Skrevet av Emne: Alternativ dekk dim.  (Lest 5694 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stian Olsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Alternativ dekk dim.
« på: On., 6,Oktober,2010,14,20 »
Hei:)

Jeg tenkte at jeg skulle prøve å få min 1988 YJ 4,2ltr godkjent men 33 tommere.
Har vært i kontakt med amcar og Importør.Hos importøren sier de at de overtok agenturet i 1994 og ikke vil ha noe med problemstillinger før denne dato,så de vil ikke komme med noen anbefalingspapirer til denne bilen.
Men de sier at jeg bør ta kontakt med amcar og Stein Moe som jobbet hos forrige Jeepimportør.
Dette har jeg gjort og Stein skulle se på saken og tidligere godkjenninger.Importøren sier at biltilsynet krever fabrikkpapirer for biler eldre enn 1994.

Jeg ser at det på Finn.no ligger en 1990 mod med godkjenningspapirer fra biltilsynet på 35 tommers hjul,så det er vel ikke umulig?
Noen som har noen erfaringer ang dette?

Vil en anbefaling fra amcar holde hos BT?

Vennlig hilsen Stian

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #1 på: On., 6,Oktober,2010,15,04 »
Du må ha TÜV godkjente felger f. eks Asp Erle dette får du hos BG Nor, det er ihvertfall TÜV 33" til YJ,  Skjermutbygger som dekker dekket (kosteskafttest),  forstillingskontroll,   speedometer justering,  evt dropp på hengerfeste.  Så er du ihvertfall langt på vei,  ta kontakt med Biltilsynet på forhånd,  i Drammen gikk det ihvertfall smertefritt.  Dessuten må du ha TÜV heving på bilen.
« Siste redigering: On., 6,Oktober,2010,15,57 av Geir G K »
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #2 på: On., 6,Oktober,2010,15,28 »
Har prøvd med både papirer fra amcar og kopi av vognkort fra en annen TJ med større dekk en det jeg hadde lyst til å godkjenne, fikk klar beskjed fra BT at det var kun Tüv som gjaldt. Kjøpte meg derfor felger hos bgnor med Tüv, og har endelig rota meg til å bestille time hos BT, satser på at det går bedre denne gangen :-\
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Stian Olsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #3 på: On., 6,Oktober,2010,16,20 »
Ok,så jeg trenger ikke papirer fra hverken importør eller amcar?bare tuv på felger og hevesett?

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #4 på: On., 6,Oktober,2010,19,24 »
Det var det de sa til meg.

Men det kan nok være lurt å stikke en liten tur innom ditt lokale BT, for å være sikker på at det er greit med gutta-boys, førs.(plutselig finner de på noe bambus, ref. nico sin tråd med hevesettet sitt). Felger med Tüv er en del dyrere en uten Tüv.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Stian Olsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #5 på: On., 6,Oktober,2010,21,59 »
Takk,da blei jeg litt klokere :)

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #6 på: Fr.,15,Oktober,2010,10,48 »
Har startet prosjektet mitt med å kontakte BT for å høre deres mening i saken. Redegjorde for planene som best jeg kunne, og fikk et 4sider skriv kun kort tid etter, hvor de hadde tatt for seg hvert punkt nedover.
(Gikk på merking av belter bak, 4"heving, 35" hjul, flares osv.)

Gjennomgangstonen var, at Tüv-papirer var viktig på alt man monterte. De presiserte også, at felgene måtte være godkjente sammen med hevesettet, at de kunne benyttes på en hevet bil. De var også snakk om tidligere omtalte "kosteskafttesten", men et annet poeng fra BT var, at ingen av lampene i front måtte ha ytterkant av glass mer enn 40cm fra ytterside bil. Og med breie hjul/ breddere, kan jo det være noe å tenke på, ettersom lampene på Wrangler sitter ganske mot midten av bilen.

Ellers må jeg faktisk rose BT også, for at de kom med en seriøs uttalelse på prosjektet, med sakelig redegjørelse og hints&tricks. Jeg fikk også kontaktperson jeg kunne benytte i den videre fremdriften...

Så da må man bare finne ut litt om Tüv-dokumentene til planlagt benyttede komponenter, hva de faktisk spesifiserer. Noen som har erfaring med dette..?
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget Stian Olsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #7 på: Sø.,17,Oktober,2010,19,11 »
Hmm,det der med 40cm fra ytterkant lykteglass til ytterkant bil er jo ganske håpløst hvis en bruker 7"breddere,da er vi ca 5 cm over.
Har aldri hørt om dette før...Sist jeg prata med de virka det som at jeg kunne bredde så mye jeg ville,det viktigste var at hele hjulet kom på innsiden av skjermene...
Merkelig mye forskjellige meninger og regler de har på biltilsynet da?Virker som det varierer fra hvem man snakker med der oppe.....

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #8 på: Sø.,17,Oktober,2010,20,11 »
Står i boka, desverre.
Det er derfor de stygge verandakassene ble montert på skjermene ved typegodkjenning.

Enkleste er å legge opp parklys ute på skjermene.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #9 på: Ma.,18,Oktober,2010,00,50 »
40cm gjelder for Nærlys, fjernlys og parklys....   

Holder ikke med bare park/markeringslys lenger....
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #10 på: Ma.,18,Oktober,2010,09,56 »
Henger de seg opp i dette med lysene er løsningen er å gå til et annet vrangtilsyn. I Sommer fikk jeg godkjent min YJ med 7" breddere og ekstra avstands stykker slik at bredderene dekket hjulet. De la heller ikke merke til at jeg hadde fjernet verandakassene.
« Siste redigering: Ma.,18,Oktober,2010,09,59 av Stormer »

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #11 på: Ma.,18,Oktober,2010,17,24 »
Jeg hadde også 7" breddere,  var heller ikke tema i Drammen.
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget pea

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #12 på: On.,20,Oktober,2010,20,22 »
Ble stoppa i storkontroll i Lillestrøm i kveld (utenfor messa).  >:(
Glemte meg selvfølgelig bort, veit jo godt at de pleier å stå der på onsdagskveldene.  :-[

To mann gikk på med tommestokker og målebånd, og fikk blandt mye annet mangel på dette med avstanden fra nærlys til ytterkant skjermer. Har 7" flairs og disse overskred grensen på 40cm med glans. ::)

Veit hva jeg må bruke de neste helgene til nå hvert fall............  :(
'95 YJ 4.0 Sahara

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #13 på: On.,20,Oktober,2010,20,29 »
Kjedelig

Var bilen din godkjent med hevesett og dekk i vognkortet før du ble stoppet?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget pea

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: Alternativ dekk dim.
« Svar #14 på: On.,20,Oktober,2010,20,36 »
Hadde ennå ikke fått somla meg til å få det godkjent, har egentlig brukt en del tid med å samle inn papirer fra bl.a amcar og div. Hadde selvfølgelig ikke noe i vognkortet. Må nok demontere det meste, og sette på originale hjul og skjermbredere  ::)
'95 YJ 4.0 Sahara