Skrevet av Emne: Sentry Key immobilizer system  (Lest 3795 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget DeborahL

• 258 CID
  • *
Sentry Key immobilizer system
« på: Ma.,19,Mars,2007,19,43 »
Hjelp- sliter med de sentry key immobilzer system på våres 1999 cherokee. Den slå seg på under kjøring (heldigvis uten å stoppe moteren) eller når bilen står parkerte med resultatet at bilen kan ikke startes. Disse anfall kan ikke predikeres eller  De første gang den skjedde var på hytte  utenfor Oppdal og bilen måtte fraktes tilbake til trondhjeim. Jeep Dealer finner ikke noe feil (bilen startet selvfølgelig første gang når de prøvde). Vi har skiftet ute sentry key immobilizer module (SKIM) uten at den hjelpes. Vi begynner å bli temmelig oppgitt siden vi sitter her med et flott bile som er ikke å støle på . Er de noe i forum her som kan hjelper oss. Forstår at dette system kan ikke fjernes eller i følge jeep.

Utlogget Sætre

• 304 CID
  • **
Sv: Sentry Key immobilizer system
« Svar #1 på: Ma.,19,Mars,2007,21,29 »
Har desverre ikke noe erfaring med WJ ang startsperre systemet, men jeg har en 1998 TJ hvor jeg har opplevd de samme problemene.
På min har det vært dårlig kontakt mellom instrumentpanelet (aka cluster), og de to kontaktene som er koblet til clusteret.
Og på TJ'en er det to måter å fixe på:

A.
Det skal finnes en tsb hos dealer, som beskriver hvordan man klipper av de to kontaktene og monterer på nye og bedre kontakter.
B.
Man plukker ut cluster, og rengjør kontaktflatene på cluster og kontaktene. Samtidig tar man å bøyer forsiktig på kontaktflatene, slik at de står litt mer i spenn, og skaper med det bedre kontakt i mellom komponentene.

På min TJ har metode B fungerte helt fint.

Det finnes også en tredje metode, som er mer quick-fix og nødhjelp.
Det er å gi dashbordet ,rett over clusteret, et skikklig klask!
Da min pleide å nekte å starte, så kunne det hjelpe med et par skikkelige ørefiker.......det føltes godt for en stesset eier også, hehe!

Edit:
Glemt å nevne, at jeg mener at dealer skal kunne programmere bort startsperren ved hjelp av diagnose tool.
« Siste redigering: Ma.,19,Mars,2007,21,38 av Sætre »

Utlogget DeborahL

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: On.,21,Mars,2007,18,21 »
Takk for rask respons og tipsen. Vi er kjente med denne problem fra mine TJ, som lidet av dette problem med dårlig kontaktene (finnes også en TSB fra Jeep om dette ). Det var de første ting vi sjekket, men problemene ligger på de elektronisk delen av denne Sentry Key. Når Dealeren sjekker bilen få de feil melding men ikke årsaken. Fikke den til å starte i går med å slå på tenning 5 ganger i rask tempo så det var straks ned til Dealeren igjen.

Desverre i følge Jeep, når den startsperre er første installerte er det umulig å fjerne (heldig oss !!- vi ville ikke har den). Det er så irriterende å ha en bilen som ikke kan  brukes på grunn av russisk roulette med startsperre  (vi kan glemmer off road !!!, kan ikke engang brukes å trekke hestene våres).

Hvis noen andre jeep folk har noe smarte metode eller er kjente med problemet og har en ide for å fikse problem eller kvitte oss med start sperre -vennligst ta kontakte. Ellers har vi en fint kunstverk som pynte oppkjørsel våres  :(

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #3 på: On.,21,Mars,2007,18,38 »
Et skudd i mørke - det kan være at jeg misforstod artikkelen der jeg leste dette om immobilizer (for Cherokee / Jeep XJ):

Forsøk å låse opp høyre fordør (passasjerdøren) med nøkkelen neste gang dere vil bruke bilen. Ikke bruk fjernkontrollen. Forsøk evt. å låse igjen og deretter opp igjen med nøkkelen. Det kan det hende at det er venstre fordør som skal låses opp med nøkkelen. Mulig at artikkelen jeg leste var australsk og artikkelen refererte kun til "passenger door". SKIM skal da resettes. Atferden virker uansett som kontaktproblem. I Cherokee ligger SKIM-modulen i takkonsollet og har vært hodebry for mange. Prøv også forumet til NAXJA.org: http://www.naxja.org
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Sætre

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: On.,21,Mars,2007,19,43 »
Hva har du på nøkkelringen, har du noe annet enn Jeep nøkkelen?
Det har vært problemer med SKIM, når det har hengt småradiosendere(feks fjernstyrte døråpnere ol), sammen med startnøkkelen.

Utlogget DeborahL

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: On.,21,Mars,2007,23,23 »
Takk for alle tips.

Første den med andre dingser på nøkkelring. Vi har hørte om dette for og har prøvde uten suksess. Nøkkel står alene adskilte fra alt andre metal ting eller sendere (mobil, andre bil nøkkler, hus nøkklering). Har ikke prøvde hvitløk men den står som opsjon

Har sett på NAXJA sider og funnet noe lignende post - til og med en til fra Norge med samme problem. Problem for oss (og dealeren) er at feilen er uforsigbare. Startsperre slår seg på under kjøring (heldigvis uten å kvele motoren), når bilen står parkerte i oppkjørsel overnatt. Endå rare er at noe ganger kan vi fortsatte starte bilen igjen når startsperre lysen står på -men den yttereste sjelden. I tilleg hvis vi venter lang nok slår startsperre seg av igjen uten at vi gjøre noe, men dette kan tar alt fra et par timer til noe dager. Når spartsperre lys slå seg på det er bare holde pusten og komme seg hjem så rask som mulig uten å stoppe.  Vi har kjørte den til dealeren utallige ganger (bilen har nærmeste fått egen parkerings plass hos Nardo Bil i Trondheim) med startsperre lys på så at de kunne interrogere data system, men den bare gi beskjed at den ikke leser nøkkelen riktig.

SKIM modulen er skiftet ute uten å fjerne feil og bilen er en 99 XJ .

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #6 på: To.,22,Mars,2007,19,12 »
Det er absolutt ikke noe moro med en bil man ikke kan stole på. Foreløpig virker det som om SKIM er synderen. På en '99 kan det hende dere har nøkkel med microchip i. Disse nøklene har sort grått "hode". De som har grått sort "hode" har ikke microchip. Dersom dere har fler nøkler til bilen, forsøk å låse bilen opp/igjen med en av de andre nøklene og bruk så denne til å starte bilen med. Ta Jeep'en på en kjøretur og la den nøkkelen som vanligvis har blitt brukt når dere får problemer ligge hjemme. Husk mobiltelefon i tilfelle...

EDIT:
For ordens skyld, dersom dere har nøkler med sort grått hode: Dere har ikke "gjemt" en reservenøkkel et sted inni eller utenpå bilen? Jeg mistenker i tilfelle slikt for å forstyrre SKIM-systemet.

EDIT2:
I en bil med mye avansert elektronikk er det vesentlig at det er god hovedjord. Sjekk at alle jordforbindelser i motorrommet er OK. Til motorblokk, torpedovegg, batteri osv. Skru av, gjør ren festested og kabelsko, skru godt til.
« Siste redigering: To.,22,Mars,2007,23,12 av Skywalker »
Jeep!

JCN #741

Utlogget DeborahL

• 258 CID
  • *
« Svar #7 på: To.,22,Mars,2007,20,42 »
Enda mer takk for alle hjelp og råd -vi er veldig takknemelig for det og har funnet mer ute i de siste to dager enn i de siste 10 måneder -stør takk til Jeep folk

Vi har to nøkkel med grå høder (det er faktisk disse som inneholder de transponder Du snakker om, svart nøkkel er uten transponder). Sentry Key var en opsjon som kom inne første inne i 98/99 og var fakstisk tilgjengelig i Europa for den var opsjon i USA. System i disse tidlig biler var retro fittet i Europa.

Vi har brukte begge nøkklene og begge to oppfører seg lik, til tross for et nye SKIM. En skrekk scenario er at vi må ta vekk SKIM og deretter bytte ute PCU (Powertrain  Control Unit) til en PCU som aldri har hatt kontakte med et SKIM (gulp må sikkert selge en nyre for  å betale for den!!!). Når en PCU har værte "smittet " av en SKIM er den her umulig å "wipe" minne i PCU, og akurat som en elefant glemmer PCU'en aldri og spør etter SKIM hele tiden (ikke spør meg hvordan det kan bli mulig), så vi må har en helt fersk PCU fra fabrikken.....

Endå verre er at den kan bli et feil et eller noe annet i grounding (= jording?) av system som gi et falsk utslag til PCU. Har noe noe enkel måte å sjekke den ?

Det ville har værte faktisk enklere hvis bilen hadde stoppet helt oppe ikke startet i de heletatt. Men noe ganger virker den noe ganger virker den ikke... Et skikkelig "rogue" jeep

Alle forslag aksepteres med stør takk og glede

PS forhandeleren skal gå løs (igjen) på udyret i mørgen og vi har leverte bilen med et svar bunke av tips fra Dere og NAXJA. Spenning stiger.............

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #8 på: To.,22,Mars,2007,21,45 »
Grå nøkkel, sort nøkkel.. Der bommet jeg gitt. Det er selvfølgelig den GRÅ som har transponder.  :)

PCM = Powertrain Control Module (Mopar language in '99 factory service manual).

Siden motoren av og til kan gå selv med aktiv SKIM-lampe gjetter jeg på at det kan være jordingsproblem (grounding problem) også for PCM. Antagelsen er basert på at feilen deres er sporadisk (intermittent error). Få verkstedet til å gå over og gjøre ren ALLE jordingspunkter i motorrommet (main grounding points, PCM grounding point), ikke bare inne i kupéen.

Det mest brutale alternativet er som du sier, ny PCM, ny SKIM og (minst) 2 nye nøkler. Høres VELDIG kostbart ut. Og da er det i tilfelle som du sier, viktig at det er nye deler som aldri har vært i bruk tidligere.

Et skudd i mørket er at det går an å hente PCM og SKIM som allerede er matchet mot hverandre fra en vraket bil, der disse modulene fremdeles er intakte. Man må da også få med nøklene til denne bilen selvfølgelig. Dersom skifting blir løsningen hadde jeg nok uansett vært mest komfortabel med nye deler.
Jeep!

JCN #741

Utlogget DeborahL

• 258 CID
  • *
« Svar #9 på: Lø.,31,Mars,2007,22,37 »
Beistet vares er leverte inn til forhandler for en uke siden og vi har ikke hørte så mye annet enn at de hatt fikk leste en kode som tilsier at de var dårlig signal fra SKIM. Har fått beskjed til å undersøker jording (ikke sjekket for). Alle vi kan gjøre for nå er kryssr fingere og håper virkelig at vi ikke må skifte ute alle dingsen (vi er allerede på SKIM no 2).Det blir dyrte og ikke følge folk som lider fra de samme sydom ikke noe garanti på helbredelse.........