Skrevet av Emne: Tips om olje ved ventil tikking på 5,2?  (Lest 4876 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget mudmonkey

• 258 CID
  • *
Tips om olje ved ventil tikking på 5,2?
« på: To., 5,August,2010,19,02 »
Hei.
Jeg er ny her på forumet. Har hatt en Grand Cherokee 5,2 ett par mnd. nå.
Men i det siste har det vært "vill" ventil tikking akkurat ved oppstart, det er bare ved første "oppblåsingen" (5,2L blåser seg opp på 1000 - 1500 omdr. når du starter i ett lite sekund)
Da lurer jeg på om dere har tips om en bra olje till denne motoren. kjører på Statoil 10 - 40 olje nå. (mineral)
Lurer litt på denne: http://oljelageret.no/shop/osc/product_info.php?cPath=52&products_id=176
Noen som har erfaringer?

Mvh
Stålende fornøyd jeep eier. :-)

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Re: Tips om olje ved ventil tikking på 5,2?
« Svar #1 på: To., 5,August,2010,19,58 »
Kjøpte meg ei 25 liters kanne med Royal Purple 10W-40 i fjor. Kjekt å ha til diverse motorer.
http://www.royalpurple.no/forhandler.htm

http://www.motordeler.com/webshop/index.php?cPath=341_343
De har jo tilbud på 10W-40 og 15W-40 i 25 liters kanner. Det hadde de i fjor også, enda rimeligere da, jeg betalte bare 1800,-.
Vet ikke hvorfor f.eks. 10W-30 er så mye dyrere men bob bob.
« Siste redigering: To., 5,August,2010,20,02 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget mudmonkey

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: To., 5,August,2010,20,24 »
Takker for svar. :-)
Men er det bra med helsyntetiske motorolje på disse motorne da?
Min gamle far er fast bestemt på at den kun ska ha mineral olje, (siden det er det den har brukt hele tiden)  :P

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #3 på: To., 5,August,2010,20,33 »
Tjaa Chip Foose bruker/brukte den på sine hotrods... iallefall reklamerte han for Royal Purple. Brukes også i dragrace og motorsport.

http://www.royalpurple.no/RP%20Historien.htm
« Siste redigering: To., 5,August,2010,20,49 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.

Utlogget mudmonkey

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: To., 5,August,2010,20,55 »
Høres bra ut.. (iallefall siden gass pedalen stort sett befinner seg godt nedtrykt) :-P (derav ventil tikking)  :-\

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #5 på: To., 5,August,2010,20,57 »
Har du hydrauliske ventil-løftere, så er du pent nødt til å bruke fullsyntetisk olje pga rense-egenskapene du er helt avhengi av, ellers tettes ventil-løfterene og du får tikking ut av en annen verden.
I tilleg må mineral-olje byttes ut ca hver 5000km, da den rett og slett blir fort slitt.

Grunnen til at mange velger mineral på en gammel bil, syns jeg illustreres veldig godt av feks teerex i det sekundet han nevner prisen på Royal Purple olja.
Chip Foose bruker mineral på sine NYE motorer for at det skal slite seg til (mineral-olje smører dårligere, ergo slites motor inn raskere). Etter noen hundre mil med innkjøring, går også de motorene på syntetisk olje for at de skal vare.

Edit: Syns kompisen min sin mercedes er ett perfekt eksempel på forskjellen mellom Mineral og Syntetisk. std 190E med 2.0L injection motor og Hydrauliske ventil-løftere.
først 10-40 mineral olje fra Biltema (statoil olje) som begynte å tikke i 15-20 sekunder etter hver oppstart etter 2000km. Bytta til 5-40 Valvoline Fullsynt (high milage), og motor har vært tikkefri i over 12000 km. End of story :)
« Siste redigering: To., 5,August,2010,21,01 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget mudmonkey

• 258 CID
  • *
« Svar #6 på: To., 5,August,2010,22,40 »
Takk for svar igjen. :-)
Skal prøve skikkelig olje over helgen og se om det hjelper. :-)

Ellers noen som har erfaring med sånn motor rens? Sånn du erstatte olja med og kjører noen mil og bytter til olje igjen?
Er det en STOR risk på en gammel motor? :-P

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #7 på: Fr., 6,August,2010,01,05 »
Grunnen til at mange velger mineral på en gammel bil, syns jeg illustreres veldig godt av feks teerex i det sekundet han nevner prisen på Royal Purple olja.

Jeg kjøpte 25-liters kanna siden prisen ifjor ble bare litt over kr 70 pr liter hvilket ikke er så ille for en helsyntetisk olje som blir rost opp i skyene diverse plasser. Men skal man kjøpe i mindre kvanta til årets priser så koster det jo litt mere.

Jeepen min tar jo ca 8 liter olje pr. skift med filter så det går jo fort unna. Og har en Honda påhenger som gjerne vil ha samme oljen.

Nå koster RP-olja kr 94 pr liter i 25-liters kanne eller kr 140 pr liter i 12x1 liters kartong.
« Siste redigering: Fr., 6,August,2010,01,12 av teerex »

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #8 på: Fr., 6,August,2010,01,11 »
Jeg kjøpte 25-liters kanna siden prisen ifjor ble bare litt over kr 70 pr liter hvilket ikke er så ille for en helsyntetisk olje som blir rost opp i skyene diverse plasser. Men skal man kjøpe i mindre kvanta til årets priser så koster det jo litt mere.

70kr pr liter for en Syntetisk olje av godt merke er jo veldig billig, den kan jeg forstå. Men royal purple er ikke "ett" produkt, de leverer både mineral og synt. olje :) Poenget var å kjøre syntetisk, om du ikke har nybygget motor som må slites inn ;)
Eat, sleep, drift!
- 12 Pongratz L-AT400
x - Volvo 940 GL

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #9 på: Fr., 6,August,2010,01,15 »
Takk for svar igjen. :-)
Skal prøve skikkelig olje over helgen og se om det hjelper. :-)

Ellers noen som har erfaring med sånn motor rens? Sånn du erstatte olja med og kjører noen mil og bytter til olje igjen?
Er det en STOR risk på en gammel motor? :-P

Først og fremst, du skal IKKE kjøre noen mil med motor-rens i systemet...det er veldig mye kjemikalier ol. i guffa du heller på, som tynner ut olja og oljefilmen, og derfor skal ikke motoren belastes over hodet.

MEn, ja det er en stor risk på en gammel motor. Lekkasjer pleier som regel å komme ganske raskt etterpå, og gir deg egentlig en grei pekepinn på den Egentlige tilstanden på motoren din :)

Har til info kjørt rens på min 4L... fy faen den olja så ut, jeg snakker om klumper med skitt som rannt ut. og 2 dager senere lakk simringen i bakkant av veiva...hehe :) Men det er ikke veldig kritisk, bilen går maks 5000km i året uanz (trekkvogn Only)
Eat, sleep, drift!
- 12 Pongratz L-AT400
x - Volvo 940 GL

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #10 på: Fr., 6,August,2010,01,18 »
Ja RP har en rekke forskjellige oljer, men det er vel den helsyntetiske multigrade olja de er mest kjent for.
Men de har jo faktisk egen innkjøringsolje, helsyntetisk singel grade oljer, totakts olje osv.

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #11 på: Fr., 6,August,2010,13,55 »
Og så er vi på oljespørsmål og svar igjen.  ::)  :)
Sitat
Men er det bra med helsyntetiske motorolje på disse motorne da?
Din motor skal ha mineral 15-40 olje som første valg. Hvis du klikker på "søk" i det blå feltet oppe til venstre, og skriver "oljer" i søkefeltet, får du opp diverse tråder som omhandler det du spør om. Du kan se utdrag av instruksjonsheftet hvor det står olje og væsketyper og mengder hvis du åpner linken. Håper forøvrig at du vil melde deg inn som betalende medlem også. Lykke til med bilen.  ;D Mvh. Åge.                 http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6214.0.html
« Siste redigering: Fr., 6,August,2010,14,02 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget mudmonkey

• 258 CID
  • *
« Svar #12 på: Fr., 6,August,2010,14,32 »
Takker for enda flere svar. :-)
Ja jeg vet den etter boken skal ha 15-40 eller 10-40 mineral.
Men lurte på om det var noen tips på anen olje siden jeg har fått ventil tikkinig med "vanlig" mineral olje, og andre tips med problemet. :-)
Siden flere mener jeg kan kjøre på fullsyntetisk så må jeg nesten prøve det. :-)

Motor rens hørtes skummelt ut, tror jeg dropper den. andre forslag? da jeg vet det er litt "dritt" i motoren.... eller vil det også bli bedre ved bytting til fullsyntetisk olje?

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #13 på: Fr., 6,August,2010,16,34 »
Motor rens hørtes skummelt ut, tror jeg dropper den. andre forslag? da jeg vet det er litt "dritt" i motoren.... eller vil det også bli bedre ved bytting til fullsyntetisk olje?

den fullsyntetiske olja renser ganske bra alene (der den kommer til, dvs der ting ikke er tett)

ang fabrikkanbefalinger, så anser jeg de som en "guideline". Kjører du i iskalde strøk (under -15 grader) MÅ du ha en olje tynnere enn 15-40.
Selv i -35 grader er selv en god fullsyntetisk 0-30 olje nesten som honning, og da kan man jo tenke på hvordan en 15-40 olje er.
Kjører du i en glovarmt ørkenen, er en 40-olje sansynlig vis for tynn på varm motor.

Jeg syns valget av viskositet må gå på oljetrykket på Kald-start, temparatur i området, samt bruksområde. Oljetrykkslampa bør absolutt slukke innen 3 sekunder etter oppstart (gjelder spes vinter), ellers har du feil olje ift temparatur (forutsatt oljepumpa&motor er i alright tilstand).
Trekker du tunge ting, blir motoren veldig varm...vis a vis oljetemparaturen. olja mister viskositet desto høyere temparaturen blir, ergo tynnere oljefilm, lavere oljetrykk og mer slitasje på motoren. Her bør det isåfal velges en viskositet ala 50 på varm motor, for sikkert oljetrykk& tykk oljefiilm. Bilen vil bruke noe mer bensin, (tykkere olje på varm motor er tyngere å dra rundt) men du sparer mye slitasje.
« Siste redigering: Fr., 6,August,2010,16,37 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 12 Pongratz L-AT400
x - Volvo 940 GL