Skrevet av Emne: Kjettinger til JK - 265/70/17 ?  (Lest 2190 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget espen50

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Kjettinger til JK - 265/70/17 ?
« på: Ma.,29,November,2010,22,48 »
Hei igjen ! 

Jeg trenger kjettinger til min 09 JK Unlimited - og har dekk 265/70/17.  Og da har jeg et problem ?  Iflg manualen til bilen kan jeg da ikke bruke kjetting. 

Kan jeg f.eks bestille 1.5" spacers og dermed frigi plass på innsiden av dekkene, så det blir bedre plass til kjettingene ?  Eller er spacers ikke å anbefale ?   
Eller bør jeg bytte felger som "skyver" dekkene lenger ut ?  Jeg kan få kjøpt rimelig disse felgene(1) - som vissnok frigir plass på innsiden. 

Noen her som har en god løsning på kjettingproblemet mitt ??

På forhånd Takk !!
Espen. 

(1)  http://www.dotz4x4.com/en/products/hammada-dark/#   

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Kjettinger til JK - 265/70/17 ?
« Svar #1 på: Ma.,29,November,2010,23,00 »
Hm.  Hvorfor trenger du kjettinger ?

Jeg har et sett til min YJ på låven et sted, men det er jammen sjelden de trengs  :)
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget espen50

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Re: Kjettinger til JK - 265/70/17 ?
« Svar #2 på: Ma.,29,November,2010,23,11 »
Har et sted oppe i Valdres, hvor det er ca 2 km "traktorvei" oppover i lia.  Lokalbefolkningen fleiper med at det er "verste vegen i hele Valdres" ...  Veldig(!) bratt, flere veldig(!) skrape svinger med 2-3 meter rett ned på ene siden.  Ibland blank is, andre ganger (våt) nysnø til over støtfangeren.  Veldig smalt og ingensteds å snu ...   
Kom meg både opp og ned gjennom flere vintere med den forrige bilen min - en 95 Grand Cherokee V8, med reduksjonsgir og kjettinger på forhjulene. 

Vet du noe om hvordan Wrangler'n min er kontra den gamle Grand Cherokee'n min under slike vinterforhold ?   

Utlogget Neowulf

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 159
  • Æ e ikke trøtt å dessuten e blodsukkere på topp
Re: Kjettinger til JK - 265/70/17 ?
« Svar #3 på: Ti.,30,November,2010,03,48 »
Gå for smalere dekk og kjetting du så er det ikke noe problem , alternativt kan du hæve (budget boost koster ikke allverden) wrangler'n så du får plass til kjettinger nå, om veien er som du beskriver er det bare kjettinger som duger uansett :D 

Om du går for spacere for å få dekkene ut flytter du bare problemet til ytterkant av hjulet på full sving istedet for innsida, i tilleg får du trykket på lagrene lengere ut (kraft x arm) ikke det at det har noe å si på bilen. (den leveres fortsatt med livstidsgaranti på drivverket og 35" hjul oppsett i statene) men det har noe å si på svingegenskapene hvertfall..........

brede vinterdekk er flott om man skal flyte på snøen men smale er mye bedre om du MÅ gjennom den og er avhengig av godt feste mor ikke å skli ut.


Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Kjettinger til JK - 265/70/17 ?
« Svar #4 på: Ti.,30,November,2010,12,38 »
-
Vet du noe om hvordan Wrangler'n min er kontra den gamle Grand Cherokee'n min under slike vinterforhold ?   

Ah, godt svar.  Du trenger dem :) Men kjettinger er mye rart, det trenger ikke være ringkjettinger for traktor for å bite godt. Mine piggkjettinger bygger mye , og er slitsomme å legge på. Tynne, lette kjettinger er ikke så sterke, men mye greiere i bruk. 

Vi liker å tro at Wrangler er best på vinterføre, men det er jo ikke alltid sant, selv om din JK er mye bedre enn min YJ.  Grand'en er antagelig bedre på is-føre, mens Wrangler er bedre i dypsnø. 
xz
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)