Skrevet av Emne: trimming av 5.2 zj  (Lest 2361 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
trimming av 5.2 zj
« på: Ti.,27,Februar,2007,19,12 »
Noen som har noen anbefalinger når det gjelder lett trimming av Jeep zj med v8?

jeg har hørt noe om et KN kit, som gir 27 hk. er det tilfelle?
finnes det chip trimming til disse bilene?

ønsker ikke og åpne motoren på noen måte...
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Tomask

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Sv: trimming av 5.2 zj
« Svar #1 på: Ti.,27,Februar,2007,19,31 »
Lurer litt på det samme jeg også ang det KN kittet.. Det er dette det er snakk om: http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=57-1506-2

I følge en "dynotest" på denne siden, så får du 25,77 hk ekstra. På min nye ZJ så er dette installert, så jeg kan ikke konkret si om det gir en så stor forskjell med kontra uten.. Bilen min er også chippet hos en kar i østfold (Simco?? Husker ikke hva tidligere eier sa..) og det ble antatt en økning på rundt 16-19hk. Sier vi 15hk + KN filteret så skal det påståelig gi 40hk - men jeg synes det høres veldig mye ut egentlig...

Utlogget fox

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Sv: trimming av 5.2 zj
« Svar #2 på: Ti.,27,Februar,2007,19,37 »
Men hva er egentlig poenget med lett trimming på en V8 5.2liter med masser av hk og newtonmeter?

Utlogget Tomask

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Sv: trimming av 5.2 zj
« Svar #3 på: Ti.,27,Februar,2007,21,10 »
Å få enda mer HK og Nm.. :)

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: trimming av 5.2 zj
« Svar #4 på: To., 1,Mars,2007,23,54 »
Klart du skal trimme!!
Og det finnes en del modifikasjoner som er lette å gjøre, og som gir deg flere "smiles pr gallon".

Det første jeg ville ha gjort, er å bytte eksosanlegg og luftfilter/luftinntak.
På min ZJ har jeg 3" rør eksosrør fra Y collectoren og bakover, og jeg har en Flowmaster Deltaflow 50 suv series ex potte og en hi-flow cat fra Carsound(alt i 3"). Dette er et oppsett som er utprøvd og anbefalt av en Jeep ZJ guru i Usa.
På luftinntaksiden har jeg et KN FIPK kit, som sørger for at motoren får mere og kaldere luft.
Disse delene ga meg en grei effekt økning og faktisk litt lavere bensinforbruk.
Eneste problemet var at det ble meget heftig lyd i Jeepen, og det er litt for lett å gasse på litt ekstra......og da går bensinforbruket opp igjen! 
Chip kan du glemme, det fungerer ikke på disse Jeepene. Du må bytte ut hele hjernen(ECU) med en Mopar Hi-Performance ECU, den vil gi deg ca 20-25 hk ekstra og du monterer den på 10 min.
Ulempen er at du kanskje kan få tenningsbank på 95 oktan, og må bruke 98 istedet. På min går det greit på 95.
Jeg har i tillegg byttet ut innsugsmanifolden til en hi-perf utgave fra Mopar som heter M1, det krevde noen timer med skruing, men var vel verdt det. På dette insuget unngår du plenum pakning problemet som nesten alle V8 ZJ vil få etterhvert, og det ga en merkbar effektøkning.
M1 innsuget er noe omdiskutert, og noen vil påstå at du mister all effekt på lavt turtall og at det kun gir effekt på høyt turtall. Det stemmer ikke i mitt tilfelle, og min ZJ er ganske kjapp fra stillestående.