Må bare opplyse om at min 98 mod. XJ, 2.5 TD stoppet nyttårsaften grunnet luft i deiselsystemet. Denne motoren har aldri stoppet for meg før så jeg tenkte det værste med en gang...
Det viste seg å ikke være verre enn luft som seiv inn i forbindelse med dieselfilteret et sted. Har ikke riktig funnet ut hvor det kom inn, men det må ihvertfall være mellom bunnkoppen og filteret, mellom filteret og filterbraketten i aluminium og eller den lille håndpumpa.
Det var jo i og for seg ikke så vanskelig å tenke seg til at det var diesel den ikke fikk nok av fordi jeg fikk startet den igjen så vidt etter en del kinning med starteren, men så stoppa den kort tid etterpå. Så det var noen vannperler og et lite isflak i bunn av bunnkoppen under filteret også, så det var det jeg trodde var årsaken med en gang. Var sikker på jeg hadde fylt noe dårlig diesel, men det var så lite vann at det var ikke det som var årsaken.
I første omgang byttet jeg bare filteret og skrudde til igjen, men da var det samme driten. Så trodde jeg mest at håndpumpa var synderen så tettet igjen gjengene og toppen på den med pakningssilikon. Virket en dag, så stoppet bilen igjen. Da tok jeg all driten ifra hverandre og tok teflontape på gjengene til filterkoppen og på håndpumpa i tillegg til å ha litt pakningssilikon på alle gummipakningene. Har lest noe om her på forumet et sted at de uoriginale filterene ikke tetter godt nok... Jeg kjøpte et uoriginalt fra Mekonomen som jeg angret litt på i etterkant...
Håper det bare holder tett nå!

Noen som har vært borti lignende luftproblem i forbindelse med dieselfilteret?, evt. noen som veit hva den filterbraketten i aluminium koster hvis det er pumpa som er synderen?
Jeg hadde originalt Mopar filter og hadde ikke skrudd på en dritt før bilen stoppa første gang.