Skrevet av Emne: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4  (Lest 1964 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
"Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« på: On.,22,Desember,2010,09,51 »
Bilen sier klunk når jeg setter den i drive i full time.

Den sier også klunk når jeg f.eks slepper gassen, lar den rulle, for så og gi litt gass igjen.

Når bilen er i 2wd modus, er den helt fin. Så problemet er kun i 4x4!

Tyder på slitt kryss framover?
Er det er problem med slitte kjeder o.l. I transferkasse? Kan den være slakk?
Bilen er en 88 limited gått 187000 miles
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« Svar #1 på: On.,22,Desember,2010,19,05 »
Hehe.. Genial topic, som jeg skulle laget den selv.. Har akkurat de samme symptomer og lurer litt på hva det er.. Er absolutt ingen ulyder ellers, men akkurat i det man slipper gassen litt brått så kommer det et klunk.. Spesiellt irriterende når man har på cruisecontroll`n og skal slippe ned farta litt..
Har ikke orket å bekymre meg så veldig med dette egentlig da 4x4`n fungerer utmerket (enn så lenge  :D) og det ikke er noen andre ulyder ellers.. En eller annen slark er det i hvertfall, skal bli spennende å se hva det er.. :)
 Veit når bror min sine kryss var slitt så bråka det konstant i bilen, durelyd som økte i frekvens med farten.. Litt som et veldig slitt hjullager..
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« Svar #2 på: Sø.,26,Desember,2010,22,29 »
TRor ikke det vil skade å skifte ut kryssene uansett, og ta gjerne alle i forbindelse med fremaksel i samme slengen, har dårlige erfaringer med slitte kryss på disse.
Men kan jo også være slakk eller slitasje på det kuleleddet som sitter mellom de to kryssene som fungerer som cv ledd helt inntil transfer, det leddet har røket to ganger på min siden mansjetten over blir hard og sprekker slik at det kommer inn diverse ulumskheter.

Hadde du hatt slitasje i kjededriften i kassa så hadde den lyden utartet seg på en helt annen måte.

Men sjekk kryss og frigang/slakk i utgående fra transfer og inngående på fremakselen.

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« Svar #3 på: Sø.,26,Desember,2010,23,04 »
:) Blir å sjekke og smøre opp diverse punkter når det blir litt varmere i lufta.. Kan tenke meg det er et eller annet ledd som er slitt ja, men veit jo ikke hvordan de skal være, så håper det er innlysende hva som er slitt.. Hehe..
Hvor kjøper du disse delene?
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« Svar #4 på: Ma.,27,Desember,2010,00,38 »
Jeg kjøper på rock auto.com
Are you too late? Try a V8...

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« Svar #5 på: Lø., 1,Januar,2011,14,13 »
Kryss er ikke altfor dyrt her i norge heller hvis de må byttes, men du kjenner det hvis de ikke er slik de skal være, for det skal ikke være slakk i kryss.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Re: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« Svar #6 på: Fr., 7,Januar,2011,18,25 »
Fant feilen.

Begge kryss på foraksel er gåen
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« Svar #7 på: Sø.,16,Januar,2011,16,21 »
Hmm.. Har ikke fått kommet meg under bilen enda jeg, men regner med det er noe av det samme på min.. Fant ut noe litt merkelig her om dagen, det klunker kun i full time, ikke i part-time.. Snålt..
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« Svar #8 på: Ti.,15,Februar,2011,16,15 »
Røsker litt liv i denne igjen.. Dette er casen just nu: Klunkinga er fortsatt den samme og kun av betydning i full-time.. Når jeg la på nye dekk nå så la jeg merke til et par ting.
1: Jekket den opp med 4x4 full-time på, når jeg vrir på hjulet går det ganske lang tid før akslingen beveger seg, altså hjulet går ganske langt før det skjer noe.
2: I det hjulet går rundt (Før akslingen beveger seg, forøvrig liten bevegelse i den før det stopper) så kommer det en liten lyd, virker nesten som den glipper over et eller annet, men veldig liten motstand. Dette er helt likt på begge fremhjul..
Noen som har en eller annen glup idè? Er det noe inne i diffen som er slitt?
Stikkakslingene (De som går fra navet og inn i diffen) roterer forøvrig helt likt med hjulet, ikke noe slark eller noe der som jeg kunne se..

4x4 fungerer forresten utmerket, er bare denne forbaska klunkelyden som er noe irriterende..
Marius
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« Svar #9 på: Ti.,15,Februar,2011,17,25 »
Kan jo klart være så enkelt som feil forspenning eller slikt på pinjong i fremaksel, har ikke opplevd at det har rrøket noe i diffen foran på min, men hvis du ikke har gjort det enda så burde du nok sjekke kryss, begynn på mellomaksel og vri den frem og tilbake med håndmakt så kjenner du om det er slakk i noen kryss der, se også etter bevegelser mellom sidene på krysset.
Samme prosedyre kan du bruke på kryssene i stikkaksel.

På min var kryssene i stikkaksel helt utslitt, men ble sendt ut fra verksted med komentaren om at de fant ikke noe feil, byttet da likegjerne alle kryss i drivlinjen foran.

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« Svar #10 på: Ti.,15,Februar,2011,21,56 »
:) Forspenning i pinjong ja.. Hehe.. Det må jeg lese meg litt opp på merker jeg.. Får ta en mer grundig sjekk av kryssa ja, men fikk liksom følelsen at det satt lengre inn, inni diffen..
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« Svar #11 på: To.,17,Februar,2011,17,35 »
Skjønner ikke helt hva dette er altså, satte på vinterdekka igjen i dag og fikk røska, dytta og dratt litt her og der.. Ved minste bevegelse av hjula så beveger stikkakslingene seg umiddelbart OG drivakselen beveger seg umiddelbart, ved små bevegelser, noen få cm virker alt å være i skjønneste orden, men beveger man litt til, virker som til det punkt den vil låse hjulet, så glipper den, lager et flott klunk og fortsetter et stykke til før det låses.. Dette er 100% likt på begge fremhjul..

Fikk tatt opp en videosnutt av det hele, kanskje den er beskrivende for noen som har skrudd litt på disse før.. (Eller med mitt hell, så er dette noe som ingen har sett før.. Hehe) Verdt å nevne igjen at denne klunkingen er vesentlig høyere i FullTime enn i PartTime, kjører jeg i PartTime så merker jeg egentlig ingenting spesiellt..

http://s90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/?action=view&current=VIDEO1135.mp4
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: "Klunk" ved innkobling av gir i 4x4
« Svar #12 på: On., 9,Mars,2011,20,10 »
Da var denne saken løst..  ::) Fikk endelig lånt en garasje med løftebukk, og da tok det vel 3 sekunder å diagnostisere problemet.. Høyre kryss foran er i ferd med å gå i oppløsning, helt gåent.. Det venstre og til og fra differ er god stand med null slark, men det høyre er absolutt kaputt..
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition