Skrevet av Emne: 88 limited bremser med bakhjulene først!  (Lest 1030 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

• 360 CID
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
88 limited bremser med bakhjulene først!
« på: On.,22,Desember,2010,09,45 »
Noen som har en ide på hvor jeg skal begynne?

Når jeg bremser så "hugger"den tak med bakhjulene. Og låser disse

Har ikke den berømte abs pumpa.

Lasteventil?
Dårlig bremsebelegg?
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Re: 88 limited bremser med bakhjulene først!
« Svar #1 på: On.,22,Desember,2010,10,53 »
Jeg tror dette har noe med selvjusteringsmekanismen av skoene å gjøre kombinert med slitasje. Mange XJ/TJ/YJ denne utfordringen pga fuktighet/vått vær og ser ut til at skyldes korrosjon i trommel. For de fleste gir låsing/hogging seg etter en/et par nedbremsing(er), for deretter å komme tilbake når bremsen har vært ute av bruk.

Ved slitte sko og bremsetrommel mot minimumsmål blir vandringsveien for skoene større og problemet tilsynelatende tiltagende. Dersom selvjusteringen er litt slapp bør pådraget følges opp manuelt og jevnlig hvis bilen er i daglig bruk. Typisk da minst hver 2. uke, noe som betyr at fungerende selvjusterer er en fin ting. Pådraget etter justering skal være slik at bakhjulet ikke roterer fritt, men at det er lett følbart drag når hjulet roteres for hånd. Vurdér erstatning av komponentene. Sjekk tilstand på trommel, sko og fjærpakken til skoene. Ta fra hverandre selvjusterer, gjør ren og sett den inn med bremsefett (varmebestandig fett). Ombygging til skiver bak kan være en fin opsjon, spesielt siden det er en XJ uten ABS.

I permanent 4x4 ("Part time" for transfer NP/NV242) er senterdiff låst. Da blir også bremseeffekt frem/bak tilnærmet 50/50 og låsing på bakhjul skjer lett. Normalfordeling er ca. 70/30 for å unngå låsing bak, noe som opprettholdes i 4x4 Full time for NP/NV242 transfer. NV231 transfer har ikke denne muligheten.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget hammond

• 360 CID
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
« Svar #2 på: On.,22,Desember,2010,13,10 »
Okay. Da begynner jeg som du sier med å rengjør og smøre opp bevegelige deler.

Bilen har væet lite brukt i 8 år og trenger sikkert litt kjærlighet

Bilen er veldig fin ellers :-) min første xj!
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
« Svar #3 på: Sø.,26,Desember,2010,00,18 »
Skal ta skoene på min '98 nå og har sjekket FSM for denne. Prosedyre for å legge inntil båndene er å legge de på så mye (lite) at det er følbart drag. Så skal det slippes av akkurat så mye (lite) at hjulet løper fritt. Tilpasning av selvjusteringen gjøres med bilen på veien igjen ved det kjøres litt frem og så tilbake, brems til full stopp 8-10 ganger. Stopp skal være fullstendig, glidende stopp er ikke tilstrekkelig. Selvjusteringen skal da være ok for begge sider etterpå. På XJ er det slik at selvjusteringen gjøres ved bevegelse av bakre bremsesko, det er en wire som henger over en føring på skoen som trekker i justeringsmekanismen.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741