Skrevet av Emne: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer  (Lest 17261 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #30 på: Sø.,23,Januar,2011,22,17 »
Noen som kan beskrive symptomer på sine biler når topp(er) har vært ødelagt?

Min har hele tiden brukt litt vann. Den drypper eller lekker ikke. Olja er fin og svart slik diesel olje pleier å være. i vinter har jeg nok fyllt på nærmere 30 liter vann. Hadde dette havnet i olja, så ville det syntes.
Plutselig en dag ble bilen varm, den ble varmere og varmere til den nådde 125 grader på målern. den lå der i 10 - 20 sekunder før den forsvant fort nedover til normal driftstemteratur. så lå den der i 3 - 5 km, før den begynte å stige igjen, og slik holder bilen på. Jeg byttet vannpumpe for 2 måneder siden, og jeg kjøpte meg ny termostat nå uten at det hjalp. Det er mye trykk i kjølevannet.
Prøvde å la bilen stå og lufte kjølevannet med lokket av ekspansjonstanken en god stund mens jeg fulgte med å tempen. Det bobler stadig i ekspansjonstanken. ruser jeg motoren litt, så spruter det opp av eksp.tanken. Bilen ryker ikke spesielt slik noen påstår den skal gjøre om vann kommer ut i eksosen.
Jeg mistenker nå topp eller toppakningproblemer.

Tenkte bare å lodde stemningen for hva dette kan være før jeg handler deler for 10-tusenvis av kroner  ;D
en termostat til noen hundrelapper er greit å feilsøke med, men 20tusen, da bør man være mer sikker enn bare å gjette syns jeg .

Min bil brukte ikke mye vann, en halvliter på to-tre måneder! Brukte bilen daglig til og fra jobb ca 2-3 mil. Men det var trykk i kjølesystemet, når jeg parkerte bilen og sto ved fronten, så hørte jeg det piplet litt kjølevæske gjennom overløpet på ekspansjonstanken. Tempen på motoren var alltid stabil, lå på 90 grader og aldri over, også var det elendig varme i varmeapparatet, sikkert p.g.a. at vannet ikke sirkulerte slik det skulle.
Har du trykk i kjølesystemet slik du beskriver, så er det sprekk i topp.
Har aldri hørt om vann i oljen på disse, oljen går jo i eget rør fra blokka og over alle toppene, så det er vel ikke så mange oljekanaler i disse toppene.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #31 på: Ma.,24,Januar,2011,13,19 »
Vel, bilen har nok brukt vann i nærmere 2,5 år tenker jeg. helt siden jeg kjøpte den . Men da veldig lite. har fyllt på kanskje en eller to ganger i året. er ikke før i vinter at jeg har måttet øke volumet på vannmengden  :-[
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #32 på: Ti.,22,Februar,2011,23,27 »
Vel, da var jobben gjort med toppene. Fikk god hjelp av min svoger som er mekaniker. gikk egentlig veldig greit.

Jeg byttet like godt alle toppene, så er det gjort. Byttet til AMC topper som var ferdig montert med ventiler, fjærer og alt. Støtstenger og vippearmer kom i tillegg. Brukte om igjen de gamle vippearmene da de var greie.

Men jeg har ett spørsmål.

Når jeg startet bilen gikk den veldig tungt på tomgang. hørtes ut som en gammel mercedes, skikkelig knatre lyd. Stoppet da bilen og ventet litt før vi startet igjen. Jeg fikk høre at det var fordi den fikk litt mye diesel.
Dette har gåt seg til nå og bilen er bra. Men den går ikke like bra osm før. Spesielt en forbikjøring, litt aksellerasjon opp en bakke eller bare ved å prøve kick-down, så er den treg til å gire ned også drar den skikkelig dårlig. bilen går helt normalt på normal pen kjøring, men om man gir litt gass, så går den dårlig.

vi mistenker at elektronikken til den første dieseldysa kan være dårlig. Det er vel denne som styrer også de andre dysene, da de ikke har egen elektronikk.

Noen som har noen tips/anbefalinger?
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #33 på: On.,23,Februar,2011,10,58 »
Så lenge slanger fra turbo/cooler er ok, så høres dette ut som en sensorfeil eller kontaktfeil, tror nå jeg.
Vet ikke om det blir lagret feilkoder i forbindelse med dyse nr 1 ? Litt vanskelig å låne ei dyse for å teste  ???
Ellers kan du jo sjekke map-sensoren med tilhørende ledninger, samt temp følere i topp 3 og 4, litt dårlig patent på kontaktene på disse, de "klikker" ikke skikkelig i lås. Hans-Christian på forumet hadde vel noe av de samme symptomene med dårlig trekkraft, når glødinga levde sitt eget liv.
Alle disse sensorene har jo blitt skrudd på i forbindelse med toppjobben, så det er godt mulig at det er dårlig kontakt en plass.
Får bare håpe at dyse nr 1 ikke er ødelagt.

Var det sprekk i topp 5 eller?

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #34 på: To.,24,Februar,2011,19,03 »
Er rimelig sikker på at du har kontaktfeil på den bakerste temp sensoren.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #35 på: Fr.,25,Februar,2011,21,13 »
vel, jeg tror den har gått på original olje. men ingenting er sikkert.
Selv har jeg fylt den røde olja på biltema, 5-40 syntetisk.

Svogern min som er mekaniker sa at vippearmene var bra, så de har vi ikke byttet. kun støtstengene. men de nye støtstengene hadde kuler på endene og var noe lengre, de gamle var bare avrundet på endene og var noe kortere.

Jeg skal ta av og sette på kontaktene og se om det hjelper.
Fikk også tips om å prøve å bytte om på kontaktene på 3 og 4, for å se om det gir noe forandring.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #36 på: Fr.,25,Februar,2011,21,21 »
vel, jeg tror den har gått på original olje. men ingenting er sikkert.
Selv har jeg fylt den røde olja på biltema, 5-40 syntetisk.

Svogern min som er mekaniker sa at vippearmene var bra, så de har vi ikke byttet. kun støtstengene. men de nye støtstengene hadde kuler på endene og var noe lengre, de gamle var bare avrundet på endene og var noe kortere.

Jeg skal ta av og sette på kontaktene og se om det hjelper.
Fikk også tips om å prøve å bytte om på kontaktene på 3 og 4, for å se om det gir noe forandring.

Du kan jo prøve med en dusj CRC i kontaktene.
Jeg har også prøvd å bytte om på ledningene mellom temp. sensorene, men kabel til sensor 4 var for kort til å rekke bort til sensor 3.
Feilen lå i veiv-sensoren på bilen min, hadde ujevn gange ved kaldstart, men den gikk som normalt ved kick-down o.s.v.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #37 på: Fr.,25,Februar,2011,22,56 »
må ikke vippearmer og støtstenger byttes samtidig, eller er det løftere og støtstenger. eller hvordan det nå var.
pga at de slites sammen.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #38 på: Fr.,25,Februar,2011,23,14 »
Bakre temp. sensor. Den er montert i topp nr.4, er den som gir signal til hjernen om hvor mye gløding som skal til, det sitter også en temp. sensor i topp nr.3 som gir signal til temp. nåla i dashbord, disse har ingenting med dysene å gjøre, men kontaktfeil på disse kan gi symptomene du beskriver.


Hadde dette vært en motor med mekanisk dieselpumpe så hadde det du sier vært korrekt.
Men det er ikke tilfellet her. Dieselpumpa er elektronisk styrt. Signal fra tempsensorene brukes til flere ting. Bla gløding, kjølevifte, styring av girkasse, varmapparat, overdrive, kalkulasjon av diesel mengde og injeksjonstidspunkt. Hvis du napper ut den bakerste føleren så får du diverse synptomer. Gløding ligger inne konstant ved turtall under 1000 o min. Motoren går mer 'anstrengt'. Dette hører man bla godt siden viftereimstrammeren bråker mer. markant diesel kakling ved turtall over 2500 o min.... Jeg prøvde å spraye med elektronikkrens og etterpå crc, men det ble bare værre. Slik sensoren står er det umulig å se tilstanden. Må demonteres for å se. Det jeg så var at det var stor slitasje på pinnene til sensoren. Det samme var i pluggen der gaflene som går over pinnene i pluggen ikke var synlige, i motsetning til den på den fremste pluggen  som var godt synlige. Dette kommer etter min mening av at ledningen fra ledningsnettet og opp til sensorpluggen var veldig kort og lednings nettet hang etter pluggen. Når motoren har vibrert har pluggen beveget seg og slitt ut pinnene og gaflene i pluggen. Nå vet jeg ikke om dette er tilfellet hos deg, men kan jo være lurt å sjekke

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #39 på: Lø.,26,Februar,2011,08,11 »
Er vel veiv-sensoren som gir signal om tidspunktet, kobler du ut den så får du ikke start, men motoren vil jo gå uten signal fra temp sensorene.
Og dieselmengde blir vel kontrollert i dyse nr 1, ligger vel også en kaldstart solenoid i dieselpumpa som skal øke tomgangen litt på kald motor, er litt treghet i min tror jeg  ???
Var ganske kort de ledningene til sensor 4 på min også, dårlig patent dette  :(

Demonterte servo-olje tanken i går for å bytte ut retur slangene mellom tank, snekke og oljekjøler. 3 slanger som fra fabrikken er lagt oppå hverandre og har ligget å beveget seg, var nesten slitt hull i 2 av dem, men det er en annen historie.
« Siste redigering: Lø.,26,Februar,2011,08,21 av Chryslercrap »

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #40 på: Lø.,26,Februar,2011,15,38 »
Så da kan jeg om ikke annet bytte om sensorne på sylinder 3 og 4 for å se om det er noen bedring.

Skal teste litt forskjellig en dag nå.

Men bilen starter og går som normalt med pen kjøring. ingen spesiell røyk eller vanskelig å starte. Gløding fungerer som normalt. men jeg har nok mistet 50% av krafta i bilen. Har prøvd bilen flere ganger nå, og det er likt hver gang.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #41 på: Lø.,26,Februar,2011,18,14 »
Så da kan jeg om ikke annet bytte om sensorne på sylinder 3 og 4 for å se om det er noen bedring.

Skal teste litt forskjellig en dag nå.

Men bilen starter og går som normalt med pen kjøring. ingen spesiell røyk eller vanskelig å starte. Gløding fungerer som normalt. men jeg har nok mistet 50% av krafta i bilen. Har prøvd bilen flere ganger nå, og det er likt hver gang.

I verkstedmanualen står det følgende ang. feilsøking på dyse nr.1
"Testing the needle movement requires the use of a DRB scan tool"
Kan kanskje være like greit å kjøre innom den lokale forhandleren, og få tatt ut eventuelle feilkoder?
De tok 300 kr for dette til meg.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #42 på: Lø.,26,Februar,2011,21,11 »
testet med  ta av temp sensor til sylinder 3 og 4 nå.
Startet bilen med en og en av.
Ingen forskjell verken på start, tomgang eller rusing av motor.
eneste forskjellen var vel at når jeg tok av temp sensor på sylinder 3, så gikk vel el vifta til radiatoren for fullt.

Ellers ingen endring.
Tok en kjapp kjøre tur etter at de var koblet fra og koblet til igjen for å se om det hadde noe å si for kontaktene, men bilen gikk fremdeles som en dass  ;D
Det er greit moment i motoren på lavt turtall og pen kjøring, men det er vanskelig og tar tid å få turtall på den når man kjører.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #43 på: Sø.,27,Februar,2011,18,58 »
testet med  ta av temp sensor til sylinder 3 og 4 nå.
Startet bilen med en og en av.
Ingen forskjell verken på start, tomgang eller rusing av motor.
eneste forskjellen var vel at når jeg tok av temp sensor på sylinder 3, så gikk vel el vifta til radiatoren for fullt.

Ellers ingen endring.
Tok en kjapp kjøre tur etter at de var koblet fra og koblet til igjen for å se om det hadde noe å si for kontaktene, men bilen gikk fremdeles som en dass  ;D
Det er greit moment i motoren på lavt turtall og pen kjøring, men det er vanskelig og tar tid å få turtall på den når man kjører.

Hvis du ikke har kontakt i temp sensor syl 4 og så drar den ut er det jo det samme. Ingen kontakt i begge tilfeller.
Drar man ut på syl nr 3 så starter vifta, slik er det på min bil og.

Har du sjekket om glødereleene ligger inne på tomgang? Hvis du drar ut sensoren på syl 4 så ligger glødingen inne hele tiden på min bil.  Dette kan du sjekke ved å dra ut et av glødereleene, og du hører/ kjenner om det slår. Hvis releene ligger inne hele tiden med sensor 4 tilkoblet har du et kontaktproblem. Merk at ved kaldstart ligger glødingen inne i flere minutter uansett. Så kan være lurt å la den gå ca 5 min etter start og vente til motoren blir varm før du sjekker dette. Det er og mulig å måle (ohm) sensoren ifra pluggen til hjernen under baksetet hvis du har tilgang på instrument.


Har du sjekket om du har en lekasje på trykksiden ifra turbo. Løse slangeklemmer eller defekte pakkninger?

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer
« Svar #44 på: Sø.,27,Februar,2011,19,25 »
testet med  ta av temp sensor til sylinder 3 og 4 nå.
Startet bilen med en og en av.
Ingen forskjell verken på start, tomgang eller rusing av motor.

Jeg stusser litt på at du ikke fikk noen forskjell med kontakten av eller på?
Hvis jeg napper av kontakten på sensor i topp 4, så står glødelampa lenge, mener også at tomgangen blir litt høyere.
Mulig dette er enkelt og greit å finne ut av med en DRB scanner?