Skrevet av Emne: 3,1 går varm med henger.  (Lest 5560 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #15 på: To.,28,Oktober,2010,23,27 »
Kjedelig å plages, men kanskje det bare er sånn?
Har minigraver, og har lagt merke til at temperaturen på min og er ganske høy etter noen lange bakker med ca 2,5 tonn på kroken. Det samme er lange stigninger uten henger. Tror det er ganske normalt med litt høy temperatur på 3.1. Kanskje temp måleren eller sensoren din viser for høy temp, eller at Europa versjonen er feilkonfigurert slik som overdrive på girkassen?. Har du prøvd å måle med en IR måler på kjøleslangen? Du kan jo og koble til en obd II leser i kontakten under dashbordet. Her kan du avlese nøyaktige verdier på temp.
Så lenge kjølevannet ikke koker er det vell ingen direkte krise. Motoren tåler 110 grader så lenge at temperaturen kommer over litt tid.
Når jeg har tungt henger så bruker jeg å trykke in OD knappen i bakker slik at motoren får jobbe lettere og får litt mer turtall

Chryslercrap

  • Gjest
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #16 på: On., 3,November,2010,21,41 »
Virker den elektriske kjølevifta ved radiatoren da? Regner med du har satt in termostaten rett vei (fjæra inn mot motoren), temp. giveren til instrumentet i dashbord sitter i topp nr 3, og temp. giveren til glødinga sitter i topp nr 4, tror disse har samme delenr, du kan jo måle motstand i begge disse, og se om de gir samme utslag.

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #17 på: To., 4,November,2010,13,38 »
Jada, el-vifta går så det suser. Og selvsagt sitter termostaten riktig vei....tror ikke du får montert den feil vei egentlig heller. Men det kan jo tenkes at den bare er slik da....hvis andre også har bil som drar 110gr med henger. Kan prøve å koble på tester og sjekke reel temp på motor. Men nå er det kaldt ute....og da har jo vi med WJ andre problemer......som heller i andre retninger....brrr....hehe... :-\

Chryslercrap

  • Gjest
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #18 på: To., 4,November,2010,20,34 »
Ja, de skal ikke ha noe skryt for varmeapparatet  ;D Har vurdert å montere ei elektrisk sirkulasjonspumpe på tur-slangen til registeret, som beskrevet i en annen tråd her. Tenkte på ei Webasto pumpe fra gammel Mercedes E-klasse (W124) da alle disse har den originalt.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #19 på: Ti., 9,November,2010,13,34 »
Gjelder dette problemet bare WJ-er med 3.1 TD eller andre Jeeper også? Kan ikke si jeg synes varmeapparatet i min Cherokee XJ med 2.5 TD er spesielt dårlig. Tar litt tid før varmen kommer skikkelig når det er bra kaldt, men når den kommer, kommer den skikkelig også.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #20 på: Ti., 9,November,2010,14,54 »
Jeg kjører en WJ med 4-litern (bensin) og den blir skikkelig god å varm. Siste dagene her i Trøndelag har det vært ned mot 10 minusgrader, har varmeapparatet to hakk forbi midtstillingen og det er sommer i kupéen  8)

Hadde tidligere en KJ (Cherokee 2002-mod) med 2,5 diesel (også en VM-motori motor) - og den hadde jeg ingen problemer med å holde varmen om vintern i. Kjørte over fjelloverganger et par ganger på verste vintern med den, uten trøbbel. Faktisk den jeepen jeg har hatt minst problemer med, eller dvs Grand Cherokee'n i Laredo-utgave har ikke voldt meg spesielle utfordringer utover det som er tilknyttet aldersmessige hendelser. Den er jo snart pensjonist må vite  ;D
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td

Chryslercrap

  • Gjest
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #21 på: On.,10,November,2010,11,49 »
Alle WJ med diesel fikk vel Webasto dieselvarmer montert "originalt" fra 2002 i Norge. En bensinmotor holder nok tempen i kupeen mye bedre, Passat TDI sliter vel litt med å holde varmen de og, etter det jeg har hørt. Vet ikke om klimaanlegget på WJ har betydning for varmen, om Laredo 3,1 har like dårlig varme som Limited 3,1?

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #22 på: On.,10,November,2010,13,59 »
Er vel mye forklart i en viss annen tråd på forumet dette her.  ;)
Motortempen på bilen er bra, men varmeapparatet klarer ikke å levere nok varmluft inn i kupeen. De fleste WJ limited har vel et defekt spjeld så det suges inn kald luft utenfra samtidig. Dette spjeldet/akslingen går visst dukken etter et visst antall oppstarter etter hva jeg har skjønt. Dette løses med litt Reodor Felgen teknikker.....   ;) Ref. tråden om kald WJ  ;D

Utlogget Melhus

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #23 på: To.,18,November,2010,01,33 »
Hei Glommen!
Har merket meg det samme, og uten at jeg har veldig peiling så synes jeg å huske at de fortalte meg at en Voyager 89 jeg hadde en gang hadde et system vedr. Last som har Til hensikt å bedre bremseeffekten når bilen tilter bakover eller er baktung.... Da jeg fikk varm bil ved trekking av henger stoppet jeg å kjente på bremsene, Og de var da MEGET varme! Jeg lurer på om Jeepy kanskje har det samme systemet!?!
99' WJ 3,1 Limited 265/65-17

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #24 på: To.,18,November,2010,08,01 »
Lastavhengig ventil heter det. De kan henge seg opp hvis de blir trege når de har stått under bilen en stund i møkk og drit. Trodde kanskje ikke WJ-en har det...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #25 på: Sø.,21,November,2010,14,55 »
Husk å bruke ethylenbasert glykol hvis motoren går varm.
Propylenbasert har dårligere varmebortledningsegenskaper.

"Chrysler Vehicles
Propylene-glycol formulations do not meet
Chrysler coolant specifications. It’s overall effective
temperature range is smaller than that of ethylene-
glycol. The freeze point of 50/50 propylene-glycol
and water is -32°C (-26°F). 5°C higher than ethyleneglycol’s
freeze point. The boiling point (protection
against summer boil-over) of propylene-glycol is
125°C (257°F) at 96.5 kPa (14 psi), compared to
128°C (263°F) for ethylene-glycol. Use of propyleneglycol
can result in boil-over or freeze-up in Chrysler
vehicles, which are designed for ethylene-glycol. Propylene
glycol also has poorer heat transfer characteristics
than ethylene glycol. This can increase cylinder
head temperatures under certain conditions."
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #26 på: Ma.,29,November,2010,10,45 »
Såpass. Da får jeg bytte ut den blå jeg har da....er jo verdt et forsøk. :D
Driver samtidig med å bygge om varmeapparatet med et eksternt varmeapp. register og sirkulasjonspumpe. OG nå streika dynamoen i helga..... :-[

Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #27 på: Sø., 5,Desember,2010,20,14 »
Det var riktig frostvæske jeg hadde brukt. Men er det noe andre som kjører med campingvogn f.eks som vet hva deres wj ligger på i temperatur?

Gikk løs på dette med kald WJ. Ble liksom litt "nok" av å sitte å fryse. ;) Har tidligere montert inn xtra sirkulasjonspumpe på slangen til registeret, dette ga ikke det helt store resultatet. Koblet nå inn et xtra register inn på samme krets. Borret hull inn i øvre del av torpedo og inn i luftsugekanalen under plastdekselet. (Rett ved/bak ekspansjontank) Fant meg et varmeapparatregister som passer inn i det ytterste hullet med slangetilkoblingene (ut/inn) fremover. Slangene blir da ikke så lange, og det hele ser ganske "org" ut når plastdekslet er på. Måtte kappe det indre plastgitteret (som dekker over de to hullene) så bare den delen over det største hullet er tilbake. Var litt spent på resultatet, da et register er tykkere og kunne bremse lufta mer enn oljekjøler, men også vil gi mer varme. Men det ble topp resultat  :D Kjørte i -26gr i går, holdt varmeapparatet på auto og 21gr. Kunne sitte i genser, samt ha god varme i kupeen. Ble en helt ny bil  :D Skal i løpet av vinterern tenke ut en "pen" løsning på dette med en krets som kan stenge det xtra registeret og åpne for by pass inn i motor som org. Bruke kraner og skjøter ble for stort og utrolig "hem-mekk" forsker litt på å bruke en hydraulikkblokk med kraner, og sommer / vinter posisjon. Men nå blir det flere mnd jeg kan nyte godt av god fremkommelighet i en god og varm bil ;D ;D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: 3,1 går varm med henger.
« Svar #28 på: Sø., 5,Desember,2010,22,43 »
kan du ta noen bilder av dette ?  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.