Skrevet av Emne: "KUBBER" NESTEN PÅ TOMGANG, SAMT GÅENT MOTORFESTE.  (Lest 2338 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
"KUBBER" NESTEN PÅ TOMGANG, SAMT GÅENT MOTORFESTE.
« på: Ti.,10,August,2010,23,19 »
Heisann. Hadde jeg bare funnet ut hva som gjør at motoren, en liten stund etter start, på tomgang, plutselig begynner å riste og fuske/hakke, samtidig som man hører suuget av luft gjennom luftfilteret.. Tøtsjer jeg gasspedalen bittelitt, ruser motoren brått opp i over 2000 rpm. for så sakte men sikkert lande på ca. 500 rpm.,hvor den da kan ligge litt for så å gjenta det samme....Når motoren er begynt å bli varm er den ok. En sensorfeil? Takker for hjelp. 5,2l V8 1995.
OG...det virker som om ene, fremre motorfeste er gåent. Merker vridningen ved belastning, og ser at gummien er gåen. Kan de byttes ved å jekke opp under motoren ? Mvh. Åge.
« Siste redigering: Ti.,10,August,2010,23,28 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: "KUBBER" NESTEN PÅ TOMGANG, SAMT GÅENT MOTORFESTE.
« Svar #1 på: On.,11,August,2010,07,40 »
Er det min bil du prater om? har akkurat det samme inkl motorfestet ;)

Jeg holder en knapp på O2 sensoren og har bestilt ny. Jeg knakk sensoren når jeg byttet samlerør, så regnet med att den kom til og tulle etterhvert. Den gikk fint en stund men etter første tur i regnvær har bilen begynt og vise symptomene som du beskriver.
Bensinforbruket mitt har også steget og det lukter kraftig eksos når den fusker og hakker på lavt turtall, feil blanding? Enda en grunn til å mistenke O2 sensor.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: "KUBBER" NESTEN PÅ TOMGANG, SAMT GÅENT MOTORFESTE.
« Svar #2 på: On.,11,August,2010,08,00 »
Sitat
Er det min bil du prater om?
Hvordan visste du det?  ;D
Sitat
Bensinforbruket mitt har også steget og det lukter kraftig eksos når den fusker og hakker på lavt turtall, feil blanding? Enda en grunn til å mistenke O2 sensor.
  Er det min bil du prater om?  ;D
Det er ikke mer enn et par år siden jeg byttet min,.....men..den kan jo selvf.være gåen igjen. Jeg fikk et tips om en sensor som gir beskjed om at; "nå begynner motoren å bli varm, så da kan vi kutte forbruket", kanskje en som har forbindelse med kjølevannet i toppen? Ikke vet jeg. Men jeg har stor tro på at noen her inne vet. :)  Kan ikke begynne å bytte ut alle følere heller..
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: "KUBBER" NESTEN PÅ TOMGANG, SAMT GÅENT MOTORFESTE.
« Svar #3 på: On.,11,August,2010,09,09 »
"nå begynner motoren å bli varm, så da kan vi kutte forbruket"
Kanskje det er den ja... min går pent så lenge temperaturen er lav, det er først når den har driftstemp symptomene kommer.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: "KUBBER" NESTEN PÅ TOMGANG, SAMT GÅENT MOTORFESTE.
« Svar #4 på: On.,11,August,2010,13,07 »
på generelt grunnlag høres det ut som om bilen din går noe magert på kald motor. blir som i gamledager om du glemte å dra ut choke på kald motor.

Dog, ryker det svart av eksosen når den fusker og jatter? Svart røyk=rik blanding.
Bilen lugger ikke elns om du flater jernet med belastning? for da kan det være noe så enkelt som tett bensinfilter...
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: "KUBBER" NESTEN PÅ TOMGANG, SAMT GÅENT MOTORFESTE.
« Svar #5 på: On.,11,August,2010,13,50 »
Takker for svar. Nei, bilen ryker ikke noe merkbart (Ja, jeg har hatt en gammel Volvo, kjenner symtomene. :)) Jo, merker et snev av lugging ved kickdown (forbikjøring). Bilen er gått 255000 km, og jeg vet jo ikke om filteret er byttet, er nok verdt et forsøk. Men da ville vel motoren fusket på tomgang hele tiden? det er vel ikke bare tett når motoren er kald? ???
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: "KUBBER" NESTEN PÅ TOMGANG, SAMT GÅENT MOTORFESTE.
« Svar #6 på: On.,11,August,2010,15,56 »
motoren bruker Soleklart mest på kald motor...mener det er snakk om minst dobbelt så mye (pga 2 tette dusjer bensin pr innsugs-slag på kald motor) opp til motoren har en viss temparatur. (kan også være tidsbasert).

Edit: nå har jo du V8'er og...med store dyser og 2 sylindere mer enn meg (stor flow), men med SAMME drivstoff-pumpe og filter, you do the math.

Når motoren så har gått litt og fått temparatur, så vil dysene føde på vanlig måte. Dette er hvertfal en veldig vanlig måte å løse kald-startsproblemer på en Injection-motor uten å måtte montere en ekstra, svær, kaldstarts-dyse i innsuget.

Bensinfilteret er jo så enkelt å bytte og....tok 4 minutter trur jeg. Ligger rett på innsiden av venstre bakhjul, forran tanken.
« Siste redigering: On.,11,August,2010,16,01 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: "KUBBER" NESTEN PÅ TOMGANG, SAMT GÅENT MOTORFESTE.
« Svar #7 på: Fr.,27,August,2010,01,10 »
En liten oppdatering, min går nok en gang som ei klokke etter bytte av O2 sensor :)
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: "KUBBER" NESTEN PÅ TOMGANG, SAMT GÅENT MOTORFESTE.
« Svar #8 på: Fr.,27,August,2010,15,13 »
Supert. ;D Trodde egentlig at O2 sensoren skulle funke lengre enn 2 år, men kanskje det er den,og kanskje uoriginalt ikke holder så lenge? Smålugget bilen din ved litt høyt turtall, f.eks. kickdown ved forbikjøring? Helt rævva å komme til å bytte. Spesielt kontakten. :P
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: "KUBBER" NESTEN PÅ TOMGANG, SAMT GÅENT MOTORFESTE.
« Svar #9 på: Fr.,27,August,2010,15,44 »
Kun på mellom gass var det litt lugging.

Litt vrien å komme til den kontakten ja :P
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered