ladingen er all spenning over batterispenning. dvs, når motor ikke går, så har batteriet en viss spenning.... start så bilen, og all spenning over batterispenningen er Ladespenning.
Normal ladespenning er 14,4v ved maks belastning...dvs med ALT av lys på + varmetråder i bakruta på etz.
Fôres batteriet med 11 volt, så vil det si at dynamoen Ikke lader. Spenningsregulatoren på disse ligger INNI dynamoen hvis jeg ikke husker riktig.. dvs den må kløyves i to for å komme til regulatoren, og i det du splitter den i to så risikerer du at det triller lagere etz rundt omkring over alt og du må Uansett kjøpe en ny en....
Hvorfor kjøpe brukt dynamo? hehe, kjøp ny med en gang og spar masse brydderi + du har garanti.
Dynamo til 4L får du billig fra Rockauto.com...men da må du vente litt på delene. Ellers kan du høre med Amcar-forhandlere som Steinar Stolen på Lørenskog, eller feks Aarnes A/S i Fredrikstad.... eller andre sjapper
Det har nesten aldri lønnt seg å "overhale" og "Bytte" spenningsregulator på en dynamo...det er dyrt med deler, kjiipt å knote med.... og ikkeminst er det utroooolig sjeldent at KUN regulatoren som er slitt i en gammal dynamo.