Skrevet av Emne: Kjede i reduksjonskassen  (Lest 1796 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 99 WJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Kjede i reduksjonskassen
« på: Ma., 4,Oktober,2010,11,55 »
Har fått beskjed fra verkstedet når jeg hadde bilen på service at kjeden i reduksjonskassen var røket, og lure da på om noen har skiftet denne selv, og hvor omfattende jobb det er?
Det bør være 8 høl det brenner i, i en bilmotor.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Kjede i reduksjonskassen
« Svar #1 på: Ma., 4,Oktober,2010,17,06 »
Hvilket 4wd system har du? Quadra-Track, Selec-Track eller Quadra Drive? Står der du velger "4wd modus".

Eventuelt kan du kikke på denne linken, og se på øveste tabellen i hva du kjenner deg igjen i under "system"-kolonnen der:

http://www.wjjeeps.com/tcases.htm

Da får du vite hvilken transfer-kasse du har...også er det bare å søke på feks "NV-247 Overhaul" på Google..og da finner du feks denne overhalings-manualen her (Link til PDF-dokument) hvor ALT du trenger å vite står beskrevet! :)

http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.4x4community.co.za%2Fforum%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D53445%26d%3D1267302858&rct=j&q=NV-247%20Overhaul&ei=uuypTNSBB4KCOu7MqekM&usg=AFQjCNE6xP8nwlnFeLKUUvcknEWlSNFcnw&sig2=qQdr7urZEZ8zLDLa2b8bvA
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Kjede i reduksjonskassen
« Svar #2 på: Ma., 4,Oktober,2010,17,10 »
men du må Løsne/ ta av akslingen framover og bakover... senke girkassa, koble fra wire'n som velger 4wd-modus, koble vekk speedomenter-sensoren.....få reduksjonskassa av girkassa, og så begynne å demontere Reduksjonskassa på en verkstedbenk :)

Det er ikke direkte vanskelig, men mye knoting, og du skal vite hvor ting sitter hen i kassa


Når det er sagt, så syns jeg det er imponerende å klare å ryke det kjedet..for det er SYKT svært!!!
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget 99 WJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: Kjede i reduksjonskassen
« Svar #3 på: Ti., 5,Oktober,2010,14,15 »
Takk for kjappe svar.
Det er Quadra-Trac II systen på bilen. Verkstedet sier det kun er kjedet som har røket, alt annet er ok. Bilen er i daglig drift, men trekker da selvfølgelig bare bak.
Ommbygging til 242 var jo også en mulighet.
Da skal jeg lese til øyet blir stort og vått så får vi es hva resultate blir etterhvert.
Det bør være 8 høl det brenner i, i en bilmotor.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Kjede i reduksjonskassen
« Svar #4 på: Ti., 5,Oktober,2010,21,59 »
Har veldig vanskelig for å tro at det kjedet har røket... det er sykt kraftig!

Bare se på bildet her:



Det kjedet er ca 4-5 cm bredt og ca 1 cm høyt og kan omtrent trekke ett fjell. Og OM det skulle ryke, så må noe ha skjedd oppi der som tvilsomt kommer til å se bra ut, og da burde man jo hørt det.

Men det er bare å lese seg fram, knekke opp fingra og komme igang :) Delene får du gjerne i "kitt" fra USA...da følger gjerne Kjede og "viskose-kobling" (tidligere nevnt i tråden) med for en 500-600 dollar. Da har du en "overhalt" kasse, og ett funkjsonsdyktig 4wd system igjen.

Viktig å huske på riktig olje på kassa btw..
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget 99 WJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: Kjede i reduksjonskassen
« Svar #5 på: On., 6,Oktober,2010,09,03 »
Ja jeg synes også det høres litt merkelig ut. Jeg har bilen på storservice hos merkeforhandler i Karlstad, pleier å gjøre det hvert tredje år for å få andre øyne til å ta en titt, resten av servicer tar jeg selv. Ba de ta en skikkelig sjekk på hele bilen og gå over alt, de fant at "viftereima" var slitt og da reduksjonskassen som de sa at skyltes kjedebrudd. De får skifte reima med det samme den er der så får jeg ta kassen selv når jeg kommer meg på land fra nordsjøen og får hentet bilen igjen. Skal bli spenende og åpne den og se hva som virkelig har skjedd.
Tiden vil vise.
Det bør være 8 høl det brenner i, i en bilmotor.