Skrevet av Emne: Lading 4.0l ZJ  (Lest 4050 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget try

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Lading 4.0l ZJ
« på: On., 9,Februar,2011,16,43 »
Hei

Jeg lurer på om noen er kan fortelle meg hvordan man finner regulatoren på 4.0 literen 94 mod ZJ har skiftet dynamoen den lader 10-11 voldt
den har ikke regulator .Hvor ligger  regulatoren ?

MVH
Trygve Wiger
« Siste redigering: On., 9,Februar,2011,22,26 av try »

Utlogget OMErdal

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: Lading
« Svar #1 på: On., 9,Februar,2011,18,05 »
Her må du spesifiser litt bedre kva du er ute etter?  Om du berre skal vete om den ladda er det nukk å måle spenninga  ca 14-15 volt skal du få da
-97 Grand Cherokee Limited 5,2


Härda killar rakar pungen med vinkelslip!

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Lading
« Svar #2 på: On., 9,Februar,2011,20,54 »
ladingen er all spenning over batterispenning. dvs, når motor ikke går, så har batteriet en viss spenning.... start så bilen, og all spenning over batterispenningen er Ladespenning.

Normal ladespenning er 14,4v ved maks belastning...dvs med ALT av lys på + varmetråder i bakruta på etz.

Fôres batteriet med 11 volt, så vil det si at dynamoen Ikke lader. Spenningsregulatoren på disse ligger INNI dynamoen hvis jeg ikke husker riktig.. dvs den må kløyves i to for å komme til regulatoren, og i det du splitter den i to så risikerer du at det triller lagere etz rundt omkring over alt og du må Uansett kjøpe en ny en....

Hvorfor kjøpe brukt dynamo? hehe, kjøp ny med en gang og spar masse brydderi + du har garanti.

Dynamo til 4L får du billig fra Rockauto.com...men da må du vente litt på delene. Ellers kan du høre med Amcar-forhandlere som Steinar Stolen på Lørenskog, eller feks Aarnes A/S i Fredrikstad.... eller andre sjapper :)
Det har nesten aldri lønnt seg å "overhale" og "Bytte" spenningsregulator på en dynamo...det er dyrt med deler, kjiipt å knote med.... og ikkeminst er det utroooolig sjeldent at KUN regulatoren som er slitt i en gammal dynamo.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget try

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Re: Lading
« Svar #3 på: On., 9,Februar,2011,21,50 »

jeg snakket med et firma i byen som driver med dynamoer å startere(Oslo) han sa at regulatoren ligger inni en boksene i bilen ?

Åpnet den gammle dynamoen men fant bare diodebroen og børstene
« Siste redigering: On., 9,Februar,2011,21,54 av try »

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Lading
« Svar #4 på: On., 9,Februar,2011,22,30 »
Lærte noe nytt i dag jeg og gitt...slo opp manualen til ZJ'en min, og her fannt jeg "disturbing news"!

Sitat
ELECTRONIC VOLTAGE REGULATOR
The Electronic Voltage Regulator (EVR) is not a separate component. It is actually a voltage regulating circuit within the Powertrain Control Module (PCM). The EVR is not serviced separatley. If replacement is necessary, the PCM must be replaced
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget try

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Re: Lading 4.0l ZJ
« Svar #5 på: To.,10,Februar,2011,20,35 »
Hei  Takk for opplysningen

Jeg prøvde og finne delen på Rockauto i USA men kom bare til ABS Control Module  når jeg søkte på delen Power Control Module  
Kan regulatoren ligge i den delen .heller er andre steder man kan søke på

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Lading 4.0l ZJ
« Svar #6 på: To.,10,Februar,2011,21,22 »
Nei, regulatoren ligger i powertrain control module...ABS-control module sitter plassert rett ved sidenav ABS-enheten(motoren) og har ingenting med det å gjøre :)... PCM skal være plassert litt nede på Torpedoveggen rett bak Kjøleveske-beholderen... og ja,vi snakker TRANGT her :)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget try

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Re: Lading 4.0l ZJ
« Svar #7 på: To.,10,Februar,2011,21,43 »
Hei

Du vet ikke tilfeldig vis hvor man kan få kjøpt delen i USA

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Lading 4.0l ZJ
« Svar #8 på: To.,10,Februar,2011,22,04 »
Det er en Grand Cherokee eller?
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget try

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Re: Lading 4.0l ZJ
« Svar #9 på: To.,10,Februar,2011,22,08 »

ja det er det

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Lading 4.0l ZJ
« Svar #10 på: To.,10,Februar,2011,22,15 »
Du må nok bare ta ut din nåværende pcm.. finne partnummer, og søke....rett og slett =/

Jeg ville dog råda deg til å åpne boksen, og se om du finner noen "åpenbare" feil på ladekretsen (om den synes).
Finner du feks noen sprengte kondensatorer ol, så kan man jo starte med å bytte disse først...ganske mye enklere og billigere enn ny PCM som garantert.
Godt mulig man kan bruke en amerikansk PCM, har ikke undersøkt det. Sjekk Google.... står Tonnevis der om man bare leiter litt:)
« Siste redigering: To.,10,Februar,2011,22,18 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget try

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Re: Lading 4.0l ZJ
« Svar #11 på: To.,10,Februar,2011,22,35 »
Takk for hjelpen

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Lading 4.0l ZJ
« Svar #12 på: To.,10,Februar,2011,22,46 »
Mer ny info!
PCM er det samme som ECM hos Rockauto.com ser det ut til... siden det ikke finnes noen egen ECM i Jeep ZJ... så da har du noen priser å gå etter :) Ser at ECM'ene deres leveres UTEN Prommer....noen små chipper som må flyttes over til nye ECM eventuelt. HVEM du skal bruke er uvisst, ser ut som det er noen å velge i...og ser ut som det går på Part-nummer på Boksen du allerede har.

ECM ligger under Electrical --> Engine Control Module
« Siste redigering: To.,10,Februar,2011,22,48 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Lading 4.0l ZJ
« Svar #13 på: Fr.,11,Februar,2011,08,39 »
Jeg  regner med at ladingen i 4.0 Zj er den samme som i min tidligere 4.0XJ; Lading skjer ved at PCM'en slår ladespenning av og på i korte sykluser (pulsbreddemodulert). Forutsetning er jo fortsatt at ladespenning er høyere enn batterispenning...

Derfor høres det jo fortsatt ut som at det er dynamoen din når ladespenningen er for lav.

Du vil ikke bytte PCM - det er hjernen i bilen. PCM relaterte ting er ofte knyttet til kontaktfeil: Som jeg bruker å si; løsne 50 pin connector til PCM'en og rengjør kontaktene. Bruker å gjøre susen. ;)
« Siste redigering: Fr.,11,Februar,2011,08,44 av Ambu »
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget try

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Re: Lading 4.0l ZJ
« Svar #14 på: Lø.,12,Februar,2011,13,14 »
Hei

Jeg fant en PCM (ECM)på Rockauto.com med riktig nr 56027900 kan den moteres i en norsk bil ?