Skrevet av Emne: Heving av WJ.  (Lest 17901 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Heving av WJ.
« Svar #15 på: On., 2,Februar,2011,00,48 »
Hmm, så altså bør man uansett senke transferkassen en tommer eller to ?
Med 3,5" kitet følger det med braketter for å senke både transferkasse og til bakakslingtriangelet.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget ZJZJZJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Re: Heving av WJ.
« Svar #16 på: Fr., 4,Februar,2011,17,36 »
Står det høyde før og etter på selve bilen i TUV papirene med angitte referansepunkter hvor det skal måles ??
Vis ikke så må det vel gå greit å sette inn heveklosser på 1 eller 2" feks,forlenge lenkearmer til stabstag,senke fordelerkasse osv osv og det som ellers trengs å få det godkjent??
Kjører selv med 4,5" heving fra Rocky Road på ZJ 4.året uten spørsmål på PKK,hard og stiv fjæring men det er jo Rocky Road  ;D Helt supet firma å handle med,anbefales  :)

Utlogget ZJZJZJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Re: Heving av WJ.
« Svar #17 på: Fr., 4,Februar,2011,17,37 »
Jeg mente å sette inn heveklosser på et alerede godkjent hevesett  :D

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #18 på: Fr., 4,Februar,2011,21,46 »
Står det høyde før og etter på selve bilen i TUV papirene med angitte referansepunkter hvor det skal måles ??
Vis ikke så må det vel gå greit å sette inn heveklosser på 1 eller 2" feks,forlenge lenkearmer til stabstag,senke fordelerkasse osv osv og det som ellers trengs å få det godkjent??
Kjører selv med 4,5" heving fra Rocky Road på ZJ 4.året uten spørsmål på PKK,hard og stiv fjæring men det er jo Rocky Road  ;D Helt supet firma å handle med,anbefales  :)

Står ikke noe om høyde på selve bilen i TUV papirene, ikke som jeg har sett ihvertfall, eneste som er oppgitt er hvor mye fjærene skal heve.
BT måler vel opp på noen referansepunkter under kontrollen, og fører dette inn i vognkort, praktiseres slik i Trondheim, mulig dette gjøres forskjellig på andre plasser i landet  ???
Spørs hvor mye en WJ kan heves uten for store ombygginger, er vel ikke justering på caster.

Utlogget ZJZJZJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Re: Heving av WJ.
« Svar #19 på: Lø., 5,Februar,2011,15,37 »
Ingen måler høyden på PKK såfremt bilen ikke er u-normalt høy samt at det skal mye til at neste bil i køen er maken og har orginal høyde......
Hvor mange her på forumet har fått mangel på PKK for hevet bil uten godkjenning ?

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #20 på: Lø., 5,Februar,2011,18,41 »
Blir jo litt smak og behag dette, noen synes det er greit å kjøre rundt i en gammel BMW med kappede fjærer  :-\
Men det er sikkert ikke noe tema på PKK med hevesett, mulig det har litt å si for andrehåndsverdi  ???

Kom nesten i mål med mellomakselen fram, ny yoke til transfer og en mellomaksel fra 98 ZJ 5,9, må forlenges ca 30mm. Kjekt å vite hvis andre tenker på å heve WJ 3,1. Det originale CV-leddet på gamle mellomakselen hadde begynt å forvitre etter 2 uker med hevesett, og leddet er under ett år gammelt  :P
« Siste redigering: Sø., 6,Februar,2011,19,56 av Chryslercrap »

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Re: Heving av WJ.
« Svar #21 på: On., 9,Februar,2011,00,10 »
Har et slikt 2" OME sett på vei over fra USA i dette øyeblikket. Begynte å tenke på om jeg har tatt meg noe vann over hodet her når det står at man må bytte
Kan bare bekrefte at CV ledd på fremre mellomaksel på ZJ/WJ er helt uegnet til heving mer en 1". CV er suvernt så lenge aksel er i vater, ubrukelig til heving.
.... Betyr dette at jeg må bytte mellomaksel?

Er dette noe som bør vurderes også? http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=IROR&Product_Code=IR-W_FSH&Category_Code=PFW
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Heving av WJ.
« Svar #22 på: On., 9,Februar,2011,00,32 »
Hvis du har et OME sett på tur så får du jo både dempere og fjærer?

Jeg har et 2" ORV sett på tur, med dempere men uten fjærer.

3-4" settene har brakett for å senke transferkassen for å utligne vinkelen til mellomakslingene.
Slik brakett er jo enkel å lage for å slippe problemet med CV-leddet også på 2" settene. Anyone?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Heving av WJ.
« Svar #23 på: On., 9,Februar,2011,09,35 »
Hvorfor heve for så å senke transferen? to frem et tilbake? Gjør heller noe med drivlinen og få utnytta hevingen til det fulle.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Re: Heving av WJ.
« Svar #24 på: On., 9,Februar,2011,10,02 »
Var mer dette jeg tenkte, men har lest for lite merker jeg og ser at det unødvendig. http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=IROR&Product_Code=IR-WDSSK&Category_Code=WST

Har fått det for øret at det er unødvendig å gjøre noe mer med bilen når man bare skal heve den 2".. Nå har jeg som sagt kompentanse lik 0 innen jeep, men har lyst til å lære :)
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Heving av WJ.
« Svar #25 på: On., 9,Februar,2011,11,46 »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #26 på: On., 9,Februar,2011,12,17 »
Var mer dette jeg tenkte, men har lest for lite merker jeg og ser at det unødvendig. http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=IROR&Product_Code=IR-WDSSK&Category_Code=WST

Har fått det for øret at det er unødvendig å gjøre noe mer med bilen når man bare skal heve den 2".. Nå har jeg som sagt kompentanse lik 0 innen jeep, men har lyst til å lære :)


Styredemper får du kjøpt hos Rock Auto også, mulig de er rimeligere  ???

Hvilken modell er WJ`n din?
CV-leddet på mellomaksel fram inn mot transfer holder jo knapt til en original bil uten heving, derfor ville jeg eliminere problemet for godt  :)
Alle 2004 modellene av WJ som jeg har sett på, har hatt mellomaksler med standard u-joint kryss, så de fant vel ut at det var mere holdbart etterhvert.
Du får jo kjøpt komplett ny mellomaksel med tilbehør fra IronRockOffroad, sist jeg sjekket ble prisen 550 dollar med frakt til Norge, norsk moms kommer i tillegg. Jeg valgte en rimeligere "hjemmelaget" løsning  :)
Det er fryktelig enkelt å bytte mellomakselen da, klarer du å montere fjærer og dempere, så takler du mellomakselen også.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Re: Heving av WJ.
« Svar #27 på: On., 9,Februar,2011,12,32 »
Det er en 2004 mod overland 2,7crd :) Skal nok klare å heve en jeep. Har senka 4 BMW'er, så tror det skal gå greit.

Så siden jeg har 2004 mod så trenger jeg ikke bytte?
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #28 på: On., 9,Februar,2011,12,40 »
Det er en 2004 mod overland 2,7crd :) Skal nok klare å heve en jeep. Har senka 4 BMW'er, så tror det skal gå greit.

Så siden jeg har 2004 mod så trenger jeg ikke bytte?

Du får nesten krype under bilen og se, har du to stk. "vanlige" mellomakselkryss inn mot transfer-kassa, så slipper du å tenke mer på det  :)

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Re: Heving av WJ.
« Svar #29 på: On., 9,Februar,2011,13,00 »
Det er en 2004 mod overland 2,7crd :) Skal nok klare å heve en jeep. Har senka 4 BMW'er, så tror det skal gå greit.

Så siden jeg har 2004 mod så trenger jeg ikke bytte?

Du får nesten krype under bilen og se, har du to stk. "vanlige" mellomakselkryss inn mot transfer-kassa, så slipper du å tenke mer på det  :)

Hvordan ser et vanlig mellomakselkryss ut da? Spør mye her jeg nå..
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html