Skrevet av Emne: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte  (Lest 4944 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget terje pedersen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Min 1992 4.HO Cherokee har ikke startet på 6 uker nå. Det hele startet med at den stoppet på tomgang, fikk start igjen etter noen forsøk og så stoppet når vi ga gass. Ble tauet hjem, fikk start men gikk svært stygt og gikk ikke på alle 6. Stoppet og har ikke startet siden det.

Følgende er byttet for 3 mnd siden. Lamda, CPS, TPS , plugger, oljefilter, bensinfilter, luftfilter, map sensor.

Hadde endel nye reservedeler liggende og har nå byttet. CPS , fordelerlokk, coil, tomgangsreguleringsmotor, batteri.

Det er trykk i fuelrail. Bensinpumpe starter. Gir jeg full gass når jeg drar den på starteren tenner den nesten og det lukter bensin.

Kan pluggene ha blitt ødelagt av alle startforsøk? Skal bytte de senere denne uken og se om det er gnist på pluggene.

Det som ble gort med bilen samme dag den døde var at jeg mistet lys i baklys og derfor trakk jeg en + ledning fra lysreleet i motorrom (Biltema lysforsterker sett) til baklyset som da ble normalt igjen. Speedometer har også fallt ut noen ganger under kjøring.

Det er ingen feilmeldinger i systemet.

Begynner å bli lei nå, vil ha den til å gå..

Noen som har noen innspill? Kan ECUen hikke? Dårlig jording?  Har også ny kamsensor liggende og en ny rotor (må bare finne dem)

Utlogget Buhund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 132
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #1 på: Ma.,17,Januar,2011,21,31 »
Tja, hadde lignende problemer en gang og da var det lekkasje i en av "de mange små" vakuumslangene rundt omkring innsugsmanifolden.
En liten "pissefeil" som gjorde at det stinket bensin og motoren gikk som ei fiskeskøyte.
XJ 4,7L stroker

Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #2 på: Ma.,17,Januar,2011,23,03 »
Denne historien minner svært om min egen for en måned siden. Jeg også skiftet det meste av sensorer, uten at det hjalp. Med litt trykk på gasspedalen fikk jeg bilen til å tenne en gang i mellom, og det luktet bensin. "Dårlig batteri" sa en bekjent, som er Jeep-kjenner. Og det stemte! Det hadde ikke falt meg inn, for startmotoren holdt god hastighet når jeg kinna motoren, og lysstyrken på hovedlyktene var helt ok. Men etter noen timers lading, startet motoren med en gang og har siden gjort det.

Utlogget terje pedersen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #3 på: Ti.,18,Januar,2011,09,12 »
Batteriet er helt nytt nå og har ladet det i natt så jeg skal prøve å starte på nytt når jeg kommer hjem.Vakumslannger skal også sjekkes grundig nå. Mistenker noe dårlig kontakt et eller annet sted pga speedometer som kom og gikk siste uken før den stoppet. Original fjernkontrollen har også vært merkelig da den 20% av tiden virker på 2 meters avstand og 80% av tiden ikke virker selv om jeg holdt senderen inntil mottageren inne i kupeen.  Vurderer å plukke ut instrumentpanel for å gå over alle koblinger der også. Vet ikke om dette kan påvirke start problemet men speedometeret virket når jeg trykket inn km reset knappen så det tyder på kontakttull der. Bilen er jo så fin når den går men heldigvis har jeg andre biler som fungerer ;-)

Utlogget DagB

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #4 på: On.,19,Januar,2011,00,35 »
Har eksakt samme problem med min 90 modell. Ny CPS satt inn, nytt fordelerlokk, pluggledninger, plugger og relativt nytt Optimabatteri satt inn. Rensa innsug og AIC - lista begynner å bli lang. Mener jeg ser gnist, og coilen har spenning inn. Man kan jo bli smårar av dette :-\
95 Grand Cherokee Ltd, 90 Cherokee Laredo, 87 S10 Pickup, 81 924, 86 944, 77 911, 73 MGB, 91 MB 300 TE

Utlogget terje pedersen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #5 på: On.,19,Januar,2011,08,33 »
Etter å ha ladet det nye batteriet (som dro starter lett rundt før lading) startet den umiddelbart!!!  :o Gikk som en dass i noen minutter for så å gå helt normalt. Tok en prøvetur og den stoppet etter 300 meter og nektet å starte. I et anfall av galskap tok jeg av lokket til sikringsboks og brukte det til å slå på alle releer flere ganger. Etter dette startet den umiddelbar og går nå helt normal. Dette må tyde på dårlig kontakt eller et dårlig rele. De fleste releer er vel standard så jeg kommer til å bytte disse, gå over alle koblinger med kontaktspray og gå over alle jordinger.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #6 på: On.,19,Januar,2011,10,56 »
Har du sjekket om den får nok bensin og at den ikke drar inn luft i systemet noe sted? Gammelt bensinfilter?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget terje pedersen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #7 på: On.,19,Januar,2011,13,06 »
Nytt bensinfilter og trykket ser ok ut. Har også sjekket for vakumlekk uten å finne noe.  Virker mer og mer som en  eller flere kontaktfeil. Kommer til å gå over alt av koblinger/kontaktpunkter denne uken.

Utlogget DagB

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #8 på: To.,20,Januar,2011,01,00 »
leste på en annen tråd her inne at jordinga til coilen kan være problemet. Sjekker i morra formiddag og kommer med tilbakemelding.
95 Grand Cherokee Ltd, 90 Cherokee Laredo, 87 S10 Pickup, 81 924, 86 944, 77 911, 73 MGB, 91 MB 300 TE

Utlogget DagB

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #9 på: On.,26,Januar,2011,21,48 »
Har nå vært ute med coilen og pussa rent, samt dobbeltsjekka tenningsrekkefølge og skiftet plugger for sikkerhets skyld, da jeg oppdaget overslag i den ene. Bilen starter og går helt fint i noen sekunder. Deretter er det steindødt. Virker som bensinkutt eller tenningskutt. Skjønner mindre og mindre her nå...
95 Grand Cherokee Ltd, 90 Cherokee Laredo, 87 S10 Pickup, 81 924, 86 944, 77 911, 73 MGB, 91 MB 300 TE

Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #10 på: On.,26,Januar,2011,23,02 »
For hva det måtte være verdt, jeg fant denne på Carsurvey under Cherokee:
24th Jan 2011, 20:08
Jeep people, all 4 cyl and 6 cyl, ie 4.0, at the dipstick tube on the passenger side of engine. Replace all of the ground wire ends, cut back at least one inch, engine computers run ground circuits, thru the ECM, cheap fix, they break because of engine torque, from left to right, acceleration then deceleration??

I have bought and resold a lot of 4.0 with same prob, hey it's a cheap try, can do in the front yard!


Utlogget terje pedersen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #11 på: To.,27,Januar,2011,17,30 »
Et godt forslag. Skal også bytte batteritilkoblingene da jeg også ser korrosjon på ledningen inn i tilkoblingen på batteriet. Bilen går fortsatt som en klokke . Har gått over alle releer og sikringer i motorrom med kontaktspray/rens ol. Var mye gørr her.

Utlogget DagB

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #12 på: Sø.,30,Januar,2011,22,24 »
Har nå gått over alle jordingspunkter etc. La merke til at ladelampa ikke lyser når jeg slår på tenninga - det skal den vel gjøre? Husker ikke helt om det har vært tilfelle hele tiden. Vifta til varmeapparet og radioen (orginalradio) er også død selv med tenninga på.... Varsellampe for sikkerhetssele, lavt nivå på kjøleveske virker. Så vidt jeg kan se har jeg skiftet alle sikringer etc.. Noen som har et innspill?
« Siste redigering: Ti., 1,Februar,2011,19,00 av DagB »
95 Grand Cherokee Ltd, 90 Cherokee Laredo, 87 S10 Pickup, 81 924, 86 944, 77 911, 73 MGB, 91 MB 300 TE

Utlogget terje pedersen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #13 på: Ma.,31,Januar,2011,14,42 »
Kan også være en + kabel med dårlig kontakt ev dårlig kontakt på multiplugger i dashboard. Jeg kommer til å strekke noen ekstra jordkabler rundt omkring i min bil i tillegg til at jeg allerede har ordnet med grovere kvadrat på + inn i kupeen også.

Utlogget Dalton

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 155
  • Cherokee Nation
Re: Trenger innspill til feilsøking cherokee som ikke vil starte
« Svar #14 på: To., 3,Februar,2011,09,30 »
Henger meg på denne tråden, jeg også. Min -94 4l HO har nesten samme symptomer. Kan gå så fin som bare det, for så å begynne å hoste og stoppe. Da er den umulig å få start på igjen. Det pussige er at etter endel filing på starteren, lukter det nesten som lighter-bensin både framme i motorrommet og av eksosrøret. Når den har blitt helt kald igjen, starter den liksom nølende, og går igjen. Ikke noe problem med helt varm motor, men værst hvis jeg starter kald motor, lar den gå i 2 minutter og stopper den igjen. Da kan jeg bare glemme å få start på den igjen. Har byttet CPS og TPS, samt rengjort IAC. Plugget igjen en vakumlekkasje på CCV slangen. Har bestilt oksygensensor og IAT pluss nye slanger til CCV.
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output