Skrevet av Emne: Baksetespørsmål  (Lest 5019 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Baksetespørsmål
« på: Sø.,20,Mars,2011,16,44 »
Tjolahopp!

Da har jeg endelig fått tak i min første TJ (garasje kommer sikkert snart), og jeg lurer på noe småtteri med tanke på å sette inn baksete.

To av skruene (en på hver side) til å feste baksetet med, har fått hodet dratt av og jeg lurer på om dette er et vanlig problem med disse bilene.
Bilde:



Det var selvfølgelig veldig urutinert av meg å ikke sjekke dette før jeg kjøpte den, men den virka ganske så bra ellers  så jeg tenkte ikke noe særlig over det.
Så, er det noen som har noen tips?  Tenkte jeg skulle drille litt og bruke en grisepikk etterpå. Eller finnes det en enklere måte?

En annen ting forresten, kjøpte disse setebeltene på mekonomen. Noen som har erfaring med å godkjenne disse? Ser at de er anderledes fra originalen ved at rullen sitter ved toppfestet istedenfor nede. Har det noe å si?
Bilder:



Håper noen har litt tips å komme med, og at livet med en TJ blir så gøy som det virker som.  ;)
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget myggen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 99
Re: Baksetespørsmål
« Svar #1 på: Sø.,20,Mars,2011,16,51 »
gratulerer med ny bil  :).så lenge beltene er E merket er det ikke noe problem å få de godkjent,de boltene er nok ikke veldig enkle å få ut uten å ødelegge gjengene,men alt går !tror det går med gjennomgående bolter men husker ikke helt hvordan det ser ut
jan erik rånes
medl.nr 494
tlf.99737387
tj

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Re: Baksetespørsmål
« Svar #2 på: Sø.,20,Mars,2011,17,15 »
Var noe av det samme jeg tenkte. At hvis jeg ødelegger gjengene, så kan jeg bare bruke en gjennomgående bolt med mutter på undersida. Men hvordan blir da med take på godkjenning og slikt?
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Baksetespørsmål
« Svar #3 på: Sø.,20,Mars,2011,17,26 »
Det skal ikke være noe stort problem å få det godkjent,bruk store firkantskiver og bolter med styrke 10.9 el 12.9,det ble godkjent på en bil jeg hadde(Gmc Van),beltene var festet i stolen så det måtte være sterkere bolter og store skiver under.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Re: Baksetespørsmål
« Svar #4 på: Ma.,21,Mars,2011,18,42 »
Hadde samme problem, drilla ut skruene monteret gjennomgående bolter (syrefaste) med skiver og mutter. De kikka ikke på dette på biltilsynet engang, det var beltene de var mest opptatt av, da altså at de satt ordentlig i veltebøylen med skikkelige bolter. (Biltilsynet Tønsberg). Tror du skal få godkjent dette uten problemer..

Mathias

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Re: Baksetespørsmål
« Svar #5 på: Ma.,21,Mars,2011,20,54 »
Kjempemessig!
Da satser jeg på at det er noen hull der på onsdagen, så får vi se om de er med eller uten gjenger..  Hehe!

Hva burde jeg forresten gjøre for å rustbeskytte området rundt hullet dersom jeg må borre opp? Bare spraye litt med tectyl eller lignende på alt bart metall?
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Re: Baksetespørsmål
« Svar #6 på: Ti.,22,Mars,2011,10,32 »
Kjempemessig!
Da satser jeg på at det er noen hull der på onsdagen, så får vi se om de er med eller uten gjenger..  Hehe!

Hva burde jeg forresten gjøre for å rustbeskytte området rundt hullet dersom jeg må borre opp? Bare spraye litt med tectyl eller lignende på alt bart metall?


Du trenger ikke borre! Den beste måten er denne: På undersiden av bilen/karosseriet, er det punktsveiset "muttere" til karosseriet, la meg under bilen tok en skralle med pipe skrudde denne sveisa mutteren til den løsner av karosseriet. Denne bolten du snakker om sitter kun i mutter, som er punktsveisa til karosseriet på undersiden. Da "mutteren" var borte monterte jeg gjennomgående bolt med skive og mutter på undersiden, da er det enkelt å få opp igjen. Smurte litt fett i mutter og området rundt, viktig å bruke syrefaste muttere, skive og bolt. Du trenger ikke borre... Litt vrient å forklare, ta kontakt dersom jeg skal forklare nærmere...

Mvh Mathias.

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Baksetespørsmål
« Svar #7 på: Ti.,22,Mars,2011,10,38 »
Og om du har tilgang til et sveiseaparat kan du gi den nye mutteren ett lite punkt så sitter den fast den også. Dette går selv med syrefaste muttere.

Tips. Fjern all gammel rust, bruk gjerne litt brunox eller lignende og kjør på med tecty til slutt.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Re: Baksetespørsmål
« Svar #8 på: To.,24,Mars,2011,10,28 »
Se derrja! Det hjelper tydeligvis å spørre.
Fant disse mutterne på undersida igår, men pga dårlig tid og lite lys fikk jeg ikke gjort noe særlig mer enn å konstatere at det var trangt og at de satt godt.
Er det noen smarte løsninger for å lirke løs herligheten, eller er det kun rå kraft som gjelder. I og med at den er punktet lissom.

Hvertfall på førersida var det så trangt at jeg ikke fikk plass til noen pipe, så da er det en smal fastnøkkel som tydeligvis er greia. Har ikke sjekket pasasjersida enda, det blir i helga.
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Re: Baksetespørsmål
« Svar #9 på: To.,24,Mars,2011,12,45 »
Se derrja! Det hjelper tydeligvis å spørre.
Fant disse mutterne på undersida igår, men pga dårlig tid og lite lys fikk jeg ikke gjort noe særlig mer enn å konstatere at det var trangt og at de satt godt.
Er det noen smarte løsninger for å lirke løs herligheten, eller er det kun rå kraft som gjelder. I og med at den er punktet lissom.

Hvertfall på førersida var det så trangt at jeg ikke fikk plass til noen pipe, så da er det en smal fastnøkkel som tydeligvis er greia. Har ikke sjekket pasasjersida enda, det blir i helga.

Litt rå kraft og litt lirking, så går det, på førersiden brukte jeg et såkalt "dor" og banket ganske hardt på den "hodeløse bolten" i bagasjerommet. (vær forsiktig da plata er tynn og gir etter). Det svekket punktene på mutter under bilen, la meg så under og klinka til den og den løsnet. På andre siden brukte jeg bare skifte nøkkel eller skralle og "skrudde" herligheten løs, mulig at jeg også slo litt på den med dor og hammer først. Er så lenge siden jeg gjorde det:P Må bare prøve deg frem, men vær forsiktig så ikke gulvet gir etter, bedre å bruke litt tid enn å stresse og ødelegge..
« Siste redigering: To.,24,Mars,2011,12,48 av Redwrangler »

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Re: Baksetespørsmål
« Svar #10 på: To.,24,Mars,2011,13,30 »
Takk for tipset!
Har fri i helga, så jeg skal prøve meg litt frem da og holde dere oppdatert på hvordan det går.

Hva gjør jeg når jeg har fått inn setet da? Bare kjøre ut til BT, vise bilen, betale for nytt skilt og kjøre hjem blid og fornøyd?
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Re: Baksetespørsmål
« Svar #11 på: To.,24,Mars,2011,14,29 »
Takk for tipset!
Har fri i helga, så jeg skal prøve meg litt frem da og holde dere oppdatert på hvordan det går.

Hva gjør jeg når jeg har fått inn setet da? Bare kjøre ut til BT, vise bilen, betale for nytt skilt og kjøre hjem blid og fornøyd?

Du må bestille time først, jeg måtte ihvertfall det. Ringte dem og forklarte at jeg ville gjøre om bilen til personbil. Pass på at boltene til beltene i veltebøylen er skrudd helt inn, han var litt pirkete hos meg, da jeg ikke hadde skrudd den ene helt inn grunnet rust, men lånte en skralle med torx av BT og skrudde den helt inn. Timen koster ca 800 og skiltene ca 200(?), mener det var noe sånt. Bare betale det å kjøre hjem blid og fornøyd med hvite skilter...  8) PS: husk vognkort del 1 og 2!

Gratulerer med ny Wrangler personbil. Og forresten: velkommen til forumet!

Mathias

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Baksetespørsmål
« Svar #12 på: To.,24,Mars,2011,15,40 »
Når du bestiller time så sørger du for at skiltene blir bestilt samtid,tar noen dager å få de til tilsynet.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Re: Baksetespørsmål
« Svar #13 på: To.,31,Mars,2011,11,20 »
Fikk endelig dunka ut faenskapet igår.
Pga. varmeskjoldet for eksosen var den på passasjersida umulig å komme til, så denne dunket jeg bare ut fra over siden (hammer og dor) og når jeg merket hvor mye enklere det var enn å fikle under der med en fastnøkkel så dunket jeg bare ut den på førersiden også. Lett som en plett.
Da er nye skilt bestillt, og jeepen blir vel personbil i starten av neste uke tenker jeg. Ca. 400 for timen, og 200 for skiltet. Ingen upris.  :)

Takk for hjelpa! Regner med å oppdatere garasjen når det skjer som er verdt å nevne. Nye bakseter f.eks.  :P
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Re: Baksetespørsmål
« Svar #14 på: Fr., 1,April,2011,12,19 »
Tror jaggu at jeg har fått med et baksete som ikke hører til TJ.. What to do?
Festene på baksetet jeg har sitter for smalt, og er også for lange til å passe hullene i karosseriet.

Skal ordne bilder seinere idag, men gode forslag mottas med veldig stor takk.
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."