Skrevet av Emne: Heving av WJ.  (Lest 17918 ganger)

0 medlemmer og 5 gjester leser dette emnet.

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Heving av WJ.
« Svar #45 på: Lø.,12,Februar,2011,15,11 »
Stemmer, QD er kun foran. Bak fjerner alle staget, som kjører på"Skauen" og det hjelper mye på framdrifta.
Men igen, du får mer rulling av bakparten og anbefales ikke om du feks drar mye tung henger, eller har en fremoverlent kjørestil. :.
Noen biler, bla. Nissan Patrol fra 99" har et suverent system der du kobler bakre stabstag og diffsperre ut og inn med knapp på dasjen.
MB G 461 kom både med og uten stag bak, de som skal lastes tungt har stag, og de som skal kravle i myra har ikke.

Jeep WJ, spesielt de med bensinmotor er jo pr def en PowerSUV og ikke noe Offroader fra fabrikk, og når en har 250 hk tilgjengelig er det kansje ikke tilrådelig å tukle for mye med kjøreegenskapene, men skal ihvertfall vite om konsekvensene og kjøre deretter ::).
« Siste redigering: Lø.,12,Februar,2011,15,21 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #46 på: Sø.,18,September,2011,20,30 »
Fullfører denne tråden med litt info om deler og priser, sånn at andre som tenker på å heve WJ`n får en grei oversikt.

Old Man Emu hevesett med TUV papirer ca kr 7000.

Ny mellomaksel fram med yoke             ca kr 4000.

JKS justerbar trackbar                          ca kr 1500.

I tillegg kommer firehjulskontroll på 1000-1200 kr, og kr 400 for visning og nytt vognkort på biltilsynet.

Jeg og Svensson gjorde en liten oppdagelse underveis, HD fjærene løfter nesten 2" (45mm) mer enn medium fjærene.
Jeg synes bilen er akkurat passe stiv, men det er jo smak og behag, mindre kregning i sving sammenlignet med originalfjærene, og det er jo bra  :)
« Siste redigering: Sø.,18,September,2011,20,33 av Chryslercrap »

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #47 på: Fr.,27,Januar,2012,22,16 »
Da har det kommet litt nye deler under bilen igjen, ikke store greiene men..
Foringene til a-armen var utslitt, så jeg fikk laget en a-arm spacer som jeg monterte sammen med nye foringer og ny opphengskule, ble litt for mye vinkel på a-armen med hevinga, så nå er problemet løst med spacer. Skal poste litt flere bilder etterhvert.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Heving av WJ.
« Svar #48 på: Fr.,27,Januar,2012,23,34 »
du mener triangel-armen bak?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #49 på: Lø.,28,Januar,2012,19,58 »
Jepp, triangel-arm eller a-arm, opphenget til bakaksling  :)


Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #50 på: Lø.,28,Januar,2012,20,02 »
Bremseslangen ned til bakaksling blir litt kort, så det må løses på et vis, blir vel til å borre nye hull og flytte hele slangen/røret litt nærmere diffen.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Heving av WJ.
« Svar #51 på: Lø.,28,Januar,2012,20,09 »
får man kjøpt en sånn spacer eller må den lages?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.


Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #53 på: Lø.,28,Januar,2012,21,01 »
Neste blir å forlenge lenkearmene til stab.staget bak, kunne kjøpt ferdig vare der også, men får se om det går å presse foringene ut og inn for eventuell sveising.
Sitter å funderer på nye dempere bak også, Doetsch tech 8000 som kan monteres opp-ned, så slipper jeg at dekkskuldra subber i støtdemperen ved "aktiv" kjøring  :)
OME nitrocharger Sport lages visst ikke til WJ??

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Heving av WJ.
« Svar #54 på: Lø.,28,Januar,2012,21,40 »
mange har vel tatt vekk stabstaget bak. vet ikke hvor mye det har å si ved norske hastigheter, men vi har jo mye svinger da.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #55 på: Sø.,29,Januar,2012,13,29 »
Ja, er jo en mulighet det. Men siden bilen er så tight og fin fram p.g.a. det grove stab.staget som dieselutgaven har, så blir det kanskje litt merkelige kjøreegenskaper? Skal koble av bak og prøve..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Heving av WJ.
« Svar #56 på: Ti.,25,September,2012,01,08 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: Heving av WJ.
« Svar #57 på: Ma.,22,Oktober,2012,23,21 »
Noen som vet hvor mye ome kittet løfter for v8 kan man få hd fjærer foran og bak med tuv ?
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Heving av WJ.
« Svar #58 på: Ti.,23,Oktober,2012,10,56 »
De løfter vel ca 2". HD fjærer bak tror jeg blir veldig stivt??
Alle settene fra OME til WJ har tuv-papirer, men det står spesifisert et annet stab.stag fram på V8/4.0, det må sikkert monteres for å få det godkjent. Du kan jo høre med de som selger dette.
http://www.norskoffroadteknikk.no/
http://www.bgnor.com/

Ellers så finnes det vel Trailmaster 50mm sett med tuv-papirer
http://trailmaster.de/

Edit: eller har du kjøpt hevesett allerede kanskje?
« Siste redigering: Ti.,23,Oktober,2012,11,02 av Chryslercrap »

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Re: Heving av WJ.
« Svar #59 på: Ti.,23,Oktober,2012,12,16 »
Sitter å funderer på nye dempere bak også, Doetsch tech 8000 som kan monteres opp-ned, så slipper jeg at dekkskuldra subber i støtdemperen ved "aktiv" kjøring  :)
OME nitrocharger Sport lages visst ikke til WJ??

Litt mere info om alternative støtdempere bak, jeg monterte ett par av disse, husker ikke lengde i farta..
http://www.marlincrawler.com/suspension/shock-equip/bilstein-5125-series