Skrevet av Emne: Kufanger/vinsjfanger  (Lest 1277 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Kufanger/vinsjfanger
« på: Ma.,21,Mars,2011,19,18 »
Hvordan er det med disse reglene? Har det kommet noen endringer eller er det noen som vet om det har lykkes noen å få godkjent slike på sin xj i nyere tid?

Har lest litt på vegvesenet sine sider og fannt denne her: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/52381.cms

Og hvis jeg leser det riktig så skal du kunne få godkjent den montert hvis fabrikanten skriver ut papirer utstedt på understellsnummer og type fanger om at den fangeren møter kravene til 2005/66/ef.

Vil dette da si at hvis f.eks warn skriver ut papirer om at den fangeren med typenummer/serienummer er godkjent ifølge dette direktivet monter på den bilen så får du det godkjent montert?

Har jeg forstått dette riktig tro, det kan da ikke være så enkelt?
Noen som kjenner mer til dette?

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Re: Kufanger/vinsjfanger
« Svar #1 på: Ma.,21,Mars,2011,21,45 »
LR-folket hadde en diskusjon her http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=47401 som konkluderte med at kufanger er fy, mens å bytte hele fangeren kan gå.
Om det er før eller etter direktiv og annen moro aner jeg ikke.




Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Kufanger/vinsjfanger
« Svar #2 på: Ma.,21,Mars,2011,22,10 »
Kan nesten se ut som om det er etter direktiv det de skriver, og utifra det jeg leser i den tråden så ser det ut som at en ren vinsjfanger uten bøyle og som ikke endrer lengden på bilen, eller beskytter bil og vinsj mer enn normal fanger ikke behøver å godkjennes, dette ser da spennende ut, tror jeg må ta en telefon til biltilsynet og høre litt om disse reglene her.

De paragrafene som står i vegloven er som alle andre lovdata, helt for j****g å tolke for en vanlig dødelig.

Utlogget bmhe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Re: Kufanger/vinsjfanger
« Svar #3 på: On.,23,Mars,2011,11,55 »
Jeg bygde vinsjen inn bak originalfangern så da skal vel den være grei?
...

Utlogget razmus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: Kufanger/vinsjfanger
« Svar #4 på: On.,21,Mars,2012,09,54 »
Litt lenge siden, men jeg lurte på om det var mulig å få se et bilde av løsningen med vinsj bak fangeren?
Nå:
Cherokee XJ -98 2,5TD

Tidligere:
CJ7 -78 4,2b renegade, Cherokee XJ -99 2,5TD, Grand Cherokee -00 4,7b, Wrangler -99 2,5b, Cherokee 3 dørs -96 4b