får man problemer med temp`n på offroadtreff og ikke har bryter på vifta, så er det strengt tatt bare å hekte av ledningen til føleren så vil vifta gå hele tiden.. :) (Skal sies at jeg ikke har testet å kjøre bilen i denne tilstanden, fant det bare ut tilfeldig under feilsøking med stillestående bil..)
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Dalton

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 155
  • Cherokee Nation
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #12 på: Ti.,24,Mai,2011,21,49 »
Samme symptom hos oss. Den elektriske vifta starter ikke før nåla står godt over 100 grader. Ser vel ut til at dette er "normalt" på disse bilene.
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #13 på: On.,25,Mai,2011,00,18 »
Ja, den skal slå inn på drøye 105 grader mener jeg å erindre, men det er fysisk et godt stykke over 100 på selve nåla.. Har en mistanke om at den gamle måleren fortsatt fungerer da jeg trodde vifta skulle slått inn tidligere.. Uansett så fungerer den nå.. Er litt fristende å sette på disse biltema-bitene over også få vifta til å slå inn på 92 grader i stedet.. Er vel ingen grunn til å la bilen gå på over 100 grader??
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Dalton

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 155
  • Cherokee Nation
Re: Spørsmål om el-vifte i 4.0L HO..
« Svar #14 på: On.,25,Mai,2011,14,36 »
Er vel sikkert en grunn til at det er laget sånn... Jeg har flere ganger bare ventet på at kjerra skulle koke, spesielt i bratte bakker med lav fart. Men den har ikke kokt enda, så systemet funker sikkert.
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output