Motor rens hørtes skummelt ut, tror jeg dropper den. andre forslag? da jeg vet det er litt "dritt" i motoren.... eller vil det også bli bedre ved bytting til fullsyntetisk olje?
den fullsyntetiske olja renser ganske bra alene (der den kommer til, dvs der ting ikke er tett)
ang fabrikkanbefalinger, så anser jeg de som en "guideline". Kjører du i iskalde strøk (under -15 grader) MÅ du ha en olje tynnere enn 15-40.
Selv i -35 grader er selv en god fullsyntetisk 0-30 olje nesten som honning, og da kan man jo tenke på hvordan en 15-40 olje er.
Kjører du i en glovarmt ørkenen, er en 40-olje sansynlig vis for tynn på varm motor.
Jeg syns valget av
viskositet må gå på oljetrykket på Kald-start, temparatur i området, samt bruksområde. Oljetrykkslampa bør absolutt slukke innen 3 sekunder etter oppstart (gjelder spes vinter), ellers har du feil olje ift temparatur (forutsatt oljepumpa&motor er i alright tilstand).
Trekker du tunge ting, blir motoren veldig varm...vis a vis oljetemparaturen. olja mister viskositet desto høyere temparaturen blir, ergo tynnere oljefilm, lavere oljetrykk og mer slitasje på motoren. Her bør det isåfal velges en viskositet ala 50 på varm motor, for sikkert oljetrykk& tykk oljefiilm. Bilen vil bruke noe mer bensin, (tykkere olje på varm motor er tyngere å dra rundt) men du sparer mye slitasje.