Skrevet av Emne: Marius sin 1995 4.0L HO XJ  (Lest 15702 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #15 på: Ma.,14,Februar,2011,00,55 »
Hvordan får man av disse "puppene" på framfangeren?  ::) De er ikke akkurat så lekre synes jeg, kikka raskt på det istad, men så ingen åpenbare skruehull eller lignende.. hehe..
En annen ting jeg skulle gjort noe med er dørhenglsene på førerdøra, er litt sigen.. Noen raske tips om hvordan man kan få et lite løft på disse? Må man frem med kapp og sveiseutstyr?
Ser virkelig frem mot våren nå, litt varmere luft så blir alt så mye lettere for en uten varm garasje.. Ser virkelig frem til å få tatt rustflekkene i kanalen og bak.. Få på skvettlapper og lakkert fangere, kanaler og breddere svarte..
Skulle også fått vekk de stripene som er over kanalen, nederst på dørene, fått alt smooth.. Er vanvittig mye drit som samler seg i disse sporene og kjedelig arbeid å vaske imellom..
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #16 på: Ma.,14,Februar,2011,12,25 »
Litt kaldt ute i dag, men klær er halve moroa så det gikk greit.. Fikk av denne leppa foran, skrudde løs skruer og kappet pent av bredderne.. Da så jeg også skruene til puppene på fangeren, ser ut som en saftig torx, så det må handles, har satt det inn med rustløser imens.. :)
Måtte også prøve dekkene jeg kjøpte på høgger`n her om dagen, bilen fikk en noe annen look ja, likte de godt, mangler bare å få den bittelitt høyere. Har jo disse Up-Country fjærene liggende, men da får det bli varmere i lufta først.. :)








Edit: Nå skal jeg ut å gjøre noe som skulle vært gjort for en stund siden, vask av bil...... Den skal få stå å tørke inne i garasjen på jobben i kveld...
« Siste redigering: Ma.,14,Februar,2011,12,29 av Mussa »
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #17 på: Ma.,14,Februar,2011,22,41 »
nå er du igang ser jeg,snart må du heve den et par tommer,det baller på seg.. ;D
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #18 på: Ti.,15,Februar,2011,00,04 »
Hehe.. Fare for det ja, men første pri er sveis i kanal (Og det er ikke bare bare for en som aldri har tatt i et sveiseapparat, men får høre litt rundt, har kjentfolk som har tatt i sveiseapparat før..  ;D) og EU-kontroll.. Blir vel disse UC-fjærene og litt sjakler i første omgang, tror ikke jeg vil ha den så himla høy.. (Sier jeg nå..) 2-2,5" kanskje.. :)

Edit: Disse A/T dekkene til Pirelli er relativt glatte på is, ingen stor overaskelse.. Hehe..

Ny farge etter spyling jo.. Hehe.. :







« Siste redigering: Ti.,15,Februar,2011,00,07 av Mussa »
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #19 på: Ti.,15,Februar,2011,06,15 »
tror ikke jeg vil ha den så himla høy.. (Sier jeg nå..) 2-2,5" kanskje.. :)

hehe.. ja det sier du nå.. jeg skulle bare ha 2" løft å 30x9,5 dekk jeg også.. som så mange andre :P

 ;D ;D ;D


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #20 på: Ti.,15,Februar,2011,22,07 »
 ;D Jaaa, mye vil vel ha mer når en setter igang!
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #21 på: To.,17,Februar,2011,17,45 »
Får skrive litt her også om denne klunkinga.. Mulig slitte kryss eller lignende, men litt mystisk da det er mye mer fremtredende i fulltime enn parttime..
Lite videoklipp av det hele:
http://s90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/?action=view&current=VIDEO1135.mp4

Har forøvrig byttet stereo igjen idag da den gamle er død.. Det rare er at den nye stereoen også oppfører seg litt rart i XJ`n.. Når den får strøm slår den seg på i noen millisekunder før det blir svart igjen.. Så om noen sekunder kan jeg slå den på "manuellt", men det virker da som om den har mistet "minnet", og innstillningene må gjøres om igjen.. Den gule ledningen skal jo være konstant strøm, det må være strøm i den, ellers ville vel ikke spilleren virket i det hele tatt.. Mystiske greier, igjen.. Hehe.. I verste fall får jeg bare legge opp en ny konstantstrøm.. Hvis det er brudd i den gamle er det i så fall usynlig og ikke i de siste cm`ne ved stereoen..
Jeg skal ut å kjøre litt nå, får se hvordan den oppfører seg i dumper osv.. Hehe.. Testet den gamle stereoen i min andre bil, og den er absolutt helt død..
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #22 på: Lø., 5,Mars,2011,15,10 »
Fin vårdag i dag, flere varmegrader i sola må utnyttes! :)

Fikk smurt opp alle synlige punkter med fett, alt i alt 6-7 punkter inkludert det på drivaksel! Var bare å hekte på pressa å dytte på til det tøyt ut under.. Det var fett i alle punktene, men den var grå og godt brukt så det var nok på tide.. :)
Fikk sjekket oljenivået på diffen foran også.. Har observert flekker i snøen når jeg trøkker den ut på min faste parkering hos foreldra mine! Har vært usikker på om det var faktisk flekker etter bikkja til bror min, eller om det var olje de siste dagene, så spenningen var stor da jeg åpnet skruen..
Gleden var stor da det var olje på den, faktisk akkurat så mye det skulle være (Ca. 13mm under åpningen).
Denne oljen var derimot ikke på noen måte ny.. Blir helskift til sommeren, i mellomtiden har jeg sugd ut det jeg klarte av olje med ei pumpe og pumpet inn speller ny olje til nivået var ok!
Bilen sto selvsagt flatt på bakken når dette ble gjort! :) Skulle peile transferkassa også, men da må jeg få bilen litt opp i lufta, er vel en 21-23" fastnøkkel på kassa? så det ut som..
Mens jeg lå under der så jeg også på drivaksler og kryssa, kryssa så egentlig veldig bra ut og det er ikke et eneste rusthull under bilen!  ;D
Sjekket også eksosanlegget, har hatt en lekkasje nemlig, fant ikke noe hull i eksosen, MEN jeg fant dette:



Ikke så rart det var lekk... :P

Gulv osv, litt overflaterust her og der, men det skal taes nærmere sommeren..:









Til slutt ny stereo og koppholderen jeg fikk av Tom-G :


1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #23 på: Sø., 6,Mars,2011,15,59 »
Har forøvrig byttet stereo igjen idag da den gamle er død.. Det rare er at den nye stereoen også oppfører seg litt rart i XJ`n.. Når den får strøm slår den seg på i noen millisekunder før det blir svart igjen.. Så om noen sekunder kan jeg slå den på "manuellt", men det virker da som om den har mistet "minnet", og innstillningene må gjøres om igjen.. Den gule ledningen skal jo være konstant strøm, det må være strøm i den, ellers ville vel ikke spilleren virket i det hele tatt.. Mystiske greier, igjen.. Hehe.. I verste fall får jeg bare legge opp en ny konstantstrøm.. Hvis det er brudd i den gamle er det i så fall usynlig og ikke i de siste cm`ne ved stereoen..
Jeg skal ut å kjøre litt nå, får se hvordan den oppfører seg i dumper osv.. Hehe.. Testet den gamle stereoen i min andre bil, og den er absolutt helt død..

Fant du ut av det problemet? Hadde det samme i min når jeg skifta stereo, og da virka det som at det var pga antennekontakta ikke satt ordentlig i spilleren. Uten antennekontakta plugga i, fikk jeg ikke starta spilleren i det hele tatt. Kan bare være en tilfeldighet, men tenkte det var verdt å nevne...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #24 på: Sø., 6,Mars,2011,17,25 »
Åja.. Fant det ut..  ;D
Disse to spillerne hadde jo samme kontakter (trodde jeg, sjekket det tilogmed..  ::) ) De passet om hverandre, plug and play.. Nesten.. Det var riktignok en forskjell gitt, positiv til tenning og positiv konstant var byttet om.. Derfor fungerte den etterhvert og minnet ble slettet.. Fikk gått over alle sikringer etc i samme slengen da, alle var selvsagt like hele..
Nå fungerer alt tipp topp, men skal ha nye høytalere i dørene og i taket bak til sommeren da de gamle er nettopp gamle og godt brukt..
En ting jeg ikke har fått til å fungere etter å ha plukka ut den orginale stereoen og inn med ny, er antenna, men har ikke lagt noe arbeid i å få den til å fungere.. Det får jeg ta nå som det blir mildere i lufta..
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #25 på: Sø., 6,Mars,2011,18,50 »
Har du elektrisk antenne? I såfall er det en antenna remote kabel fra kontakta på spilleren. Har opplevd at den hopper av noen ganger...

Trur jeg ska bytte ut høyttalerne mine jeg og, og samtidig investere i en sub som passer i oppbevaringsrommet på høyre side i bagasjerommet. Blir liten plass baki der med 2x12" kasse...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #26 på: Sø., 6,Mars,2011,20,35 »
Har el-antenne ja, men remotekabelen fra spilleren (blå) reagerer ikke mot noen av de andre kablene som ble til overs fra orginalspilleren, så heller ikke at det var nevnt i koblingskjema i verkstedsmanualen..  :-\
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #27 på: On., 9,Mars,2011,20,25 »
Har hatt en god Jeep dag idag! :D
Har endelig fått hatt bilen på løftebukk, takker Drammen motorhistoriske klubb for lån av garasje, løftebukk osv! (Fattern har vært medlem der siden 70-tallet, så det koster meg ingenting å stå der..)
I og med at det var medlemsmøte der i dag også var det svært mange som viste interesse for denne bilen, de var under, inni og over bilen omtrent.. :)
Diagnosen er:
-Klunkelyden jeg har drivi å kuka med de siste månedene er noe så enkelt som høyre kryss foran, det er såpass gåent at det må byttes umiddelbart, kun 2-wd på meg til det er bytta! Grunnen til at jeg ikke skjønte at det var gåent tidligere er egentlig helt utrolig.. Skjønner ikke at jeg har sett det.. Veldig veldig enkelt å se at det var ødelagt når man kunne stå å se under bilen innendørs..
Da blir det jakt etter nytt kryss, hvis noen her har et liggende så skrik ut.. Det er en av de siste 94-modellene, registrert i 95, men med ABS, så det er vel de "store" kryssa jeg skal ha..
Tror jeg setter bort jobben, har ikke så god erfaring med å skru Jeep, og har ikke presse eller noe her..
Kan vel ikke koste all verden på et vanlig verksted å få byttet det.. :)
Ellers fikk bilen mye skryt for å være rustfri under og generell tilstand..
Fikk også tilbud om å få sveisa kanalen, en bekjent av fattern knekker opp og sveiser inn ny bakdel til kanalen i løpet av noen uker, tenker jeg venter til snøen har gått og veiene er tørre...
Sjekket bolter og fjærfester, de er uten rust, og boltene ser absolutt ut som om de lar seg løsne!
Sjekket også oljen i transferkassen, den var veldig bra, rød og fin, helt klar.. Oljen i bakdiffen var også "strøken" og riktig mengde.. Oljen i framdiffen sjekket jeg også en gang til, den er mindre bra i forhold til de andre, men den byttes vel når krysset byttes.. :)
Er en bitteliten oljelekkasje fra oljefilteret, så det er på høy tid å bytte dette og motorolja.. Alt i alt,  men unntak av disse småtingene er bilen ganske så tip-top! :D

Happy Jeep`in!
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #28 på: On., 9,Mars,2011,22,34 »
Et kryss til din bil koster bare litt penger,200-250 på mekonomen eller klintberg&way i asker..ja det er det store krysset.
Fikk en dunkelyd i diesel bilen i dag jeg også gitt,men det er easy-fix,nedre boltene til støtdemper foran har løsnet og skrudd seg ut 6-7 mm på omtrent like mange mil.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
« Svar #29 på: On., 9,Mars,2011,23,33 »
Hehe.. Okei, det var absolutt overkommelig.. Får stikke innom Mekonomenverkstedet nedi her da, de kan egentlig få hele jobben om de ikke skal ha veldig mye for det.. :)
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition