Skrevet av Emne: Glødeplugger  (Lest 3761 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Glødeplugger
« på: Ma.,22,November,2010,12,20 »
Hei

Misstenker at mine glødeplugger begynner å bli slitene.. Noen som vet hvor det enklest er å skaffe nye? Og evt har en how-to på hvordan man skifter de ut?


Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Glødeplugger
« Svar #1 på: Ma.,22,November,2010,22,42 »
Hvilken motor? 2.5 eller 2.1td, og hvilken årsmodell? Tror jeg har samme problemet selv. Det er litt kjedelig, for på 1995 2.5td sitter glødepluggene kronglete til. Tror det er et par hundrelapper eller så per plugg.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Glødeplugger
« Svar #2 på: Ti.,23,November,2010,07,56 »
Bilextra hadde Denso gløde plugger til 57 kr stk. da jeg kjøpte til min i vinter som var.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Glødeplugger
« Svar #3 på: Ti.,23,November,2010,18,54 »
-97 mod 2.5 TD

Ja, jeg ser både bilextra og biltema har noen plugger.. Men om det er lurt å handle disse er jeg mer usikker på

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Glødeplugger
« Svar #4 på: On.,24,November,2010,19,40 »
Du er heldig som har 97-modell og ikke 95. På 95 er det så langt jeg kan se nesten umulig å få skiftet (alle) glødeplugger uten å demontere dieselpumpa, på 97 sitter de lett tilgjengelig. Så lett tilgjengelig at jeg bare ville testet en og en hvis jeg ikke hadde så mange penger på meg. (Test: Ta av hetta på pluggen og koble plugg direkte på batteri. Gnist=virker, ingen gnist=defekt. Går ut fra at det er mulig å teste motstand med multimeter også.)
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Glødeplugger
« Svar #5 på: Ma.,29,November,2010,00,07 »
Bytta nå, men hjalp ingenting på start i kulda....

Sjekket at pluggene får strøm også. Misstenker at det må være noe med diselfilter/pumpa? Må prøve å starte mange ganger, helt til den fyrer av på 1 sylinder, også kommer de andre en etter en.. Sikkert IKKE sundt for drivverket å holde på slik i lengden

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Glødeplugger
« Svar #6 på: Ma.,29,November,2010,08,02 »
Må vel ha noe med glødinga å gjøre... Sjekka releet og sikringa for glødepluggene?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Glødeplugger
« Svar #7 på: Ma.,29,November,2010,09,07 »
Jepp, sjekket disse og bilen får gløding som den skal.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Glødeplugger
« Svar #8 på: Ma.,29,November,2010,16,03 »
Enkel feilsøking på problemet ditt er å bruke et tang-amperemeter, de har på biltema hvis du ikke får lånt på et verksted. Kontroller hvor mye ampere som går gjennom ledningen og ut til glødepluggene, en glødeplugg skal trekke ca 20amp. Har vært ut for at ledningene til glødepluggene leder for lite strøm. Ellers så styres oppstart/gløding av tre sensorer på din 97 modell, temp.sensor som står i en av toppene, sensor i dyse nr 1 (den med ledning) og en veivsensor, hvis noe av dette fjusker så blir motoren vanskelig i kulda, diesel har et høyere flammepunkt enn bensin, derfor må alt stemme 100% på en dieselmotor i kulda, en bensinmotor er ikke så nøye på det, den starter bare den har bensin og gnist. Regner med du har gått over alt av slanger mellom dysene og slanger mellom dieselfilter og dieselpumpe? Hvis du har svetting/morkne slanger så må disse byttes.

Utlogget rubber

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 117
  • Evenes- Bogen
Re: Glødeplugger
« Svar #9 på: Ti.,30,November,2010,23,36 »
hadde dårlig kontakt mellom glødepluggene å kontaktene mine.
pusset med noe stålull på pluggens kontaktflate å oppipluggen det blei bra da!!
xj 1998 2,5TD 2,5OME 31x10,5-15 cooper stt

Utlogget valdres

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 166
Re: Glødeplugger
« Svar #10 på: On., 1,Desember,2010,21,09 »
Har sett på min motor en 1996 mod ikke nye karosseri,men tror at mine plugger sitter lett til,er det noe forskjell på 95 og 96 mod motor messig??må bytte jeg også,merke verksred skulle ha 280kr ca
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Glødeplugger
« Svar #11 på: Lø., 4,Desember,2010,12,59 »
Ser ut til at 96 har de nye oppoverstilte glødepluggene (tilgjengelige) med hette på hver plugg, mens rævmotoren fra 1995 har de horisontale pluggene med skinner mellom hver. Det er forskjellige plugger.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget valdres

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 166
Re: Glødeplugger
« Svar #12 på: Ma., 6,Desember,2010,14,54 »
Puh er hette på mine og dem peker rett opp,det syntes jeg var flott,greit og vite at det er annen type plugger på 96 mod.Da er det bare og satse på at de løsner lett.
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Glødeplugger
« Svar #13 på: Ma., 6,Desember,2010,15,14 »
Jepp... Det skal være en smal sak å bytte de da. Jeg hadde ett par som satt som støpt... Vær forsiktig med å bruke for mye kraft, for ryker du en av disse ved gjengene har du ett stort problem.

Når du monterer de nye, må de trykkes ned i sporet sitt før de entrer gjengene! Kan også være lurt å pusse litt inne i tenn-hetta. Bare ta litt sandpapier e.l og pusse litt så kontaktpunktet er rent og pent.

Utlogget crazym

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Glødeplugger
« Svar #14 på: On., 8,Desember,2010,00,33 »
Da er alle tilbakeslags slanger på dysene skiftet (disse var veldig morkene), og slanger fra dieselfilter til pumpa. Så får vi se om det blir lettere å starte.
Når det gjelder å lufte systemet opplevde vi at denne håndpumpa på filteret IKKE fungerte. Den pumpet ikke opp noe diesel og man fikk ikke luftet som instruksene i instruksjonsboken sa.

Det vi gjorde var å fylle diesel i hullet til lufteskruen, og startet opp bilen. Da stoppet den opp noen ganger før den stabiliserte seg. Selvluftende system? Kjørte en god tur og hadde flere stopp etter dette, uten problemer iallefall.

Evt noen som vet hvor man får tak i ny slik håndpumpe?