Skrevet av Emne: Da var det min tur, topp pakning og simmeringer  (Lest 17260 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #15 på: On.,12,Januar,2011,23,57 »
Vel, jeg angrer ikke på at jeg kjøpte diesel. Motoren er helt grei og er veldig fin å trekke med. Dessuten har den ett meget pent forbruk som jeg er glad i ref. min ferietur som jeg kommenterte.
jeg kunne nok tenkt meg bensin pga freskere bil, men selv om man får flere smiles per gallon, så går det også flere gallons per smiles enn det gjør på diesel.

Denne jobben kunne sikkert blitt rimeligere ved å bytte bare den ødelagte toppen, og trykkteste de andre. Men jeg mener de tar nesten 1500 kroner for å trykkteste en topp, og med trykktesting måler de ikke godstykkelse. dessuten må gamle topper planslipes og det koster også noen kroner. derfor tenker jeg at det er greit å bytte alle sammen i en smell. Sarpsborg motorverksted hadde topper ifra AMC, så da varer de nok til bilen har gått 800tusen :-)

Jeg måtte ha nye bolter fordi dette var strekkbolter, og de varer visst ikke flere ganger. dessuten kostet de ikke all verdens.

vippearmer hadde de ikke på lager, men de var på vei. Men jeg veit ikke om disse bør/må byttes enda. kostet 1000 kroner for ett sett på 2 stk.

Prisene du nevner chryslercrap, er like de jeg har fått. eneste er toppene koster 2800+mva før rabatt.
Jeg har tenkt å be om rabatt :-)

Men da ser det kanskje ut som om jeg går for full pakke ifra Sarpsborg motor, om jeg får en pen rabatt på pakka.
Også blir det ut med motor og full overhaling av topper og simring mot kassa.
var de tnoen her inne som hadde part nummer på O-ringene som også ble byttet samtidig med simmering? greit å ha alle deler på benken før man plukker ut motorn, ellers blir bilen hengende i bukken i ukesvis.
Og til dere som kan dette. må motoren heises ut, eller slippes ned for å komme ut av bilen??

Prisen jeg oppga (kr 2500 ink. moms) for en AMC topp, er komplett med vippearmer! Hvis du må betale kr 2800 + moms + kr 1000 for vippearmer til en topp, så er dette dyrt!
Ang. boltene så mente Tore Østhus (autotrim.no) at disse var såpass kraftige at de kunne brukes om igjen, mener å ha lest en manual til VM-diesel hvor det sto at boltene kunne gjenbrukes 3 ganger! vet ikke om det stemmer da?
Delenr på o-ringene ligger på en annen tråd her ja "hjelp til simmering bytte WJ"
Vet ikke om motoren må opp eller ned, for å taes ut av bilen, jeg gjorde jobben med motoren i, måtte skru ut bolten i høyre motorfeste (pass. side) og slippe motoren ned ca. 10 cm.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #16 på: Fr.,14,Januar,2011,00,14 »
Kjipt med slike "Servicer" som en slik skade blir kalt over her. At topper ryker, faller ikke inn i min kategori for service vedlikehold, men heller i kategorien for dårlig kvalitet....

Bare for å kapre tråden litt.... Kan vedkommende gi meg et regnetykke på dette utsagnet basert på en gjennomsnittlig norsk familiebil:
Sitat
Tror at hvis du regner på det så vil du se at du sparer mange tusen i året med diesel. Spesielt hvis man drar henger. Iløpet av 10 år kanskje så mye som 100000kr.

Når du i tillegg til vanlige service "må forvente" sprekte topper og "service kost" på 22500,- i denne 10 års perioden ( hvis du gjør jobben selv ) i tillegg til det jeg kaller vanlig service. Noe som koster mellom 3-8000,- årlig.

Er ikke dieselhater, men har tilgode å være fornøyd med dette alternativet i annet enn lastebiler.....


Dette regnestykket la jeg ut i som svar til en av de andre 'diesel hater' kommentarene i en annen topic. Tror den omhandler forbruk 2.7 kontra 3.1. Så hvis du leter litt så finner du den sikkert. Det jeg kommenterte da var forbruket 2.7/3.1 kontra 4.7. Ikke en gjennomsnitlig familiebil.

At toppakning ryker er jo noe som skjer, men at det skjer alle tror jeg ikke. Pappa hedde en Voyager med 2.5TD VM motor. Denne var kjørt 260000 og noe når han solgte den. Hadde ikke vært byttet topper på den. Men er enig i at det er mange som plages med dette.

Håper bare at de med 4.0 eller 4.7 kan akseptere at vi 'idioter som har jeep med dieselmotor' har tatt dette valget selv, uten at det skal være nødvendig å komme med disse negative kommentarene hele tiden, og i hver eneste trå som omhandler 2.5 eller 3.1. For meg virker dette som mobbing. Mulig at dere har rett i at VM er noe dritt som aldri skulle ha vært produsert. Ikke vet jeg.  Jeg valgte diesel pga forbruket og at jeg skal bruke den til å trekke minigraveren og båten med. Har førerkort med E, så kan trekke de lovlige 3350 kg. Å råne rundt med V8 kan jeg gjøre med hobbybilen min, og da betyr ikke forbruket så mye.

« Siste redigering: Fr.,14,Januar,2011,00,31 av Hans Chr »

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #17 på: Fr.,14,Januar,2011,00,26 »
Vel, jeg angrer ikke på at jeg kjøpte diesel. Motoren er helt grei og er veldig fin å trekke med. Dessuten har den ett meget pent forbruk som jeg er glad i ref. min ferietur som jeg kommenterte.
jeg kunne nok tenkt meg bensin pga freskere bil, men selv om man får flere smiles per gallon, så går det også flere gallons per smiles enn det gjør på diesel.

Denne jobben kunne sikkert blitt rimeligere ved å bytte bare den ødelagte toppen, og trykkteste de andre. Men jeg mener de tar nesten 1500 kroner for å trykkteste en topp, og med trykktesting måler de ikke godstykkelse. dessuten må gamle topper planslipes og det koster også noen kroner. derfor tenker jeg at det er greit å bytte alle sammen i en smell. Sarpsborg motorverksted hadde topper ifra AMC, så da varer de nok til bilen har gått 800tusen :-)

Jeg måtte ha nye bolter fordi dette var strekkbolter, og de varer visst ikke flere ganger. dessuten kostet de ikke all verdens.

vippearmer hadde de ikke på lager, men de var på vei. Men jeg veit ikke om disse bør/må byttes enda. kostet 1000 kroner for ett sett på 2 stk.

Prisene du nevner chryslercrap, er like de jeg har fått. eneste er toppene koster 2800+mva før rabatt.
Jeg har tenkt å be om rabatt :-)

Men da ser det kanskje ut som om jeg går for full pakke ifra Sarpsborg motor, om jeg får en pen rabatt på pakka.
Også blir det ut med motor og full overhaling av topper og simring mot kassa.
var de tnoen her inne som hadde part nummer på O-ringene som også ble byttet samtidig med simmering? greit å ha alle deler på benken før man plukker ut motorn, ellers blir bilen hengende i bukken i ukesvis.
Og til dere som kan dette. må motoren heises ut, eller slippes ned for å komme ut av bilen??

Her er adresse der delenr står: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6161.0.html
Du skal ha 3 forskjellige o ringer og en simmering. Tror de selges i et sett litt rimeligere en å kjøpe hver for seg. Jeg trodde først at det bare var en simmering som skulle byttes, men det hjalp ikke noe

Strekkbolter kan brukes omigjen 3 ganger har jeg hørt, men siden man somregel ikke vet om de har vært løsnet tidligere så bruker man å bytte de hver gang.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #19 på: Fr.,14,Januar,2011,12,47 »
Står jo "sold on an exchange basis" om toppene på ebay, spørs om det blir så billig når du får frakt begge veier?
AMC-toppene blir levert komplett med vippearmer, var ihvertfall det til meg, og all emballasjen var uåpnet når jeg hentet delene her i Trondheim.
Ang. toppakning så er det vel 3 forskjellige tykkelser, er stemplet inn noen "hull" i den gamle pakningen som indikerer tykkelsen.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #20 på: Fr.,14,Januar,2011,16,58 »
Står det AMC på eskene da? Altså American Motors Corproration. Eller et annet AMC ?

"I mars 1987 ble AMC kjøpt av Chrysler. AMC solgte sin siste bil i 1988. Chrysler gjorde AMC til en ny divisjon med navnet Jeep/Eagle. Mens Chrysler beholdt Jeep-merket og solgte et par modeller designet av Renault i fem år med Eagle merket, ble alle AMC merker fjernet. AMC var borte for alltid."

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #21 på: Fr.,14,Januar,2011,20,34 »
American Motors har ikke noe med de toppene til VM diesel å gjøre,heldigvis ;D er vel noen topper fra Spania .
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #22 på: Fr.,14,Januar,2011,22,06 »
"Håper bare at de med 4.0 eller 4.7 kan akseptere at vi 'idioter som har jeep med dieselmotor' har tatt dette valget selv, uten at det skal være nødvendig å komme med disse negative kommentarene hele tiden, og i hver eneste trå som omhandler 2.5 eller 3.1. For meg virker dette som mobbing. Mulig at dere har rett i at VM er noe dritt som aldri skulle ha vært produsert. Ikke vet jeg.  Jeg valgte diesel pga forbruket og at jeg skal bruke den til å trekke minigraveren og båten med. Har førerkort med E, så kan trekke de lovlige 3350 kg. Å råne rundt med V8 kan jeg gjøre med hobbybilen min, og da betyr ikke forbruket så mye."

Beklager det veldig hvis noe jeg har skrevet blir oppfattet som mobbing ! Som mange har skrevet, har diesel helt klart mange fordeler, og de som velger det er langt fra idioter. Normalt sett er forbruk en av fordelene. Svakhetene til VM er helt klart en ulempe alle burde vært foruten. Selv kommer jeg ikke til å trekke henger langt med min Jeep. Men når jeg kjører "matpakkekjøring" er V8 kun moro. Veldig moro ! Siden jeg var liten har US V8 hatt en helt spesiell plass i mitt hjerte. Kjører 64 Mustang på sommeren, og Amerikansk V8 ER anderledes enn Tysk, Italiensk og Engelsk V8 ! For meg handler det om ekte Amerikaner eller ingenting. Drømmen hadde vært 5,7 Hemi i Jeepen...-wow, det hadde smakt ! :P

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #23 på: Lø.,15,Januar,2011,15,39 »
American Motors har ikke noe med de toppene til VM diesel å gjøre,heldigvis ;D er vel noen topper fra Spania .

Stemmer det, sto vel "Fabriquado en Espanol" eller noe sånt på eska  :)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #24 på: Sø.,16,Januar,2011,19,45 »
Prisen jeg oppga (kr 2500 ink. moms) for en AMC topp, er komplett med vippearmer! Hvis du må betale kr 2800 + moms + kr 1000 for vippearmer til en topp, så er dette dyrt!
Ang. boltene så mente Tore Østhus (autotrim.no) at disse var såpass kraftige at de kunne brukes om igjen, mener å ha lest en manual til VM-diesel hvor det sto at boltene kunne gjenbrukes 3 ganger! vet ikke om det stemmer da?

Hvor handlet du dine topper til den prisen? og var det AMC topper? Jeg veit at det ikke er amerikanske AMC som har produsert de. Det viktigste er at toppene ikke er originale. for da får jeg samme driten tilbake igjen :-).

Ang boltene, så kjøper jeg full pakke uansett. de kostet ikke all verdens.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #25 på: Sø.,16,Januar,2011,20,59 »




 Tore Østhus (autotrim.no)


Står her det  :) Du kan jo ta en telefon i morgen og spørre, har brukt dette motorverkstedet i mange år, så jeg er vel å regne som stamkunde..
Og ja, han selger AMC topper.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #26 på: Sø.,16,Januar,2011,22,07 »
Takk  ;D

Da skal jeg ringe i morra tidlig!

skal legge ut hva jeg får av priser osv så kan man sammenligne.

Du har kanskje opparbeidet deg litt goodwill med tiden du da . . . . . .  :D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #27 på: Sø.,23,Januar,2011,11,57 »
Snakket med Autotrim nå, har ikke fått pris enda. men toppene var av typen AMC, og de var UTEN vippe armer, de måtte kjøpes i sett ved siden av. Dessuten anbefalte han å bytte boltene når man først gjorde jobben, de koster jo tross alt ikke noen stor formye.

Avventer pris på alt nå. . . . .
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #28 på: Sø.,23,Januar,2011,16,20 »
Noen som kan beskrive symptomer på sine biler når topp(er) har vært ødelagt?

Min har hele tiden brukt litt vann. Den drypper eller lekker ikke. Olja er fin og svart slik diesel olje pleier å være. i vinter har jeg nok fyllt på nærmere 30 liter vann. Hadde dette havnet i olja, så ville det syntes.
Plutselig en dag ble bilen varm, den ble varmere og varmere til den nådde 125 grader på målern. den lå der i 10 - 20 sekunder før den forsvant fort nedover til normal driftstemteratur. så lå den der i 3 - 5 km, før den begynte å stige igjen, og slik holder bilen på. Jeg byttet vannpumpe for 2 måneder siden, og jeg kjøpte meg ny termostat nå uten at det hjalp. Det er mye trykk i kjølevannet.
Prøvde å la bilen stå og lufte kjølevannet med lokket av ekspansjonstanken en god stund mens jeg fulgte med å tempen. Det bobler stadig i ekspansjonstanken. ruser jeg motoren litt, så spruter det opp av eksp.tanken. Bilen ryker ikke spesielt slik noen påstår den skal gjøre om vann kommer ut i eksosen.
Jeg mistenker nå topp eller toppakningproblemer.

Tenkte bare å lodde stemningen for hva dette kan være før jeg handler deler for 10-tusenvis av kroner  ;D
en termostat til noen hundrelapper er greit å feilsøke med, men 20tusen, da bør man være mer sikker enn bare å gjette syns jeg .
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Da var det min ut, topp pakning og simmeringer
« Svar #29 på: Sø.,23,Januar,2011,18,01 »
Symptomene du beskriver er ikke å ta feil av! Det er garantert en eller flere topper som er sprekt.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.