Skrevet av Emne: Typegodkjenning som personbil M1 vs. terrenggående M1G  (Lest 4946 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Free

• 258 CID
  • *
  • Grand Cherokee Zj 5,2 -94
Typegodkjenning som personbil M1 vs. terrenggående M1G
« på: On.,16,Februar,2011,11,02 »
Kjøpte meg en Jeep ZJ 94 modell som det viser seg er nasjonalt typegodkjent av Jeep i 1993 til biltilsynet som personbil M1.
Og ikke som terrenggående M1G.

Konsekvens:
Maks hengervekt 1840 kilo. Som terrenggående M1G kunne den dratt tillatt totalvekt 2495 kilo ganger 1,5 - som er 3742 kilo. Og som kler min åtter bedre!

Søkte på typegodkjenning uten å få treff. Har nå sendt mail til Bertel O Steen, og bedt om endret typegodkjenning. Så får vi se hvor det ender. Har noen vært gjennom dette før meg??

Utlogget provib@gmail.com

• 360 CID
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Typegodkjenning som personbil M1 vs. terrenggående M1G
« Svar #1 på: On.,16,Februar,2011,12,55 »
Har hørt noe om at du må ha difrensialsperrer for å få typegodkjendt som terenggående og at folk som har ettermontert dette har fått vognkort omskrevet med bandt annet 1,5 ganger hengervekt.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

• 360 CID
  • TJ`n min pr. høst 07
« Svar #2 på: On.,16,Februar,2011,14,31 »
Var noe jeg leste her på forumet for et par år siden. Ikke vet jeg. Men husker noen skrev om det.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #3 på: On.,16,Februar,2011,19,07 »
Kjøpte meg en Jeep ZJ 94 modell som det viser seg er nasjonalt typegodkjent av Jeep i 1993 til biltilsynet som personbil M1.
Og ikke som terrenggående M1G.

Konsekvens:
Maks hengervekt 1840 kilo. Som terrenggående M1G kunne den dratt tillatt totalvekt 2495 kilo ganger 1,5 - som er 3742 kilo. Og som kler min åtter bedre!

Søkte på typegodkjenning uten å få treff. Har nå sendt mail til Bertel O Steen, og bedt om endret typegodkjenning. Så får vi se hvor det ender. Har noen vært gjennom dette før meg??

Uansett hvordan dette ender, så er maks hengervekt 3500 kg i Norge. (henger med påløpsbrems)

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #4 på: On.,16,Februar,2011,19,36 »
Det er flere zj`r som er omregistert med høyere laste vekt.  Det skal være en tråd om dette her inne et sted, veit at 2 av vennene mine fikk gjort dette da de eide zj`r
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Free

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: To.,17,Februar,2011,10,02 »
Jeg har søkt på forumet om temaet, og ikke funnet noe. Skal publisere hva Bertel O. Steen - og deretter biltilsynet - svarer meg. Det er jo ytterst kjiipt, og uholdbart, å tøffe rundt med 1800 kilo hengervekt. Det er like mye som Mondeoen min kan dra det...

Utlogget Jeep

• 401 CID
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget store indianer

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: Lø.,19,Februar,2011,09,45 »
Min gamle ZJ hadde henger vekt på 1440 kg med brems. en kjapp telefon til Jan Jedemo hos importøren og vips så hadde jeg godkjennings papirer på hengervekt 3500 kg. viste dette til mannen på bt når jeg var å viste den med baksete og fikk det skrevet inn i vognkortet uten spørsmål.
92 YJ  4.0 HO. Laredo (aka. Svanhild). 4" Trailmaster. 33x12.5
56 Willys prosjekt (Til salgs)
JCN medlem nr 587

Utlogget Free

• 258 CID
  • *
« Svar #8 på: Sø.,20,Februar,2011,20,30 »
Du har rett Store indianer; jeg fikk kopi av nasjonal typegodkjenning fra importøren når jeg ba om det - med hengervekt 3500 kilo. Den er sendt BT, og jeg får derfra trolig et nytt vognkort i posten en av de første dagene.... Problem solved!

Utlogget store indianer

• 304 CID
  • **
« Svar #9 på: On.,23,Februar,2011,14,21 »
Javisst har jeg rett  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
92 YJ  4.0 HO. Laredo (aka. Svanhild). 4" Trailmaster. 33x12.5
56 Willys prosjekt (Til salgs)
JCN medlem nr 587

Utlogget Free

• 258 CID
  • *
« Svar #10 på: To., 3,Mars,2011,20,29 »
Helv.....  >:(
Papirene var fra typegodkjenning i 1995. Det godtok ikke BT. Importøren sier at fom. 1995 ble bilen klassifisert som terrenggående, og hengervektebn på min 94 mod. dessverre bare er 1800 kilo. Og han har ikke løsning på problemet.

Hmmm...... ???

Utlogget Buhund

• 304 CID
  • **
« Svar #11 på: To., 3,Mars,2011,21,24 »
Jeg fikk oppjustert hengervekta på min -94 XJ fra 1575kg til 3300kg i fjor. Fikk et skriv fra Jan Jedemo hos Chrysler Norge der han bekreftet at bilen var godkjent for denne hengervekta.
BT i Drammen godtok ikke dette og krevde dokumentasjon på terrenggående etc etc. Jeg skaffet alt de ba om men måtte til slutt gi opp da de bare fortsatte med nye krav  og til slutt krevde ting ingen kan skaffe. De ville altså ikke godkjenne saken ! Dro da til Drøbak som godkjente 3300kg etter at jeg kun la fram skrivet fra Jedemo. Ingen diskusjon eller problemer overhodet. Du må altså finne rett BT og den rette mannen der. Slik er det dessverre.
XJ 4,7L stroker

Utlogget Free

• 258 CID
  • *
« Svar #12 på: Fr., 4,Mars,2011,13,52 »
Er det rart den nevnte etaten har fått kallenavnet satans biltilsyn?

Hr. Jedemo har nå skrevet en bekreftelse til BT om at min 94 modell er teknisk 100% identisk med 1995 modellen. Som jeg har papirer på (typegodkjenning) er terrenggående.

Er nå sendt BT, og jeg tror jeg tar meg en konjakk mens jeg venter. Blir det negativt svar, følger jeg nok gode råd her, og tar med hele papirsulamitten og oppsøker en annen sjel, et annet geografisk sted, i BT.

En som kan se løsninger for brukerne og kundene sine, og ikke skape problemer...

Utlogget Buhund

• 304 CID
  • **
« Svar #13 på: Fr., 4,Mars,2011,16,20 »
Trodde til slutt saken var grei i Drammen, men da la BT mannen fram trumfkortet. Bilen var hevet (godkjent) og kravet ble da at Chrysler Norge måtte godkjenne den økte hengervekta på en Jeep hevet med OME sett. Dette gjør selvsagt ingen bilfabrikk eller importør.
Synes det var en generell negativ stemning hos BT i Drammen. I Drøbak var det blide damer bak skranken og mannen i hallen som tok seg av Jeepen var hyggelig og kunne jobben sin.
XJ 4,7L stroker

Utlogget Per Lys

• 304 CID
  • **
  • 350 Ramjet
    • Per`s Jeep side
« Svar #14 på: Fr., 4,Mars,2011,22,43 »
Er BT rød grønn?
En som har opplevd rød grønn og blå.
Spar oss