Skrevet av Emne: Heving av WJ.  (Lest 17725 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Chryslercrap

  • Gjest
Heving av WJ.
« på: Fr.,31,Desember,2010,16,26 »
Har tenkt på 2" OME kit fra BGnor, siden jeg vil ha dette godkjent og innført i vognkort. Er sikkert noen av dere inne på forumet som har gjort dette før.. Er det noen andre leverandører jeg burde sjekke med? Er det noe mere jeg burde tenke på i forbindelse med heving, eller holder det med 4 fjærer og dempere? Regner med vinkelen til mellomaksel fram ut fra transfer blir litt "ugunstig", og har tenkt litt på å bygge om til standard kryss på mellomaksel, hvem selger da yoke til 247 transfer?

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Heving av WJ.
« Svar #1 på: Sø., 2,Januar,2011,01,01 »
Eller så ville jeg tro du kan hive på "up-country" fjærer. Dette e rfjærer som er noe stivere og noe høyere enn de vanlige. WJ ble levert både som standard og up-country. up-country hadde da ekstra bukbeskyttelse, stivere og høyre fjærer og noe småtteri ellers. Dette bør gå rett inn som original deler uten å kreve TUV. Ville tro de ihvertfall gav deg 1" løft utover originalt.

Fordelen er vel at man får dette som original deler fra USA til en meget rimelig penge.

Ellers skal vel settene fra BGnor dekke det meste.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #2 på: Sø., 2,Januar,2011,14,38 »
Takk for svar  :)
Er nok på tide med nye støtdempere også (har rullet 190` km) så OME settet virker ganske kurant, med alt i en "pakke".
Får sjekke pris til Amund i morgen.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #3 på: Fr.,28,Januar,2011,21,55 »
Da var dempere og fjærer fra OME på plass under WJ`n. Bilen kjennes fastere og litt mere tight, de gamle demperene var nok modne for utskifting.
Skal ta 4-hjulskontroll og få time på BT for godkjenning, BGNor skrev inn reg.nr på bilen i TUV papirene, så de har sikret seg mot at folk "låner bort" papirene til bruk på andre biler.
Skal bygge om mellomakselen fram fra originale CV-ledd til type med åpne kryss, blir en rimelig og hjemmelaget løsning. Kan poste mer info om dette hvis det er interesse.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Heving av WJ.
« Svar #4 på: Ma.,31,Januar,2011,07,06 »
Kunne ha tenkte meg å gå enda et trinn opp til 3,5" med dette Rocky Road OME Trailblazer kitet http://www.rocky-road.com/wjtrailblazer.html

Kan også sees på ebay http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Jeep-Grand-Cherokee-Old-Man-Emu-WJ-3-5-lift-kit-99-04-/250287038416?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3a46451fd0

Inneholdet virker jo ganske fornuftig sammensatt med OME fjærer, og ingen spesiellt kompliserte modifiseringer.
Men det er vel ikke noe man får skrevet inn i papirene sånn uten videre.... ???
Prismessig blir det vel ikke dyrere enn vanlig OME 2" kjøpte i Norge.

Ser litt rått ut dette da.. her med cut out flares, og en smule svære hjul  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #5 på: Ma.,31,Januar,2011,17,08 »
Kommer ut på ca samme pris som OME 2" settet dette ja. Var medium duty fjærer og nitrocharger dempere i settet jeg kjøpte, var dette som ble godkjent til diesel. Men lurer litt på hvordan det går med mellomakselen frem med 3,5" løft  ???
Det er nesten så jeg lurer på om hele drivlinja på 3,1 (motor/automat/transfer) har en litt annen vinkel enn hva WJ med bensin har, mellomakselen på min står helt i bunn i leddet ved transfer kassa med 2" løft, tenkte litt på å senke transfer, med virker som det blir like "skarp" vinkel likevel.
Men det er jo kurant å bygge om dette til vanlige kryss, blir vel billigere å bytte kryss også kontra CV-ledd.
Hadde helt klart gjort seg med 3,5" løft, løp og kjøp  :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Heving av WJ.
« Svar #6 på: Ma.,31,Januar,2011,17,36 »
Ja det følger jo med braketter for å senke transferkasse og bakaksling i 3,5" kitet. Noe annet hadde vel vært ubrukelig, iallefall uten å bytte mellomakslinger og/eller kryss.

OME 2" for diesel skal vel være heavy duty fjærer foran og medium bak pga. motorvekten.

Front: demper N111, fjær OME936
Bak: demper N117, fjær OME944

Stabstaget til OME passer ikke diesel av en eller annen grunn.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #7 på: Ma.,31,Januar,2011,21,14 »
OME 2" for diesel skal vel være heavy duty fjærer foran og medium bak pga. motorvekten.

Front: demper N111, fjær OME936
Bak: demper N117, fjær OME944

Stabstaget til OME passer ikke diesel av en eller annen grunn.

Stemmer det ja, tok en titt i papirene, også står det spesifisert 28mm stab stag fram i TUV papirene, med fotnote "ikke kjøretøy med diesel"
Er det forskjell på stabstaget fram på bensin og diesel da ???

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Heving av WJ.
« Svar #8 på: Ma.,31,Januar,2011,22,06 »
har kanskje med vekta å gjøre
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Heving av WJ.
« Svar #9 på: Ma.,31,Januar,2011,22,41 »
får man tuv papirer på både 2" og 3,5" OME til WJ?
Noen som veit ca prisen hos Bgnor?
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Heving av WJ.
« Svar #10 på: Ma.,31,Januar,2011,22,54 »
Fikk pris på 7098,- for 2" OME diesel på BG.

3,5" er jo bare delvis OME. Så det er det nok værre med.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Heving av WJ.
« Svar #11 på: Ti., 1,Februar,2011,20,23 »
Da består vel det settet kun av fjærer og dempere eller?

Hva slags dekk får man på med 2" løft? 33"??
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Heving av WJ.
« Svar #12 på: Ti., 1,Februar,2011,22,01 »
Da består vel det settet kun av fjærer og dempere eller?

Hva slags dekk får man på med 2" løft? 33"??

Er kun fjærer og dempere i 2" settet ja.
Jeg kjører på 265/65-17, tror ikke det går inn noe større uten å modde kanalskjørt og framfanger, mulig noen andre har fått plass til større hjul?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Heving av WJ.
« Svar #13 på: Ti., 1,Februar,2011,23,22 »
31" går iallefall greit. 33" krever nok bortimot 4" heving.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Heving av WJ.
« Svar #14 på: Ti., 1,Februar,2011,23,30 »
Kan bare bekrefte at CV ledd på fremre mellomaksel på ZJ/WJ er helt uegnet til heving mer en 1". CV er suvernt så lenge aksel er i vater, ubrukelig til heving.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO