Skrevet av Emne: Kaldt nok!  (Lest 1054 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Snowman

• 258 CID
  • *
Kaldt nok!
« på: Sø.,28,November,2010,18,29 »
Har lenge lurt på hvordan min WJ 2,7 CRD kom til å oppføre seg i skikkelig kulde. Kjørte fra Lakselv til Vardø på fredag i -35 et godt stykke uten for lakselv, og -33 til -31 derifra og til Tana. Mao en strekningpå ca. 25 mil i slik kulde.

Bilen startet jeg med motorvarmer. Måtte ha ca 2 mil før motoren var skikkelig varm og ca 6-7 før man hadde 23-24 grader inne i bilen. Sikkert mye lengre tid hvis motoren hadde vært -30 fra start(hvis man hadde fått start).

Alt fungerte som det skulle. La merke til at når temperaturen var nede i -35 så begynte motortempen å dale ørlite. Skal man kjøre i enda kaldere klima, så bør man sikkert ha noe foran radiatoren. Jeg passet på å fylle i Karasjok, så jeg fikk polardiesel. Et par vogntog hadde ikke gjort det og de sto pent parkert langs veien i Tana dalen.

Girkassen fungerte greit. Den var meget treg mellom girene. Det regnet jeg med, så jeg kjørte den ikke hardt. Men den fungerte helt utmerket i rundt 100 på femte gir.
Klimaanlegget fungerte prikkfritt og med god kapasitet til å holde tempen inne i bilen.
Bilen var selvsagt stiv og i noen humper så lurte jeg på om frontruta var på tur ut, det smalt noe alvorlig i ruta. Men den er like hel.
I det hele en betryggende opplevelse. 

Utlogget Hans Chr

• 304 CID
  • **
Re: Kaldt nok!
« Svar #1 på: Sø.,28,November,2010,22,31 »
Det var veldig kaldt, ikke dårlig at du klarte å holde tempen inni bilen