Skrevet av Emne: cherokee 4 hjuls trekk system  (Lest 1747 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget mrasandberg

• 258 CID
  • *
cherokee 4 hjuls trekk system
« på: Ma., 9,August,2010,02,09 »
hei jeg lurte på hva forskjelden på de jeepene som ha 4wd part time.. og de som har 4wd part time og full time..

Hva vil det si.. er det bedere fremkomlig het på den som har fulltime?
« Siste redigering: Ma., 9,August,2010,03,20 av mrasandberg »

Utlogget larseko

• 360 CID
Re: cherokee 4 hjuls trekk system
« Svar #1 på: Ma., 9,August,2010,23,49 »
hei jeg lurte på hva forskjelden på de jeepene som ha 4wd part time.. og de som har 4wd part time og full time..

Hva vil det si.. er det bedere fremkomlig het på den som har fulltime?

Part time betyr at fram- og bakaksling er låst til hverandre, slik at de ruller likt så lenge du har firehjulstrekk inne. Dette er en enkel og grei løsning som gir bra framkommelighet, men skal ikke brukes på tørt og fast underlag, da det sliter veldig på drivverket. Særlig i krappe svinger. Er det fulltime, vil det si at man på et eller annet vis har klart å konstruere firehjulstrekken slik at fram- og bakaksling kan rulle i forskjellig hastighet. Det fine med det, er at du kan kjøre med firehjulstrekken inne på mer variert føre uten at det sliter mer på drivverket når du kjører på tørre og bare partier. Det kan være kjekt på norske vinterveier, hvor du ikke alltid ser hvordan føret er rundt neste sving.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget mrasandberg

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: Ti.,10,August,2010,03,45 »
åja.. takk for infoen :)   jeg har bare part time på min jeep men funker fint i skauen hvertfall :)

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #3 på: Ti.,10,August,2010,08,57 »
Velkommen her.
Sitat
jeg har bare part time på min jeep men funker fint i skauen hvertfall
Jeg tror du skal lete lenge etter et bilmerke som har bedre fremkommelighet originalt enn Jeep. For øvrig kan det nevnes at part time-bilene er mer drivstoffvennlige, da du kjører med 2WD på vei, mens full time må "drasse" rundt med alle akslinger innkoblet. Og, hvis jeg(full time)skulle være så uheldig å ødelegge et kryss framme må bilen fraktes på plan. Du kommer deg videre med bakhjulstrekk.  :) Fordeler og "bakdeler" med begge system. ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget mrasandberg

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: On.,11,August,2010,13,17 »
okei var greit og vite.;) syntes bilen kommer bra framm har bare noen småe hjul forløbig 235/75/15 bf at
og standard høyde..

Utlogget Madbutcher

• 360 CID
« Svar #5 på: On.,11,August,2010,13,56 »
Velkommen her.
Sitat
jeg har bare part time på min jeep men funker fint i skauen hvertfall
Jeg tror du skal lete lenge etter et bilmerke som har bedre fremkommelighet originalt enn Jeep. For øvrig kan det nevnes at part time-bilene er mer drivstoffvennlige, da du kjører med 2WD på vei, mens full time må "drasse" rundt med alle akslinger innkoblet. Og, hvis jeg(full time)skulle være så uheldig å ødelegge et kryss framme må bilen fraktes på plan. Du kommer deg videre med bakhjulstrekk.  :) Fordeler og "bakdeler" med begge system. ;D
jeg har både part å full time på min.. å kjører da hele sommer'n gjennom på vei i 2wd.. så om part time skulle være så bensin sparende veit jeg ikke.. friheten til å velge kaller jeg det ;D

1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #6 på: On.,11,August,2010,15,08 »
Sitat
om part time skulle være så bensin sparende veit jeg ikke.
Det er fordi du skal prøve å burne i hver sving... ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8