Skrevet av Emne: Shimming/Caster  (Lest 1723 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 4Runner

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Shimming/Caster
« på: Lø., 9,April,2011,02,51 »
Har 2" OME hevesett og 31"BFGAT på YJen nå. Har så og si null dødgang i ratt når bilen står stille. Helt ny snekke fra PSC, styredemper fra OME.

Sliter med at jeg har dårlig selvoppretting på bilen, og den er "løs" på rattet når jeg kjører i litt fart. Altså den er presis, vandrer ikke, men pga. at
selvopprettinga er dårlig føles den bare løs i fisken. Shimsa som ligger mellom bladfjørene er ikke helt bra, den ene var brukket når jeg installerte hevesettet,
men jeg tenkte at dette gikk vel bra når jeg fikk skrudd sakene sammen. Shimsa ser heller ikke bra ut, de er mere flate enn å ha noen vinkel. Vet ikke om de
er originale. Hadde bilen på forstillingskontroll før visning hos BT og da var caster'n ok ifølge dem (husker ikke hvor mye den var), men likevel har jeg ovennevnte problemer.

Regner vel med at dette er caster som kunne vært høyere, men jeg har ikke peil på hvor mye den bør shimmes for at den skal føles ok.
Noen andre her som kanskje har samme hevinga og har vært borti det samme?

Hvor mye er det eventuelt "bra" å shimse? Ser quadratec har (http://www.quadratec.com/products/16121_090X_PG.htm) 2,4 og 6 grader shims.
Shimmer jeg med 6 grader, hvor mye caster vil jeg da få? Vil dette gi vibrasjoner i 4WD pga. feil vinkel på aksel?



(Har vært gjennom denne: http://www.jeepforum.com/forum/f8/why-your-steering-wanders-seems-loose-445430/)
Caster: *Manual trans: Set to 6.5 deg, "ok range" 5/14 deg to 7/14 deg
*Auto Trans: Set to 8.0 deg, "ok range" 6 1/2 deg to 9 deg

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Re: Shimming/Caster
« Svar #1 på: Ti.,12,April,2011,14,15 »
Hadde på min YJ faktisk hele 12 grader caster. Brukte kiler/shims i tillegg til OME. OME i seg selv har vel også en naturlig form som gir caster? Husker ikke helt her nå dessverre. Kanskje kan andre fylle på med info akkurat der.

I manualen står toleranser for godkjent caster - men jeg som deg opplevet selvopprettingen som veldig dårlig om man fulgte boka.

Har BARE gode erfaringer med såpass høy caster som jeg hadde. Bilen var VELDIG retningstabil på vei. Og rettet seg opp fint :-)

Men for å få papiret man viser BT til å stemme med boka og anbefalt toleranse så vil jeg nok inrømme at akselen hang løst i lufta og ble vridd manulet med jekke-stropper for å få gode nok tall for utskriften. Juks javel - men viktig for å få brukbar opplevelse av selve kjøringen.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget 4Runner

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Re: Shimming/Caster
« Svar #2 på: Ti.,12,April,2011,18,09 »
Jeg mener å huske at bakfjørene til OME har shims som er fastskrudde, mens det ikke er noe på frontfjørene. Iallfall var det ikke det på mine.
Har lest litt på Jeepforumet, og det varierer nok om det sitter shims originalt foran. Noen har det, andre ikke.

Jeg prøver meg med 4 graders shims fra Quadratec nå i første omgang så får vi se om det blir noe forskjell på sakene. Kommer med tilbakemelding.