Skrevet av Emne: knekt mutter i motor!  (Lest 1354 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget dybvikjo

• 258 CID
  • *
knekt mutter i motor!
« på: On., 9,Februar,2011,16,39 »
Åpna kjølemanifolden i dag for å se etter bobler, noe jeg ikke fant, så toppen er iallefall ikke gått. Men når jeg stramma til boltene for å feste kjølemanifolden knakk den bakerste av boltene.. Halvparten av delen med gjenger står igjen i selve blokka!! Hva gjør jeg nå?? Noen som har smarte triks for å få den ut?? Ren panikk i gården nå!  ???

Utlogget Buhund

• 304 CID
  • **
Re: knekt mutter i motor!
« Svar #1 på: On., 9,Februar,2011,20,45 »
Hvis det er mulig å komme til er vel et passelig bor og en "grisepikk" løsningen.
XJ 4,7L stroker

Utlogget myggen

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: On., 9,Februar,2011,20,51 »
sveise fast en mutter og skru den ut !!
jan erik rånes
medl.nr 494
tlf.99737387
tj

Utlogget dybvikjo

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: On., 9,Februar,2011,20,53 »
tok ei skikkelig rørtang og fikk tak i de 4-5 mm bolt som var igjen: det tok sin tid men det gikk faktisk. regner med jeg var heldig! sarpsborg motor har vell pakninger og bolter mon tro? eller er det andre butikker jeg burde sjekke ut?

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #4 på: To.,10,Februar,2011,13,40 »
Lurte litt på hvorfor du tok av vannmanifolden i utgangspunktet, problemer med koking eller andre ting?

Utlogget dybvikjo

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: To.,10,Februar,2011,14,16 »
Hadde en post inne om det for noen uker siden, men er noen merkelige ting iallefall. Her er "symptomlisten":
- Mister kjøleveske
- Negativt trykk i ekspansjonstanken, dvs. når motoren blir varm "forsvinner" vesken fra tanken, når jeg da åpner ekspansjonstanklokket forsvinner vakumet og vesken surkler tilbake til tanken
- Syns det virker som om kjølevesken som kommer tilbake til ekspansjonstanken kan se litt skummet ut, men usikker på hvordan dette er på andre biler.
- Temperatur virker OK..
- Ingen synlige bobler i kjølevesken, ikke olje i vannet og heller ikke vann i oljen. Heller ikke damp i eksos.

Så tok rett og slett av vannmanifolden for å se om jeg klarte å oppdage bobler der. Det gjorde jeg heller ikke. Ironisk å nesten ødelegge blokka da.. ;)

Fant dog en ting som jeg stusser litt på under mekkinga. I returslangen fra varmeregistret, som går til termostathuset dannet det seg MYE skum når jeg starta motoren med manifolden av. Se bilde jeg har lagt som vedlegg.
Kan det tenkes at jeg har en lekkasje i varmeregistret og ikke har merket dette inne i bilen?? Syns ikke det lukter nevneverdig jævli der inne..
« Siste redigering: To.,10,Februar,2011,14,20 av dybvikjo »