Skrevet av Emne: Luftlekkasje ved dieselfilter  (Lest 3249 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
Luftlekkasje ved dieselfilter
« på: Ti., 4,Januar,2011,15,53 »
Må bare opplyse om at min 98 mod. XJ, 2.5 TD stoppet nyttårsaften grunnet luft i deiselsystemet. Denne motoren har aldri stoppet for meg før så jeg tenkte det værste med en gang...
Det viste seg å ikke være verre enn luft som seiv inn i forbindelse med dieselfilteret et sted. Har ikke riktig funnet ut hvor det kom inn, men det må ihvertfall være mellom bunnkoppen og filteret, mellom filteret og filterbraketten i aluminium og eller den lille håndpumpa.
Det var jo i og for seg ikke så vanskelig å tenke seg til at det var diesel den ikke fikk nok av fordi jeg fikk startet den igjen så vidt etter en del kinning med starteren, men så stoppa den kort tid etterpå. Så det var noen vannperler og et lite isflak i bunn av bunnkoppen under filteret også, så det var det jeg trodde var årsaken med en gang. Var sikker på jeg hadde fylt noe dårlig diesel, men det var så lite vann at det var ikke det som var årsaken.
I første omgang byttet jeg bare filteret og skrudde til igjen, men da var det samme driten. Så trodde jeg mest at håndpumpa var synderen så tettet igjen gjengene og toppen på den med pakningssilikon. Virket en dag, så stoppet bilen igjen. Da tok jeg all driten ifra hverandre og tok teflontape på gjengene til filterkoppen og på håndpumpa i tillegg til å ha litt pakningssilikon på alle gummipakningene. Har lest noe om her på forumet et sted at de uoriginale filterene ikke tetter godt nok... Jeg kjøpte et uoriginalt fra Mekonomen som jeg angret litt på i etterkant...
Håper det bare holder tett nå! :-\

Noen som har vært borti lignende luftproblem i forbindelse med dieselfilteret?, evt. noen som veit hva den filterbraketten i aluminium koster hvis det er pumpa som er synderen?

Jeg hadde originalt Mopar filter og hadde ikke skrudd på en dritt før bilen stoppa første gang.
« Siste redigering: Ti., 4,Januar,2011,22,00 av Knudie »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Chryslercrap

• Gjest
Re: Luftlekkasje ved dieselfilter
« Svar #1 på: Ti., 4,Januar,2011,17,28 »
Er nok et svakt punkt denne filterholderen med innebygget håndpumpe, har gjort det samme på min WJ, med gjengetape og nye o-ringer og det har fungert bra så langt (2 mnd) Hvis du vil bytte ut filterholderen, så hadde nok jeg gått for en uoriginal løsning, finnes mye dieselbiler med lignende filterholder, men uten håndpumpe. Hvis du ønsker å ha ei håndpumpe, så går det an å bruke noe lignende som finnes på bensinslangen til påhengsmotorer, ei slags "blære", disse har innebygd enveis-ventil. Er sikkert dyr den originale filterholderen, rart hvis den ikke er det  :)
Får håpe det fungerer for deg  :)

Utlogget larseko

• 360 CID
« Svar #2 på: Ti., 4,Januar,2011,21,35 »
Et lite spørsmål om denne filterholderen: Oppe på lokket er det en plastsak som kan skrus med en mynt e.l. slik at den vender ene eller andre veien. I hvilken posisjon skal denne være til vanlig? Har det noe med håndpumpefunksjonen å gjøre?
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #3 på: Ti., 4,Januar,2011,22,05 »
Ja der sa du noe. Har lurt på hva den er til jeg også...
Jeep - There's only one!

Utlogget crazym

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: On., 5,Januar,2011,08,24 »
Mener jeg skudde av hele denne "pluggen" dere her nevner, sist jeg tok av filterhuset. Tømte diesel via denne? Ellers tror jeg at jeg skal gjøre som dere har gjort, bare tette hele den manuelle luftepumpa der.. Ikke fungerer den heller, og systemet virker til å lufte seg selv?
Er det ellers noen triks for å lufte systemet når håndpumpen ikke gjør jobben sin?

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #5 på: On., 5,Januar,2011,21,18 »
Mener jeg skudde av hele denne "pluggen" dere her nevner, sist jeg tok av filterhuset. Tømte diesel via denne? Ellers tror jeg at jeg skal gjøre som dere har gjort, bare tette hele den manuelle luftepumpa der.. Ikke fungerer den heller, og systemet virker til å lufte seg selv?
Er det ellers noen triks for å lufte systemet når håndpumpen ikke gjør jobben sin?

På WJ`n var det ei lita gummikule under den plast-skruen dere nevner her, er vel en slags lufte-anordning, viktig at denne er tett og godt igjenskrudd, jeg la på en o-ring under denne skruen. Ellers er vel håndpumpa ganske ubrukelig og unødvendig, så lenge du fyller opp dieselfilteret med diesel når du bytter filter, så slipper du å pumpe.

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #6 på: To., 6,Januar,2011,08,00 »
Ja stemmer det! Den kula under den plastskruen fungerer som en tilbakeslagsventil.
Jeep - There's only one!

Utlogget trylab

• 258 CID
  • *
« Svar #7 på: Sø.,16,Januar,2011,19,48 »
Hadde samme problem, lekkasje, sprekk i plastgjengene, bunnen poppet ut når jeg pumpa med håndpumpa.
Byttet ut hele filterholderen midlertidig med en fra en Mitsubishi L200 jeg hadde - til jeg fikk kjøpt ny.
Det var for ett par år siden, og har enda ikke fått kjøpt ny....