Skrevet av Emne: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?  (Lest 75730 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #166 på: Sø., 5,Mai,2013,15,28 »
ja men den første du nevner har da 4 liters bensiner.. men grei pris allikevel kan man si, med så lav km.stand må det være et nytt lavmål prismessig  :o
« Siste redigering: Sø., 5,Mai,2013,15,31 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #167 på: Sø., 5,Mai,2013,18,14 »
ja men den første du nevner har da 4 liters bensiner.. men grei pris allikevel kan man si, med så lav km.stand må det være et nytt lavmål prismessig  :o
Ja det er det jo. Beklager, men billig likevel ja. Må si jeg nå virkelig lurer på kjøp av WJ når jeg så den på den nederste linken! Har egentlig mest trua på en litt nyere med 2.7 CRD, men de er litt dyre enda også kjører jeg 2.5 VM diesel til hverdags og har gjort det i over 4 år nå uten problemer, så er ikke skeptisk til de motorene. Faktisk så liker jeg de veldig godt og synes de går veldig fint igrunn. Støyer kanskje litt mye, men samma... :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #168 på: Sø., 5,Mai,2013,19,40 »
Det er vel fordeler og ulemper med det meste, men så lenge man har kunnskap om tilgang til rimelige deler og montering av disse så er det neppe noe stort problem.
Er man derimot helt avhengig av verksted så er nok ikke WJ rette bilen uansett om det er rimelig bilhold man ønsker.

Denne er kanskje litt langt unna, men kanskje prutbar også. Med Laredo slipper du unna et par feilkilder teknisk sett http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41004647
« Siste redigering: Sø., 5,Mai,2013,19,52 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #169 på: Sø., 5,Mai,2013,21,49 »
Ja sant det. Og må man bytte topper på en 3.1, så skjer det ihvertfall ikke en gang til mens man har den. Har gjort det på min 2.5 og den har vært trofast og pålitelig etterpå :)
Hva tenker du på som er mindre teknisk på Laredo som kan feile på Limited? Varmeapparat.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #170 på: Sø., 5,Mai,2013,22,08 »
Ja er vel hovedsaklig varmeapparat, både blend doors og klimaelektronikken. Ellers er det meste likt.
Så slipper man sprukne kalde/klamme skinnseter, det syns iallefall jeg er et pluss  :P Og Laredo har ingen varmeseter som kan feile  :D
Og man slipper å være forsiktig med lakkerte fangere osv.
Men hadde vel ikke sagt nei til en Overland da...
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #171 på: Lø., 8,Juni,2013,16,06 »
Er temmelig interessert i å gå over til 2.7 CRD nå, så si gjerne ifra hvis dere kjenner noen eller vet om noen som skal selge en som ikke har gått mer enn 200k km maks :) Den må selvsagt være godt holdt og vært passet godt på siden jeg er nøye på det.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #172 på: Ma.,10,Juni,2013,18,20 »
Ble en heldig eier av denne i dag: ;D http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41948739
Håper jeg får en pålitelig bil fremover og at den kan være like pålitelig og like lite feil med den som jeg har hatt med min 98 2.5 TD.
Det eneste som jeg ikke liker helt er at den knurrera litt når jeg skulle teste den i lavgir, altså både når jeg dro spaken over til nøytral og videre til 4 lav. Noen som vet hva det kan være? Den har jo ikke akkurat gått langt. Kom også noen knurrelyder fra bakakselen bare jeg kjørte i rundkjøring. Det var litt spesielt, men synes jeg har sett noe om det på forumet her et sted... Det skjedde etter jeg hadde hatt den innom lavgir og kjørte i høygir igjen...? o.O
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #173 på: Ma.,10,Juni,2013,18,41 »
Gratulerer! Ikke verst at det går an å omsette en 3,1 produsert på 90-tallet for en sådan sum  ;) Håper bilen er bra da.
"Knurring" i bakaksel i sving ja.. da må det nok skiftes til korrekt olje og fylles på korrekt tilsetning. Det hjalp iallefall på min etter at jeg hadde fylt på noe jeg trodde var bra saker.

Da gjenstår det bare for deg å bestille nye Jeep dekaler/bokstaver osv. De er vanligvis ikke særlig pene etter så mange år.
Fåes relativt rimelig fra USA. Og kanskje de nedre vinduslistene. De pleier å boble litt under gummien. Har liggende nye til min fra USA, skal skifte straks.
4x4 dekalene på sidene tok jeg vekk, alle vet da at en Jeep har 4x4  :) Samme med turbo/diesel-bokstavene. Så kan folk selv få lure på om det er diesel, V8 eller noe annet....
Har også liggende Grand Cherokee-bokstavene til ene siden som jeg skal bytte ut. Merkelig nok var de fine på venstresiden men ikke på høyre.

Slik kanskje (ja har en jobb å gjøre med bakfangeren iallefall etter at bilen stod med hekken vendt mot sør to somre) :
« Siste redigering: Ma.,10,Juni,2013,18,52 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #174 på: Ma.,10,Juni,2013,19,00 »
Takker! :D Nei det kan du si ;) , men synes da den er vært det med så få km på labbene også er den i veldig fin stand. Er jo såklart litt penger, så håper ihvertfall den kommer til å være snill mot meg ;) Skal få sjekka det der med knurringa. Må vel være feil olje ja...
Helt enig med de dekalene! Synes spesielt det turbo merke er litt teit :P , så nå kan folk lure i steden. Skal bestilles nye for de var litt blasse ja også nye lister for de er litt svella i endene. Er de lette å bytte og hvor får man tak i de? :)
Ser du trenger å gjøre en jobb med bakfangeren. Er vel greit å lakkere de med noe slags plastlakk hvis de rubbes litt først. Jeg gjorde det med alt av plast på min XJ for 4 år siden og det er passe fint enda.

Synes forresten VM-femmeren synger fint og er som søt musikk i mine ører ihvertfall (er vandt med Audi 2.3-femmer fra før i 100 og er litt femmermann ;) )
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #175 på: Ma.,10,Juni,2013,19,12 »
Jeg er oppvokst med Audi femmer.. min far kjøpte en ny Audi 100 GL5E automatic i 1978 (etter noe mas fra meg), og den står fortsatt i garasjen, nylakkert og rustfri (hadde en selv også på 80/90-tallet som dessverre er borte vekk). Må bare gjøre en liten jobb med den.. diffen havarerte i 1995 og siden har ingen rørt den selv om jeg skaffet deler i fleng (svært trang garasje). Så aner ikke om den vil starte.

Vinduslistene kjøpte jeg fra hmm.. skal vi se. Fra Morris jeep4x4center.com antar jeg.

Weatherstrip, Front Door Belt, Outer - Right Item# 55135878AC $29.99 USD
Weatherstrip, Front Door Belt, Outer - Left Item# 55135879AC $29.99 USD
Weatherstrip, Rear Door Belt, Outer - Right Item# 55135890AC $29.99 USD
Weatherstrip, Rear Door Belt, Outer - Left Item# 55135891AC $29.99 USD

Mulig jeg bestiller nye fangere fra USA om jeg får ferdig ny garasje etterhvert. Men en omgang varmluftspistol eller auto glym bumper care gjør det iallefall ikke værre.

Jeg fylte et sammensurium av Quaker State og Amalie akseltilsetning sammen med QMI giroljetilsetning på bakdiffen i 2009 men det ble aldri helt stille fra bakdiffen i sving når varmt.
Men skifta til Castrol syntetisk uten LSD tilsetning og ekte Mopar tilsetning i fjor.


« Siste redigering: Ma.,10,Juni,2013,19,30 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #176 på: Ti.,11,Juni,2013,00,20 »
Takk for info! :) Skal kjøpe fire vindusskrapelister :) Vil ikke ha rustrenner på sort bil ;)

Morro å høre du er oppvokst med Audi 100 og rekkefemmer :) Det var gode biler! Har det siste karosseriet (C4)
Nå får vi vel slutte med Audisnakket her før vi blir hivd ut av Admin... :P
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #177 på: Ti.,11,Juni,2013,01,09 »
You better order some bottles of this too  :) http://www.jeep4x4center.com/mopar-limited-slip-differential-additive-4318060ab.html
De sender vanligvis ikke oljeprodukter, men denne fikk jeg iallefall bestilt fra usa ved et par anledninger fra to forskjellige nettbutikker.

Maldal import har også en god del WJ/WG-stuff http://www.maldalimport.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=1085951
Men doseringen har de vært rause med: "Normal dosering er to flasker på bak aksel og en flaske på foraksel"
Det er vel bortimot det dobbelte av det boka sier som er ca 1 flaske bak og en halv foran (drøyt en halv flaske men foran er det vel sjelden noe problem med gnisningslyd uansett),

Litt annen pris her på "værstripene" http://www.maldalimport.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=970047&b_id=970048
Husk de har egen "avdeling" for VM Motori motordeler og Mopar oljer men du har kanskje vært innom der før.

Er nesten imponert over alt de har fått inn på shoppen http://www.maldalimport.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=1100526
Den nederste dingen bør du sjekke om er montert (svart plastkappe skal dekke reimhjulet som en hjulkapsel).
Det er frihjulsreimhjul til dynamoen som gir mindre belastning/vibrasjoner på reimstrammer og mindre slitasje på reima. Ble vel standard fra 2001. Får den naturligvis mye billigere fra USA men allikevel, så er det jo frakt og potensiell moms om man ikke bestiller litt ymses samtidig da.

Skal shoppe litt der neste gang, for å støtte opp om mannen og så kan man jo spørre og grave litt der for kanskje å bygge opp en kompetanseperson for WJ 3,1 etterhvert som man kan spørre om ting man ikke finner svar på i USA/forum, siden de ikke hadde noen 3,1 der.
Vet ikke om han sender oljeprodukter pr. post for de som ikke har Jeep forhandler i nærheten med spesialoljeutvalg, men for de som bor i Rogaland kan de jo hente der.

Oops.. snek visst inn et femmerbilde her, tatt av undertegnede i ca 1980. Ble nylakkert i 1995 etter bytte av en litt rusten forskjerm og litt smårusk.
Det var vel en av 70-tallets aller mest moderne biler i sin tid. Fikk jo Mercedes, Opel og Ford Granada til å se ut som og virke som utgåtte utgaver. Nå slutt på off topic  ;)
« Siste redigering: Ti.,11,Juni,2013,01,46 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #178 på: Ti.,11,Juni,2013,05,18 »
Dette kan være litt av et kupp... tidenes laveste pris på en bil med kun bagatellfeil virker det som ? Bare å prute enda mere.. det er så lite penger uansett  :)
Og relativt NY automatkasse http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42190435&WT.synd_type=agent
« Siste redigering: Ti.,11,Juni,2013,05,20 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: WJ/WG med unik lav kjørelengde - hvor ble de av?
« Svar #179 på: Ti.,11,Juni,2013,10,46 »
Hehe, "teknisk feil på kjølevæsketank"...kan det være at vannet "kommer og går" så varsellampa lyser i tide og utide?