Heisann, godt folk.
Har lest en god del her inne, men lager en egen tråd. Håper noen av dere kan ha noen tips. Det er en del å ta tak i, men håper og tror at
dere entusiaster kanskje kjenner til noen snarveier/DIY ting som gjør reperasjoner mer overkommelig.
Long story short; Samboeren min trenger 4wd, da vi har flyttet til et område der det ikke er noen annen utvei.
..og så er det jo artig,

Så hun har lånt bilen til onkelen, som hun skal få for en billig penge.
Bilen det er snakk om, er en 91 HO automat. km.stand på rundt 260000. Det ser ut som den ikke har fått så mye vedlikehold som den trenger.
-Den har en rekke problemer, som vi må finne ut av før evt. kjøp.
Så; her er trøbbel:
1. Onkelen forteller at ABS er koblet fra, da det er feil på systemet. -Hver gang han trødde på bremsen, starta abs å jobbe.
Tilknytningen fysisk til bremsene er koblet fra, men pumpa starter og går ca 2 sek hver gang bremsene brukes.
Hvordan kan man enklest koble ut denne pumpa, hvor er den plassert? Håper å få bilen gjennom EU uten ABS, da jeg regner med det kan bli dyrt å ta på verksted....
2. Dama kjørte bilen på verksted, der en kamerat av oss er mekaniker, for å prøve å få tatt en diagnose via obd.
Vel fremme og opp på bukken, oppdager vi at motor er veeeldig varm, og at det renner kjølevæske ut. Vi peiler olje, og ser at nivå er meget lavt, og olja på pinnen er sort, og full av sandaktige partikler. Skrekk og gru. Kjørte i gjennom Omega flush, og ny mineralsk olje.
Mekanikeren knakk peilepinnen helt øverst og klarte med nød og neppe å få opp resten fra peilerøret.
Under bilen ser det meget bra ut, ingen lekkasjer og ikke særlig rust. Forkant under motor er dekket av gammel og fersk olje, så det er en lekkasje en plass..
Fortsatt, blir motoren meget varm. -rundt 100 grader ved normal kjøring, litt over etter kø/motbakke.
3. Motor er som nevn meget skitten og full av olje. Ingenting tyder på at det har vært tatt noen motorvask noensinne. Vi tenker å vaske motor/motorrom, inkludert radiator, for slik å se hvor det lekker olje (samt kjølevæske)
Synes radiatoren ser litt liten ut for en såpass stor maskin, kan det være at det blir litt kjøligere når den er vasket? Ang. varmgang, kan jeg også nevne at vifta går ofte, så regner med at termostat er med på notene. Kan det være topp-pakning som har tatt kveld?
4. Som regel etter at blinkelysene er brukt, henger "pilene" -lysintikatorene i dashen på. Begge lyser uten blink. Utvendig fungerer alt som normalt.
Det er noe hobbymekk på hendelen (elektrotapede ledninger inn i hendelen) -kan dette vær noen ledninger som ligger forkjært, eller er det en annen plass det skjærer seg?
5. Dro på lokale Jeep-forhandleren med den knekte peilepinnen og spør etter en ny. -Pris: 1000 kr... Hvor kan jeg få tak i en slik? Bør jeg kanskje kjøpe en generisk en og kappe den til?
Dekk.. -Trenger gode piggdekk, hva anbefales? Må jeg bruke xl/cargo dekk, eller kan jeg kjøpe gode personbildekk?
Hva kjører dere på?
Må si det er en stilig bil. Har alltid hatt sansen for Cherokee. Behagelig, trygg, hardfør..
Oppoverbakkene til huset er NULL problem om det blir denne bilen for oss

Så jeg håper vi klarer å fikse denne slitne Jeepen

Alle tips mottas med takk. Helt ny på amerikanske biler, så ingen tips er for dumme!
På forhånd takk!
mvh,
Jørgen Enoksen