Skrevet av Emne: Vidar's Garasje!  (Lest 11652 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Vidar's Garasje!
« på: Ma., 6,Desember,2010,21,31 »
Da var garasjetråden på plass!

Først litt om meg og bilen :)

Meg:
Jeg er altså Vidar, bor i Kongsberg og jobber med å lage strøm :P Har nylig fylt 24 sommere, og nylig blitt bitt av Jeep-basillen^^

Bilen:
Godjenta blei handla i November 2010, og er altså en 98 modell XJ, med en 2,5 liters bensinmotor. Blåser hele 122 hester ;)
Hun har gått svimlende 110 000 km, og har én rustflekk. Bilen har fått navnet Trude, etter en fiks idè ei venninde fikk :P



Hva som har blitt gjort med bilen til nå:
Når Trude blei henta i Asker en kald Novemberdag, med snø og slaps, så rulla ho på noen slappe sommerdekk... Så dagen etter hjemkomst blei det handla inn 4 stk Goodyear UltraGrip500 i dimensjonen 235/75R15.
Det hjalp, plutselig hadde bilen grep igjen. Vel, i hvertfall litt...



Hjelper ikke med godt grep når man lar kamerater prøvekjøre :P

Sammen med dekka så blei også 2 stk Bosch Rallye lykter montert, midt i grillen. Så var det plutselig mulig å se noe også^^

Den gamle slappe radio/kasettspilleren som stod i originalt har blitt byttet ut med en nyere og litt bedre Pioneer CD/MP3 spiller.
Forsterker og basskasse måtte jo og inn, var jo altfor stor bagasjeplass! Da e slikt som ungdommen lika!



Hva som skal gjøres med bilen:

* Mens jeg var under bilen for å skifte olje, så la jeg merke til at bladfjørene bak fleksa feil vei, og at det var et par knekte bolter der. Så ny fjærpakke skal bestilles. Regner med det blir 2,5" løft.
* Må vel ha noen større hjul au, mulig 33", men ikke helt sikker på åssen det fungerer med 2,5" løft. Sjekkes opp.
* Tilhengerfeste skal monteres
* Med tid og stunder (muligens til sommer'n) skal jeg handle nye fangere. Kikka litt på OR-FAB rørfanger. Syns det gir et stilig off-road look^^
* Winch og accessories som Hi-Lift m.m.
* More to come :D

Vidar.


*Edit: Hele åpningsposten er endra*


« Siste redigering: On.,19,Januar,2011,19,35 av Pettersen »
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: XJ'n Trude!
« Svar #1 på: Ti., 7,Desember,2010,21,28 »
flotte vinter bilder :)

gledrer meg il å se fortsettelsen ;D


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #2 på: On.,19,Januar,2011,19,39 »
Foretatt understellskontroll og oljeskift denne uka. Frøkna ser flott ut! Finni ut hva slags aksler jeg har, noe som kan være kjekt ved kjøp av evt sperrer. Sitter en Dana 30 foran, og en Chrysler 8.25 bak.

Var noe grums i olja på diffen framme, men ikke mer enn normalt. Fikk også smørt opp smørepunktene.

Neste blir montering av hengerfeste! Noen som har vært borti det på XJ før? Er vel ikke så heldig at alt ligger klart i en klase et sted?
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #3 på: On.,19,Januar,2011,21,23 »
Hei, Vidar, og slit'an med flott bil. Sjekk ut XJ; MJ trådene, og bruk søkefunksjonen. Der finner du sikkert svar på masse, og der er mange dyktige likesinnede med god peiling og mange tips. Og så håper jeg du vil støtte klubben ved å bli betalende medlem. (Hvis ikke du er det allerede da). Lykke til med bilen, æh...jeepen. ;D Helsing Åge.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #4 på: On.,19,Januar,2011,21,35 »
Heisann og grattis med god bil og garasje.

Tror nok du må nærmere 4-5" før 33" kan passe på og du får utnyttet de, i sammenheng med breddere så klart.

Chrysler 8.25 bakaksel er en stor fordel hvis du ikke visste det. Den tåler greit 35", er det jeg kjører på nå på min XJ. Dana 35 tåler bare 33".
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #5 på: On.,19,Januar,2011,22,08 »
Takker for svar!
Har lest igjennom omtrent hver eneste tråd her på forumet som omhandler XJ, og også en del Wrangler-tråder, siden det står mer om 2,5-literen der :P Men har ikke funnet så mye om montering/ kobling av tilhengerkontakt på bil. Men skal vel uansett finne ut av det, er jo tross alt elektriker :P
Er selvfølgelig betalende medlem, noe av det første jeg gjorde^^

Sivrt: Er det mulig å få godkjent 4-5", eller vil BT bli grinete og furten på meg hvis jeg foreslår det? :P Har en plan på bredding også, kanskje ikke helt standard, men må prøves ;) Garasjen din har forresten vært til stor inspirasjon!

Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #6 på: On.,19,Januar,2011,22,14 »
Et lite tips: Ta diskusjoner og spørsmål i XJ MJ, så lipper du å "ødelegge" garasjetråden din med det. Så tar du alle "happenings" her. ;)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #7 på: On.,19,Januar,2011,22,30 »
Sivrt: Er det mulig å få godkjent 4-5", eller vil BT bli grinete og furten på meg hvis jeg foreslår det? :P Har en plan på bredding også, kanskje ikke helt standard, men må prøves ;) Garasjen din har forresten vært til stor inspirasjon!

Du burde få godkjent 4,5" løft fra Trailmaster, samme sett som på min. Så kan du bygge på med budget boost etterpå hvis ønskelig. Eller et 3" løft for så å bygge på til 5". 4,5" er det største settet med TÜV papirer til XJ.
Tusen takk for det. Jeg prøver.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #8 på: To.,20,Januar,2011,21,30 »
Har ikke blitt gjort så mye på Jeep-fronten i dag, men jeg har fått rydda litt i verkstedet.

På jobben har vi et lite verksted, med smøregrav. Blei pussa opp på midten av 90-tallet, og nesten ikke brukt siden :P Vel, bortsett fra som lager til alt mulig...
Verkstedet er egentlig ment til firmabilene, men er vel ingen som faktisk fikser på firmabilene selv lenger? Så da blir verkstedet kun brukt til private biler. Og siden det ikke er fryktelig mange, bortsett fra meg, på jobben som skrur selv, så har jeg tatt på meg ansvaret for å shine opp litt igjen!



Er en del gammel olje på gulvet, og nede i grava ser det ut som om en bil har stryki med... Og har ikke tilgang på vann der før til sommer'n... Trengs en total vask og avfetting av hele brakka!



Skapa trenger litt oppretting etter et innbrudd for 10 år sida... Og kalenderen er fra 2001 :P Jeep kalenderen skal selvfølgelig opp der!



Verktøyavdelinga må shines opp og oppfriskes litt. Blir litt ymse påfyll her, med en del verktøy som skal byttes ut på verka.
Nede i grava skal jeg montere lys, og et rack med små bokser til skruer o.l.

Hele verkstedet er på ca 50 m2, og oppvarmet. Grava har ventilasjon, men ikke oljeutskiller.

Beklager ymse kvalitet på bildene, har bare mobilkamera...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #9 på: To.,20,Januar,2011,23,30 »
Heldig du som har tørr, varm mekkeplass. 8)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #10 på: To.,20,Januar,2011,23,56 »
Hehe, ja. Men må en sjelden gang deles med andre :P
Først nå jeg har verksted da, på tidligere biler har det vært ute, under åpen himmel... Skifta girkasse på en Audi i styrtregn en gang.  >:(

Men som jeg har sett i tråden din, så virker det ikke som om du har noe problem med å få gjort ting uansett :P
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #11 på: To., 3,Februar,2011,18,43 »
En bitteliten update, dog ikke på Jeep-fronten.

Fikk ånden over meg, og begynte å gjøre litt mer i verkstedet. Men som sagt tidligere så er det ikke tilgang på vann der, så full vask/spyling blir ikke før til våren...
Men fikk i hvertfall dratt over den ene arbeidsbenken litt, med en blanding av sitrusrens og noe guffelure fra tidlig 80-tall. Sikker på at den guffelura spiser betong hvis det ligger lenge nok...

Før-bilde:



Etter-bilde finnes ikke, glemte bort heile greia...

Så var det ned i grava en tur, for å montere opp feste til diverse bokser, kjekt å ha for å legge skruer og slikt i når man er under der.



Blei akkurat passe halv-gæernt og skjeivt :P

Bilde fra nedi grava:



Som dere ser, så trengs det virkelig å gjøres reint her :P

Ventilasjon er på plass og:



Sånn bortsett fra det så har jeg finni ut at jeg må ha nye blad-fjører... Pris hos mekonomen: 2500,- stk. Quadratec: 75$ stk...
Kommer jo frakt og slikt i tillegg, men blir vel fortatt billigere. Har ei god liste over andre små-ting som også skal handles.
Og en kollega som kjører en YJ fant ut at han måtte ha litt stasj og, så det blir vel en god del til slutt... Ordner Quadratec frakt, eller må det fikses via Jetcarrier eller noe slikt?
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #12 på: Sø., 6,Februar,2011,09,05 »
Ordner Quadratec frakt, eller må det fikses via Jetcarrier eller noe slikt?
Quadratec ordner fraken.. men det blir 99% sikkert mye billigere å bruke Jetcarrier om du/dere skal handle mye å store/tunge ting som fjører, hevesett,felger osv..

Men du.. om du skal løfte bilen.. er det ikke dumt å handle nye orginale bladfjører bak da?

Bare en tanke :)

Pøs på med bilder når det hendermer.. bilder er gull ;D


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #13 på: Sø., 6,Februar,2011,11,12 »
Jo, du har helt rett i at det er litt dumt å handle originale fjører når bilen skal heises... Men er ikke helt sikker på når jeg kommer til å gjøre det, har litt med økonomien å gjøre også :P

I første omgang tenkte jeg muligens å bare gå for sjakler og spacere. Og syns uansett at det er greit å ha originale deler liggende. Koster jo ikke en formue akkurat...

Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Re: Vidar's Garasje!
« Svar #14 på: Lø., 5,Mars,2011,11,37 »
En liten update:

Her om dagen, på vei til Farsund, løsna belegget på bremseklossen på høyre side, og låste bremsene... Skifta bremseklosser om onsdagen, men det hadde tydeligvis skjedd noe med caliperen og, for etter litt kjøring så låste heile dritten seg igjen, og før jeg rakk å stoppe tok caliperen fyr... Så må spandere på nye skiver, ny caliper og nye klosser :P Moro å skru litt!
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".