Skrevet av Emne: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...  (Lest 3881 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« på: Fr.,22,Oktober,2010,12,29 »
Nå som kulda setter inn, har ikke Grand C'n veldig lyst til å starte...

Er helt avhengig av Defa'n under 15 blå, og turner lenge uten å tenne allerede på noen få minus.
Får ikke opp feilkoder, men det må da være noe krøll her? OK den er Mercedes- infisert, men alikevel?
WJJeeps.com er ikke veldig informativ på dette satans drivstoffet heller...

Har noen noe hett tips? Mistenker noe krøll med kaldstartsfunksjon, men hvor starter man å lete?
Dette er en -03 270 CRD som har rullet såvidt 140000km

Savner 4,7 litern jeg...  :'(
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #1 på: Fr.,22,Oktober,2010,12,55 »
Har du sjekka glødeplugger da?
Dårlige/defekte glødeplugger forårsaker symptomene du beskriver.

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #2 på: Fr.,22,Oktober,2010,13,00 »
Henger meg på glødeplugger eller releet som styrer disse.

Jeg hadde samme problematikken på XJ'n min med diesel. Kjørte hele sommern uten problemer, men straks det ble 4-5 minus og nedover så var det nesten umulig å få start.

Bytta i mitt tilfelle 2 defekte glødeplugger og så var det bare velstand!
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #3 på: Fr.,22,Oktober,2010,13,58 »
...målte pluggene OK i fjor, men releet sjekka jeg ikke...
Får gå over en ny runde og se da...
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #4 på: Fr.,22,Oktober,2010,15,27 »
Virket pluggene, ja da funker releet også!
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Chryslercrap

  • Gjest
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #5 på: Fr.,22,Oktober,2010,17,14 »
Hva mener du med "får ikke opp feilkoder"? Tenker du på displayet i speedometeret, eller har du plugget inn OBD2 scanner?

Utlogget Snowman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 22
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #6 på: Lø.,23,Oktober,2010,08,11 »
Jeg tror ikke du har problemer med glødingen. Hvis du har problemer med glødingen så vil motoren være etter. Gløde releene står under panseret og er lett å finne ut om de virker.

Hvis den ikke er etter i det hele tatt så er det noe med commonrailen å gjøre. Pumpa klarer ikke å bygge opp nok trykk i railen, dermed gir ikke giveren start signal til computeren. Det kan være alt fra dyser som ikke lukker helt,o-ringer i railen som ikke tetter helt. Slitt punpe osv. Det kan også være kam føleren og føleren som står på svinghjulet. Hvis man har en DRB III så finner man ut av det. Mercedes sitt diagnose system går ikke på denne jeepen. Men denne feilen er relativt normal på denne motoren etter som jeg har forstått.
Et godt Mercedes/Jeep Chrysler verksted klarer å finne ut av det. Men det kan koste skjorta, Hvis de to bakerste dysene er gåen så må hele motoren slippes ned.
 

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #7 på: Lø.,23,Oktober,2010,08,28 »
Veldig sjeldent man bytter dyser på 140k... min gamle mormor har en 270cdi E-klasse, som gikk 730 000km (taxi) før motoren ble åpnet for å bytte ventilseter/ventiler, og da bytta de dyser samtidig.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #8 på: Ma.,25,Oktober,2010,08,09 »
730 000 km! WOW! Den motoren må jo være utrolig slitesterk! Er ikke mange motore som klarer den distansen uten å bytte mer altså!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #9 på: Ma.,25,Oktober,2010,10,06 »
Det står noen sikringer til glødinga i sikringsboksen i motorommet...sjekk at disse er i orden.
Min hadde samme symptomer som du beskriver og trodde selv at det var glødepluggene..byttet de, men samme var det samme..skiftet ut de to sikringene som beskrevet ovenfor og allt var i skjønneste orden :)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #10 på: Ma.,25,Oktober,2010,10,15 »
Mange tips og forslag her nå. Men ingen har nevnt batteriet. Om bilen din er en -03 mod. er batteriet ditt kanskje over 8 år gammelt. (Det kom nesten ingen WJ til Norge i -03 pga. nye regler for varebil. Så de fleste er -02 mod.) Ved kaldstart er det ikke sikkert batteriet leverer nok spenning. Dette er det noe av det enkleste og begynne med å sjekke.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #11 på: Ma.,25,Oktober,2010,17,27 »
730 000 km! WOW! Den motoren må jo være utrolig slitesterk! Er ikke mange motore som klarer den distansen uten å bytte mer altså!

Nei, men det ble bytta 2 turboer, oljeskift hver 7000km, kassa ble overhalt 2 ganger, noen el-feil som viste seg å være LMM 2 ganger..... men Motoren ( Topp/blokk) og dyser var faktisk urørt i 730 000 km. Nå har bilen gått 800 000, men det er nå med småkjøringa (hu pensjonerte seg) hu måtte åpne motoren, for den mangla kompresjon på 2 sylindere :)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #12 på: Ma., 1,November,2010,18,58 »
...sikringer OK, releer OK, batteri OK...
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Chryslercrap

  • Gjest
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #13 på: Ma., 1,November,2010,22,16 »
Få lest ut feilkoder(hvis det er lagret noen) hos din lokale Chrysler forhandler, de tok 300 kr for dette i Trondheim, tar jo bare et par minutter. Hvis det er en eller annen føler som gir feil signal, er dette enkleste måten å angripe problemet på.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: 270 CRD har ikke lyst til å ut på tur i kulda...
« Svar #14 på: On., 3,November,2010,23,43 »
Kan lese av feilkoder selv med å slå tenning av og på 4 ganger, den fjerde gangen lar man den stå på. Da bruker feilkoden å komme opp i et eller annent display i dashen. Går jo an å prøve, koster ingenting. Funker på min 2000 modell.