Skrevet av Emne: Slitte endeledd  (Lest 2569 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget abjornsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 201
Slitte endeledd
« på: Fr., 9,Juli,2010,17,14 »
Fikk feil med stor slitasje på ytre endeledd - venstre og nedre bærekuler foran på EU kontroll i dag :( på min Wrangler Sahara 98 mod. Synes selv jeg fikk en syk pris på å skifte dette ca. 14000,- Noen som vet pris på disse delene og hvor mye arbeid det er å skifte. Forstod det var en fordel å ta både øvre og nedre selv om ikke alle var slitt.

Utlogget abjornsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 201
Re: Slitte endeledd
« Svar #1 på: Fr., 9,Juli,2010,17,19 »
http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=57294
Ser at et sett koster $44.99 x 2 på 4wd. Dette var lite. Har BGnor disse?

Utlogget abjornsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 201
Re: Slitte endeledd
« Svar #2 på: Fr., 9,Juli,2010,17,22 »
http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=50998
Det er vel gjerne denne for Dana30

Utlogget 4Runner

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Re: Slitte endeledd
« Svar #3 på: Fr., 9,Juli,2010,17,45 »
Er vel uansett billigere å bestille fra statene enn å kjøpe de her i Norge. Ellers vet jeg ikke om BGnor har det altså. Får ringe på og høre.
Skal ikke være så vanskelig å bytte, men er vel anbefalt å ha verktøyet for å presse ut/inn kulene. Dette finnes sikkert på Biltema el. for en billig penge.
Eventuelt bestille fra USA i samma slengen. 14000 var jo sykt da...

Youtube link for bytte på Jeep Cherokee: http://www.youtube.com/watch?v=a3jjPouRdFw

Utlogget abjornsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 201
Re: Slitte endeledd
« Svar #4 på: Fr., 9,Juli,2010,21,29 »
Takk for svar. Er slitasje på ytre endeledd det samme som bærekuler?

Utlogget 4Runner

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Re: Slitte endeledd
« Svar #5 på: Lø.,10,Juli,2010,00,11 »
Nei, endeledd og bærekuler er to forskjellige ting. Bærekulene er de han på filmen jeg posta over bytter. Tar jeg ikke helt feil er ytre endeledd, leddet som sitter festet til spindelen (tror jeg det heter) (http://www.quadratec.com/products/56121_003.htm). Leddet sitter ytterst på staget som henger sammen med det andre staget som går opp til pitmanarmen og videre inn på styresnekka.

(Stagene ser jo slik ut: http://www.quadratec.com/products/image_zoom.php?img=%2FAssets%2FImages%2F39205%2F39205-lg.jpg)
Der ser du endeleddene helt på tuppa på staga.

Nå har jeg en YJ selv, så ikke helt sikker på hvordan det er på TJen, men disse endeledda kan enten skrues ut eller så må hele staget byttes. Kan også være kjekt med et verktøy for å presse de ut da de kan sitte hardt.

Tror egentlig ikke det er så voldsomt vanskelig å bytte dette hvis man har rett verktøy for å presse endeledd + bærekuler. Jeg hadde iallfall forsøkt selv før jeg hadde punga ut 14 lapper for jobben. Er jo litt av sjarmen å prøve å gjøre det selv, iallfall hvis man har mulighet for det.

Priser på bilverksteder er jo helt sykt om dagen. Fatter hadde volvoen inne for å bytte et endeledd og et hjulager. 8500 for tre kvarters jobb...
« Siste redigering: Lø.,10,Juli,2010,01,44 av 4Runner »

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Slitte endeledd
« Svar #6 på: Ti.,13,Juli,2010,16,35 »
husk bare på å ta en forstillingskontroll for å justere spissing etter å bytte endeledd. Vanskelig å få det riktig på selv uten utstyr.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Slitte endeledd
« Svar #7 på: Fr.,16,Juli,2010,01,33 »
Det var en vanvittig pris.  Endeleddet på venstre side kan skiftes separat og koster sån ca hundrelappen- http://www.quadratec.com/products/56118_08.htm - På høyre side må du skifte hele styrestaget- http://www.quadratec.com/products/56118_13.htm -
Eksempel.  Jeg har en grand woyager som jeg måtte bytte  endeleddet på. på verkstedet ga de meg en pris på 7500.- det var så dyrt at jeg kjørte bort til thosov bilrekvisita 200m bort i gata å hærte hva de skulle ha. jo, 290  kr. jeg kjøpte den der å skiftet selv på 10. minutter.

Bærekulene er litt mer vriene å skifte. Lurer på om du ikke må ut med akslingen og hjullagret for å komme til. har selv restaurert min aksling å byttet alle disse men da hadde jeg fra hverandre alle delene så har ikke prøvd å skifte uten å demontere.

Forøvrig er dette en grei ilustrasjon over hvordan dingene sitter sammen. http://www.quadratec.com/advisor/jeep_oem_replacement_parts/steering/TJ_steering.php#13
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)