Skrevet av Emne: Bremselys trøbbel  (Lest 2095 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Bremselys trøbbel
« på: Ma., 7,Mars,2011,12,25 »
Heisann

Jeg har ikke bremselys  :o

Etter feilsøking igår kveld fant jeg ut følgende...

Brakelight switch = ok testet med multimeter på følgende måte:

SWITCH CONTINUITY TEST
NOTE: Disconnect switch harness before testing switch continuity.

With the switch plunger retracted, attach test leads to terminal pins 1 and 2. Replace switch if meter indicates no continuity.

With the switch plunger retracted, attach test leads to terminal pins 3 and 4. Replace switch if meter indicates no continuity.

With the switch plunger extended, attach test leads to terminal pins 5 and 6. Replace switch if meter indicates no continuity.


Pærekontakten på venstre bremselys bak er gåen. Av en eller annen rar grunn lyser ikke pæra selv om det er strøm nede til kontaktene i den. (har sjekka pæra)

Får ikke strøm bak til lysa når pendelen på switch er ute (pedal trykket inn)

Har målt på kontakten som går inn i switchen og her er det 12v på pin 1 og 2

Noen med ideer på hva problemet kan være? Tror jeg har sett meg litt blind på dette nå.. Snart EU, og bremselys er greit å fikse før det.


Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #1 på: Ma., 7,Mars,2011,17,13 »
Nå har ikke jeg sett hvilken årsmodell du har,men på min 91 mod så er det slik at jeg mista bremselysa  når releet til fire-veis blinker(nødblink) slutta å fungere.Bytta relè og det funka fint en stund.Hvis ikke det er feilen så kan jeg ta en forklaring på tlf.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #2 på: Ti.,15,Mars,2011,21,41 »
Hei igjen.

Har en 97 modell.. Det jeg ikke forstår er hvordan det henger sammen. Og attpåtil ødela jeg switchen idag (skaffer ny på huggeren)

Slik jeg trodde det var fungerer switchen slik:

Strøm inn
Pedalen urørt = strøm bakover brutt
Pedalen trykket inn = strøm bakover aktiv


Men på kontakten jeg har fungerer ikke slik? Jeg har 12V inn på pin 1 og 2 (strøm/jord), men disse pin'ene har ingen kobling mot de andre?

Jeg tok tilogmed en ny kabel og koblet inn mot pin 1 (+) og tok jord fra karroseri bak.. Ingen reaksjon på pæra (målte 12V)
Derimot fikk jeg reaksjon når jeg koblet samme kabel direkte på batteriet.

Da forstår ikke jeg mere..  :-\

Utlogget Totenjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #3 på: Ti.,15,Mars,2011,22,22 »
Jeg har akkurat opplevd å bli bremselys løs. Hos meg var det bryteren. Fort gjort å skifte, foruten at det er et "C- moment" å komme til over bremsepedalen.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #4 på: Ti.,15,Mars,2011,22,27 »
virker 4-veis blinkeren?Jeg har måttet legge opp en direkte strøm til det releet og da virker bremselyset også,jeg kjøpte ny bryter,men den var det ikke noe galt med har det vist seg.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #5 på: Ti.,15,Mars,2011,22,40 »
4-veis blinkeren (nødblinken) fungerer jo. alle blinklys

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #6 på: Ti.,15,Mars,2011,23,01 »
virker 4-veis blinkeren?Jeg har måttet legge opp en direkte strøm til det releet og da virker bremselyset også,jeg kjøpte ny bryter,men den var det ikke noe galt med har det vist seg.

Men når du sier du la direkte strøm til releet... Husker du da hvilke ledning(pin) du gjorde dette fra på kontakten som går til bremse-switchen?

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #7 på: Ti.,15,Mars,2011,23,28 »
Nå skyter jeg litt i blinde her, men men..
Regner med importør/forhandler monterte kjørelys på bilen når den kom til Norge? Sikker på at det ikke er noe i den boksen som tuller/sprengt sikring?

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #8 på: On.,16,Mars,2011,00,15 »
Nå skyter jeg litt i blinde her, men men..
Regner med importør/forhandler monterte kjørelys på bilen når den kom til Norge? Sikker på at det ikke er noe i den boksen som tuller/sprengt sikring?


Ikke umulig, den har også en lang periode "blaffret" på det automatiske kjørelyset. Har derfor måtte trekke ut langlys spaken for å få stabilt lys på frontlyktene.
Hvordan dette kan påvirke bremselysa aner jeg dog ikke.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #9 på: On.,16,Mars,2011,08,25 »
Opplevde det samme på en 98 Chevrolet, kan jo tenkes at dette kjørelys-opplegget som ble montert i Norge av Bergheim, muligens også ble brukt på Jeep? (Og ja, vet at Bergheim ikke hadde Jeep den gangen)
Prøv å lokaliser denne boksen med tilhørende ledninger, er ofte brukt kabelsko/strømtjuver a la Biltema.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #10 på: On.,16,Mars,2011,21,50 »
virker 4-veis blinkeren?Jeg har måttet legge opp en direkte strøm til det releet og da virker bremselyset også,jeg kjøpte ny bryter,men den var det ikke noe galt med har det vist seg.

Men når du sier du la direkte strøm til releet... Husker du da hvilke ledning(pin) du gjorde dette fra på kontakten som går til bremse-switchen?
skal ta en kikk under der i morgen og ta et bilde så da kan det lettere forklares,har også hatt ustabile hovedlys på min 98 mod og da tok jeg ut et rele og la det i han skerommet,det har vært iorden siden ifjor høst også med automatiske kjørelys..
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #11 på: On.,16,Mars,2011,23,41 »
Supert :) Kjekkt å få funnet ut av dette før jeg leverer bilen på EU.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #12 på: Fr.,18,Mars,2011,21,24 »
Har tatt et dårlig bilde av sikringsboksen,men jeg prøver å forklare..
Ta ut releet og sjekk om det er strøm i begge kontaktene.På min var det ikke strøm på den ene kontakta,lagde en hurtigløsning med ledninger og kabelsko.En ledning fra rele til kontakta med strøm,en ledning fra rele til kontakt uten strøm,koblet meg inn på med strømtjuv på den sistenevnte fra batteriet,releet henger bare i ledninger utenfor sikringsboksen og 4 veis blinken og bremselysa virker igjen :)
har funka siden i fjor sommer.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #13 på: Lø.,26,Mars,2011,12,37 »


Som dere ser over har jeg kuttet de andre ledningene som går inn i bryteren. Ingen av disse har strøm med seg. Jeg har koblet en ny ledning inn på den hvite og brune som dere ser til høyre, og ført denne bakover. Her er det målt 12V når bryteren står i bremse stilling, mens strømmen brytes når bryteren står i "ikke-bremse stilling".

Det jeg ikke fatter, er at lampene bak ikke lyser selv om det er 12V eller mer ført bakover ved hjelp av denne løsninga. Jeg henter jord bak via karroseriet.
Hvis jeg tar lampene direkte på ett bil-batteri med 12V lyser dem som bare det  ???

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Bremselys trøbbel
« Svar #14 på: Lø.,26,Mars,2011,23,21 »
Ordna seg tilslutt. Måtte trekke en ny kabel rett fra batteri. Men men, nå lyser det iallefall når jeg bremser på pedalen! :)