Skrevet av Emne: Vidar's Garasje!  (Lest 11510 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Che

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 270
  • Jeep Cherokee 4.7L 95mod. Caterham Super 7 86mod.
Sv: Vidar's Garasje!
« Svar #30 på: Fr.,17,August,2012,21,57 »
Ser bra ut dette Pettersen :) Gleder meg til å se fangern på plass!

Er det en Firestik antenne du jar kjøpt?
This is my Jeep. There are many like it, but this one is mine!

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Vidar's Garasje!
« Svar #31 på: Fr.,17,August,2012,22,25 »
Jepp, Firestik. Skal visst ikke trenge å tunes inn, bare å montere og bruke. Ikke helt sikker på om jeg stoler helt på det, så blir nok til å tune inn med SWR uansett før bruk. Gleder meg til å se fanger'n på plass jeg og. Virker som om det er bra kvalitet, bra tykkelse på gods og bra sveisesømmer. Litt usikekr angående denna lakken de bruker "over there", men funker sikkert. Etter hva jeg har lest, så tåler den bra med juling. Bushwackers kommer neste uke, gleder meg til å få alt på plass.

Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Che

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 270
  • Jeep Cherokee 4.7L 95mod. Caterham Super 7 86mod.
Sv: Vidar's Garasje!
« Svar #32 på: Fr.,17,August,2012,22,42 »
Det der kommer til å bli knall bra!!!! Lengde på antenna di?
This is my Jeep. There are many like it, but this one is mine!

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Vidar's Garasje!
« Svar #33 på: Lø.,18,August,2012,22,06 »
Ikke helt sikker på lengden på antenna, orker ikke gå ut å måle nå :P

Ny dag i garasjen gjennomført, og hevesett på plass! Tok litt banning og herjing, men blei bra til slutt. Røyk på noen problemer underveis, sånn som at festeboltene til demperne bak knakk, som de jo pleier å gjøre :P Blei løst ved å banke ut resterende fastsveisede muttere i ramma, og fiska inn nye bolter fra oversiden. Tok rett og slett en god lengde sveisetråd, tredde igjennom hullet, og tvinna rundt bolten. Så var det bare å dra rett på plass. Gikk som en lek. Gjengene til skruen som holder spiralfjøra på venstre side foran tok også kvelden, og der var det relativt mye knot for å få på plass en mutter under... Men alt går, det tar bare litt tid. Kødda også med å få i fremre festebolt til bladfjørene, men det gikk seg til.


Før:


Ny demper foran på plass:


Ny fjør på plass, og Andre fikk teipa fingeren etter å ha vært mellomlegg for slegga og fjøra:


Ny høyde foran:


Etter å ha banka ut knekte skruer:


Fiske skrue-trikset:


Close-up av metoden:


Da venter 4-hjuls kontroll og justering av lys til uka, så blir det en tur til BT...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Vidar's Garasje!
« Svar #34 på: Ti.,28,August,2012,21,56 »
4-hjulskontroll i boks, time hos BT bestilt...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Vidar's Garasje!
« Svar #35 på: To.,30,August,2012,21,00 »
Ny julaften i dag :D Pakka fra Quadratec ankom. Bushwackers, OME styredemper, Steering box brace og tune-up-kit med fordelerlokk, nye plugger, pluggledninger og oljefilter. Så er det bare å få tid til å montere alt før landstreffet...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
GODKJENT HEVING! :D
« Svar #36 på: Fr., 7,September,2012,11,56 »
Jepp, da var hevinga godkjent.

Var på Drammen Trafikkstasjon, betalte 410 kroner, og satte meg til å vente. Mens jeg venta kom Arctic Trucks med en JK som skulel godkjennes, så slo av en prat med de.
Så kommer det en ung mann bort, og åpna porten. Så kikka han litt på fjørene, og sjekka numemr i forhold til papirer. Så målte han høyden fra senter nav til hjulbue (Noe som kan bli litt problematisk i forhold til Bushwacker-bredding...).

Tok en halvtime hele greia. Så skreiv han det han skulle, og jeg var fri til å gå, ferdig godkjent. Men det var ingen som hadde sagt til meg at jeg måtte ha med vognkort del 2, og det tenkte jeg ikke på heller. Så jeg må en tur til BT igjen med begge delene av vognkortet, og få det skrivd inn.

Mens jeg venta på at han skulle skrive ferdig tinga sine, så kommer det et gammelt ektepar bort til meg og lurer på om jeg kan hjelpe de litt. De har omregistrert en Spacewagon fra varebil til 7-seter. Men de fikk ikke på skilta :P Så jeg skrudde på skilta for dem, og viste dem åssen de sku legge ned setene. De var ikke fornøyde med servicen der, ingen som gadd å hjelpe de med noe. Ikke hadde de blitt fortalt at de måtte bestille skilt på forhånd heller. Men de var i hvertfall fornøyde etter litt hjelp fra meg :P

Nå får jeg se om jeg ikke får på resten av greiene også... Spurte om åssen det var å få godkjent frontfanger, bredding og større hjul... De var igrunn bare å hoppe og drite i, med mindre jeg hadde papirer fra produsent eller TUV...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Vidar's Garasje!
« Svar #37 på: Ma., 5,August,2013,23,45 »
Oi, oi, oi... Her var det lenge sia det hadde skjedd noe. Etter siste innlegg (ganske kort tid etter siste innlegg fakitsk) har bushwackers, vinsjfanger, og masse annet blitt montert. Alt er testa og funnet i orden :P

Nå som det nærmer seg landstreff igjen er det en del nye deler på vei over dammen. Nye motorfester, ny toppakning, forbedra overføring fra transferspak til transferkasse og litt diverse pakninger. Nytt girkassefeste skal bestilles fra Klintberg i løpet av uka. Omtrent umulig å finne, helt til Alf tipsa meg om at det var samme girkassefeste på 2.5 TD.

Funderer også på å få montert Aussie locker foran. Time will show.

Kanskje jeg endelig skal få rota meg til å få montert CB-radioen og...

Ja, også må jeg ha nye kanaler...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Vidar's Garasje!
« Svar #38 på: On.,14,August,2013,21,39 »
Fin dag i garasjen, fått montert Novak cable-shifter settet.



Sku egentlig være flink, å ta masse bilder, men kameraet blei igjen hjemme. Og ting går litt i glemmeboka mens man holder på :P


Helt greit å montere, blei no krøll med å få av den gamle overføringa, men med litt tålmodighet så gikk det. Det settet her passer ikke 100% til 2.5 litern, måtte modifisere littegranne. Testa, og virker bra, men må strammes opp litt til.

Må ut med teppet når det skal monteres, og der fant jeg litt rust og et hull.



Mesteparten overflaterust, så pussa med stålbørste og guffa det inn med noe rustmelk, som forsegler rusta og stopper den fra å utvikle seg. Isolasjonen under teppet var klissvått, tenkte på å røske ut hele dritten nå men venter til etter Skien, blir nok værre der. Skal skifte teppe og sveise rust til vintern. Slang noen aviser under, får heller skifte de et par ganger.

Sperra har ankommet Norge, og ligger på postkontoret og venter, mens motorfestene er på vei over atlantern. Klintberg & Way har fått bestilling på girkassefeste og indre simmeringer til framaksel. Skulle være rett rundt hjørnet egentlig.
« Siste redigering: On.,14,August,2013,21,42 av Pettersen »
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Vidar's Garasje!
« Svar #39 på: Sø.,18,August,2013,21,26 »
Monterte Aussielocker'n før helga. Enkel montering, tok lengst tid å få ut stikkakslene. Fått prøvd den ganske godt i helga, og den funker. Litt større svingradius i 4hjulstrekk, men det kan jeg leve med. Merker veldig lite til den under vanlig kjøring, men lager litt lyd under svinging i 4hjulstrekk.

Blir vel til å montere CB-radio i løpet av uka, og forhåpentligvis kommer motor og girkassefester også i løpet av uka.
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Vidar's Garasje!
« Svar #40 på: Sø., 1,Desember,2013,19,13 »
På tide med en liten update her.

Siden sist er motorfester og girkassefeste kommet på plass. Motorfester fra Brown Dog industries. Blei en del mer tilpassing og modifisering på de, siden de ikke har samme motorfester i statene. Måtte borre noen hull i brakettene, så det blei ikke helt hundre... Ganske mye vibrering. Det har kanskje også en sammenheng med at traversen har fått mye juling, og er bøyd ganske mye opp på midten. Dette gjør at det blir feil vinkel på gir og motor, og eksosanlegget ligger altfor nærme girkassetunellen.

Ellers har det kommet ny vinsj, Quadratecs "egenproduserte" Q-9500IS, med syntetisk tau denne gangen. Ikke fått prøvd den skikkelig enda, siden styrestaget knakk når jeg var en tur i Svarstad i går. Så nå har bilen akkurat fått nytt styrestag, forsterket denne gangen, og massivt, i forhold til det gamle hule... Får satse på at det holder ei stund :P
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Vidar's Garasje!
« Svar #41 på: Lø.,22,Mars,2014,22,33 »
Ny oppdatering, fortsatt uten bilder :P Glemmer å ta bilder når jeg er på verkstedet, altfor mye annet å gjøre :P

Skifta sleperingen i rattet, så nå har jeg igjen tut, og airbag på førersida. Grei jobb igrunn, bare husk å ta av batteripolene før du gjør det :P Så er det bare av med airbag, av med ratt (bruk avdrager), ut med slepering, inn med ny og på med ratt og airbag igjen.

Har fått fiksa handbrekket, etter at knappen "datt" av med et smell en gang i fjor... Måtte skifte hele spaken, siden både knapp og fjær forsvant ut i periferien. Grei sak, av med midtkonsollen, sitter to skruer i oppbevaringsboksen, en skrue ved girspak, og en ved firhjulstrekkspak. Skifta også håndbrekkvaiere, alle tre. De to bakerste fikk seg en knekk på landstreffet, og var ikke operative :P

Skifta også bremsesko. Så nå fungerer bremsene optimalt, men handbrekket trenger en del justering.

Eksosanlegg blei skifta, siden det var et hull på ca 10 cm i diameter i lydpotta. Nesten stille bil igjen
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Bilder! Yay!
« Svar #42 på: To.,18,Desember,2014,17,11 »
Hmmm, helt siden Mars a gitt... Skjedd litt etter det. Gode, gamle Cherokee'en fikk en smell i ræva, og to knekte rammevanger. Hadde ikke tid til å få det fiksa, så handla ny bil. 97 modell ZJ denna gangen, heva ca 3", ARB i begge aksler.

Men Cherokee'en er her fordet, skal få fiksa ho så fort jeg har plass i garasjen... Der står nemlig et annet prosjekt, en rein lekebil. 90 modell XJ, ribba for det meste, foreløpig heva 2" foran, og litt mer bak.
Hadde et sett med hevefjører hvor hovedbladet var knekt, så kappa hovedbladet i rett lengde, og monterte hovedblader fra ei standard fjørpakke oppå der :P Funka fjell det. Slang over noen aksler vi hadde liggende, Chrysler 8.25 med LSD og 4.10-dreving, og en Dana 30 med Aussielocker. Funka bra sammen med automat og 4-liter.

Sånn begynte det:


Her har vi fått røska ut mesteparten innvendig, og begynt å fjerne unødvendige ledninger og duppeditter. Holder også på med akselbytte.


Dash og interiør ute, måtte flytte bilen, og da var ølkassa fin^^


Kappa litt bedre plass til dekka.


Fått på fangeren, mangler å koble vinsjen og få inn lyktene igjen.


Fått inn igjen litt interiør, dash in the making.


På landstreffet, torsdag morra.




Søndag ettermiddag, "skulle bare"...


Og hjem igjen.


Skal prøve å få tatt litt bilder av hva som skjer framover, lekebilen skal i hvertfall bli større.
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".