Skrevet av Emne: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)  (Lest 3173 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget eehgil

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« på: Fr.,28,Januar,2011,19,56 »
Har en wrangler tj på hjemlån som jeg vurderer å kjøpe, 1997 modell, 2,5l manuell.

Tror jeg kommer til å få den til en ok pris.
Den har gått 127000km. Men tilstand og historikk er temmelig ukjent. Har stått uten skilt i ca 2 år. Han som eier den nå vet ikke mye om bilen.
Jeg har aldri hatt jeep før, og er ikke så godt kjent med de. Ser ut som om det er montert en bodylift, men vet ikke hvor mye den løfter? Hvor høye er de orginale putene?
Er den breddet?
Klarer dere å se om den er hevet på fjørene? Ser ut som det er uorginale dempere hvertfall.
Den har ikke LSD på bakaksling. Og ikke ABS bremser.

Det som er feil som jeg har funnet så langt er:
-Bakerste bolt på eksosmanifoilden mangler, er vel sannynsligvis knekt av i toppen? Kan man få ut denne uten å ta ut motor?

-Virker som den går (enda) dårligere enn den skal. Det lekker bra mye eksos ut ved maifoilden, kan det være at den da går med for fet blanding? (Lambda leser feil?)

-Varmeapparatviften åpner ikke spjeldet for å blåse opp til vinduene. Er dette en grei sak og fikse? Er vel noe vakumdrevne greier?

-Mangler hjørnene foran på fangeren, ser tøffere ut uten, men kan det bli problemer på EU-kontroll?

-Kaputt batteri

-Den er litt rar å kjøre, flyter liksom på veien og må gjetes en del. En som har kjørt en annen TJ prøvde den og mente at den absolutt ikke skal være slik. Hadde den på bukk, men fant ingen ting feil sånn i første omgang.

-Liff shabby finish-messig, rust her og der på hengsler, speil osv..

-Følger ikke med soft-top

-Ikke hengerfeste (kan vel kanskje ikke kalles en feil)

-Litt rust på bremserør. Kan nok pusses og tektyleres






Hva mener dere at den kan være verdt?

Den står på 31' hjul nå, men tror det også følger med vinterhjul i orginal dimensjon.



Hvis jeg kjøper den tror jeg planen blir som følger:

1. Få den EU-godkjent og få ut skilter.
     Bruker vinterhjulene. Er vel liten sjangs å få den godkjent med denne bodyliften, men når her allerede er en bodylift er det vel en temmelig grei sak å bytte den ut med en med TUV-papirer? Evnt. hvis klossene ser temmelig like ut, så kanskje jeg kan droppe å bytte den ut og bare bruke papirene til den jeg kjøper? ;-)

2. Bruke den en stund og se om det er en bil for meg

3. Prøve å få den godkjent på 33' hjul.
     Forstår det slik at man får TUV-godkjente felger for opp til 32' dekk? Og hvis man er heldig og smiler pent får godkjent 33? Man får TUV godkjente hevesett både som bodylift og fjærheving? Hvilket alternativ er det beste til veibruk? Ser for meg at det må være bodylift, siden dette gir minst løft av dyngdepunkt og ikke gjør noe med understellsgeometrien? Er det en grei sak å få godkjent disse med heving og større hjul når man har papirene (og speedometerkalibrering og skjermbreddere) i orden?

4. Gire den akslinger og montere luftsperrer.

Tusen takk for svar:-)

legger inn flere bilder i innlegg nedover
« Siste redigering: Lø., 5,Februar,2011,00,16 av eehgil »

Utlogget eehgil

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #1 på: Fr.,28,Januar,2011,20,01 »
Flere bilder

Utlogget eehgil

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #2 på: Fr.,28,Januar,2011,20,02 »
Flere bilder

Utlogget eehgil

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #3 på: Fr.,28,Januar,2011,20,03 »
Flere bilder

Utlogget eehgil

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #4 på: Fr.,28,Januar,2011,20,04 »
Flere bilder

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #5 på: Fr.,28,Januar,2011,23,39 »
Hei

En ting som er sikkert er at Tj er en morsom bil å skru på fordi den er veldig enkel, det er masse info å finne på nettet og det er masse morsome deler å få tak i fra statene.

En annen ting som er sikkert er at biltilsynet er ikke morsome å ha med å gjøre. De henger seg opp i de merkligste tingene på disse bilene, og hater morsome uorginale deler. (les litt rundt på forumet!) Det hjelper ikke å smile til BT da blir de bare mistenksome!

For meg kan det se ut som om det er deler fra et 2" OME heve sett. Dette tror jeg fordi noen av demperene er gule, og fordi jeg ser et merke som henger på en av de sorte fjærene (klarer du å lese hva det står på merket?)

TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget eehgil

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #6 på: Sø.,30,Januar,2011,13,50 »
Har idag tatt litt flere bilder av fjører og dempere, ser ut som om det er et OME-sett ja :). Muligens med uorginale dempere foran?
Tror det er fem runder på bakfjærene og ti eller elleve på framfjærene. Noen om vet hvor mye det hever? Skal tro om det er mulig å skaffe papirer på dette?
« Siste redigering: Sø.,30,Januar,2011,13,56 av eehgil »

Utlogget eehgil

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #7 på: Sø.,30,Januar,2011,13,51 »
Dempere og stabilisatorlenker foran

Utlogget eehgil

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #8 på: Sø.,30,Januar,2011,13,52 »
Bak

Utlogget eehgil

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #9 på: Sø.,30,Januar,2011,13,53 »
Først et bilde av demperen bak, så bilder av styredemper, noen som kjenner til denne bodyliften?


Utlogget eehgil

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #10 på: Sø.,30,Januar,2011,13,54 »
bodylift

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #11 på: Sø.,30,Januar,2011,14,52 »
For å si det veldig enkelt.
Enten må du få tak i orginale fjærer og ta av BL.
Eller så må du kjøpe et helt nytt hevesett med papirer.
For å få den gjennom BT.

Det å få tak i papirer fra forhandler eller butikk (uten å køpe med settet) tror jeg nok er umulig, i og med at settet med papirer koster mye mer en samme settet uten papirer.

De å "bare" få en kopi fra andre tror jeg heller ikke blir lett.

Les litt rundt på forumet det står mye om BT "tyrani"
Men Jeep TJ er  ;D ;D ;D  BT er ::) ::) ::) 

TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #12 på: Sø.,30,Januar,2011,15,04 »
Nummeret på tagen på fjørene tilsvarer ihvertfall samme nummer som TÜV godkjente fjører fra OME,   tidligere eier har ikke TÜV papirer liggende da?  Du har vel en bil som er hevet 2,5 " så er den breddet med 6" skjermbredder og bodylift,  bodyliften må du vel kanskje plukke vekk,  ihvertfall ville i BT Drammen godkjenne både bodylift og fjørløft.  BG Nor skaffer TÜV godkjente felger som du sier opptil 32 11,5 15.  Så har du JKS Quick disconect swaybar som er veldig bra,  gir deg god flex når du kobler de fra swaybaren.   Stålbørste og pensel med motorolje gjør susen på rusta.  Ellers les FAQ om TJ der står det at det er vanlig med eksoslekasje etc.
« Siste redigering: Sø.,30,Januar,2011,15,25 av Geir G K »
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #13 på: Sø.,30,Januar,2011,21,16 »
Jeg kjenner igjen feilen din med at den flyter og må hele tiden rattes. Jeg hadde samme problemet da jeg kjøpte min. Det viste seg å være et defekt kryss rett bak det ene forhjulet. Tror jeg betalte 2- 300 for delen og byttet det selv ganske greit. Det ble som å få ny bil på veien.

Jeg har hatt min TJ i et år nå og aldri angret en dag. Du blir fort helfrelst  ;D ;D Jeg bruker min nesten daglig og storkoser meg om det er vinter og snø eller toppløs om sommeren.

Hvor mye hadde du tenkt å betale for den du nå har sett på?

Tror nok at Kris har et poeng når han mener det kan være vanskelig å få den godkjent som den står idag uten papirer av noe slag. Har eieren de gamle delene så du kan "jekke" den ned igjen? Da kan du ihvertfall få ut skiltene og bruke den som den er inntil videre.

Som det ser ut på bildene sitter fortsatt "grinda" i den? Den kan jo bygges om til personbil nå, men får du med baksete osv?
Den mangler også soft top og du må vel regne med minst 8-10 lapper om du skal kjøpe alt nytt, selv om du bestiller fra statene. 

Ikke misforstå, bilen kan bli god som gull den, men du må regne med en del utlegg om du vil ha den tipp topp. Bare prisen blir riktig og du er villig til å ta jobben, så kan det være et godt kjøp.

Erik
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Kanskje ny wrangler TJ eier..? (Med mange bilder)
« Svar #14 på: Sø.,30,Januar,2011,22,00 »
Ja for all del, dette blir helt sikkert et supert prosjekt, ikke mening å ta fra deg motet.

Det er bare greit å ha dette i bakhodet når du skal forhandle pris ;).

Det er sikkert folk som har orginal deler (feks orginal deler som fjærer osv) du kan kjøpe billig, på forumet, for å få den gjennom nåløyet. (Hvis ikke du kan spore opp orginalpapirene eller fjærene, da.)

Skal du ha nytt hevesett og felger med Tüv, så har de det hos BGnor.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)