Skrevet av Emne: Varme i kupe WJ  (Lest 3769 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #15 på: Ti.,12,Januar,2016,20,45 »
Nei du må nok på BilXtra, Mekonomen eller lignende.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cned

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #16 på: On.,13,Januar,2016,10,07 »
Originaltermostat er 80. Men finnes i 82 også.
Jeg har brukt 88 gr om vinteren i mange år (men bruker originalpakninga da jeg syns den passer bedre).
Men skikkelig varmt blir det bare om varmeregisteret er rent. Og blend doors er OK.
Kanskje noe elektronikk som kan svikte også på Limited/Overland.

Kun om man drar tung henger i bakker så må man sette inn sikringa til el-vifta igjen (forutsatt at viskosevifta er OK da).
Noe jeg fikk erfare da jeg dro en drøyt 2 tonns bilhenger opp til fjellet i desember.
Glemte å sette inn sikringa først, oppdaget det når nåla var godt over 100 grader.
Med sikringa inne vil jo el-vifta gå stort sett hele tiden med 88 gr termostat så da går vinninga fort opp i spinninga for vanlig kjøring.

Fikk også for høy temp for noen år siden da jeg tok piruetter på isen = høyt turtall og ingen kjølende fartsvind.
Så ja det ideelle hadde vært en termostatbryter til el-vifta med ca 90 grader innslagspunkt istedenfor 85-86 eller hva det nå er originalt.
Kanskje det går an å koble inn en ekstra motstand eller noe, med bryter.
Men den styres vel av ECU eller lignende.

Hei Har et lite forslag til dere ang den vifte kontrollen ,
Dette er noe som jeg egentlig hadde tenkt å ha på 6,5td chevy for å få igang kjøling litt tideligere , men er fint brukende til å forsinke kjølingen å ;)

Vifte kit - Kjøpte mitt på rock auto med ser dem har det på ebay og . Greit med "push in sensor" så slipper dere på koble dere inn på kjølekretsen.
http://www.ebay.com/itm/Engine-Cooling-Fan-Controller-Temperature-Switch-HAYDEN-3647-/252016295263?hash=item3aad577d5f:g:fKwAAOSwT6pVl6qc&vxp=mtr


Med denne løsningen så er det bare å trykke på en bryter når dere ønsker å ha "Vintermodus" , muligens kansje dere slipper å¨endre termostat da dette utsetter el viften til øsnket temp og dermed opnår høyere temp på kjølevannet ,

Samt at dere har full kjøle effekt når dere trenger det;)

Vet ikke om jeg fikk til å legge ut den tegningen jeg rablet sammen , ligger som vedlegg.

Mvh
Mr.C

 

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #17 på: On.,13,Januar,2016,19,45 »
Ja den kan jo være smart å montere så slipper man å fikle med eller glemme å sette inn sikringen med derpå uønsket overoppheting.

En annen men halvgod løsning er jo å montere en innvendig bryter på strømmen til det originale viftereléet så man slipper å åpne panseret når man skal koble inn og ut vifta.

Termostaten må nok byttes uansett om man ikke kjører med tung henger konstant iallefall, og ønsker litt høyere temperatur.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #18 på: On.,13,Januar,2016,21,54 »
Har en GMC Typhoon (kloning) hvor jeg har koblet opp på denne måten som cned tenker på, dette fungerer helt fint det og skal nok fungere like bra på en WJ.
Tror 88 grd. termostaten skal fungere like greit om sommeren den(?) vet flere som har satt i varmere termostat på 6,5 td og de mener motoren går penere da, om kjølesystemet er i orden ellers så skal ikke motoren gå varmere om sommeren en om vinteren.

Utlogget Grandch

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Varme i kupe WJ
« Svar #19 på: To.,14,Januar,2016,21,10 »
Har nå skiftet fra 80 til 87 graders termostat. Ble ikke noe forskjell i kupeen, og på tempnåla er det minimalt med "avvik"fra før....
Før og etterbilde...

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #20 på: Fr.,15,Januar,2016,06,38 »
Tok du ut 40A sikringen til el-vifta da? (radiator fan relay fuse 40A)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Grandch

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Varme i kupe WJ
« Svar #21 på: Fr.,15,Januar,2016,08,30 »
Måtte prøve uten først, tar den ut i dag til jobb, så får vi se.....

Utlogget Grandch

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Varme i kupe WJ
« Svar #22 på: Fr.,15,Januar,2016,10,53 »
Kjørte 6 mil uten sikringen, null forskjell....

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #23 på: Fr.,15,Januar,2016,19,51 »
Er nok redd for at du må kikke på spjeldene, det blir i hvert fall det jeg må ta meg til med for å få litt varme i min 00', Til sammenligning, varmeapparatet i min 04' gir mer varme før temperatur nåla i det hele tatt beveger seg en det 00' gjør ved driftstemp, så att den drar inn kald luft som ikke går gjennom varmeregisteret er jeg ganske så sikker på. 

Utlogget Grandch

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Varme i kupe WJ
« Svar #24 på: Fr.,15,Januar,2016,21,30 »
Drittjobb.... ?? Sett at spjeldene bak hanskerommet fungerer som de skal, hvor sitter de andre spjeldene?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #25 på: Fr.,15,Januar,2016,21,43 »
Det spjeldet man ikke kommer sånn uten videre til er "recirc door", som styrer resirkulasjon av kupeluften.
Hvis det står feil eller har falt ned så vil det vel komme kald luft direkte inn i bilen og ikke kun via varmeregisteret.

Alt om slikt finner man på div. jeepforum og youtube heldigvis

https://www.youtube.com/watch?v=20KsSaFwT8o

https://www.youtube.com/watch?v=aCPiSE-3-EI

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Grandch

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Varme i kupe WJ
« Svar #26 på: Fr.,15,Januar,2016,22,55 »
Tusen takk teerex

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varme i kupe WJ
« Svar #27 på: Fr.,15,Januar,2016,23,05 »
Det finnes jo en slags fix som ikke innebærer å ta av dashbordet.
Men man mister jo da mulighet for resirkulering men man får iallefall varme og friskluft.

https://www.youtube.com/watch?v=cQEvWTgV0FA

http://www.jeepforum.com/forum/f310/wj-recirculation-door-fix-pics-347814/

Normalt skal man vel kunne lese ut en feilkode på displayet til klimaanlegget på Limited/Overland.
Bl.a. kode 20, 46 eller 52 betyr problem med "recirc door".

Her er komplett oversikt over feilkoder http://www.wjjeeps.com/climate.htm
« Siste redigering: Fr.,15,Januar,2016,23,15 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.