Skrevet av Emne: Jon Hennings Garasje  (Lest 26582 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #60 på: Ma.,18,Oktober,2010,12,13 »
Prøver å tilpasse meg det amerikanske målesystem, genialt system egentlig da de fleste har måleverktøyet på seg, dvs føtter og tommler... ;D

Med min faglige bakgrunn ville jeg fått mye pepper hvis jeg hadde brukt firkanta rør......

Nå skal jeg på kurs endel kvelder fremover så prosjektet blir bremset litt en stund.
Venter også på støtdempere og styredeler ( Borgeson) fra landet i vest. Skal bestille luftfjærene så jeg får laget litt fester til de også.

« Siste redigering: Ma.,18,Oktober,2010,13,07 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #61 på: Ti.,19,Oktober,2010,14,35 »
Hvor mye er en fingerbredde??

Jeg har kontrollmålt, se vedlagte bilde!
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #62 på: Ti.,19,Oktober,2010,17,31 »
Tommelen Jon Henning, tommelen! ;D
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #63 på: Ti.,19,Oktober,2010,18,33 »
Tommelen er en tomme bred, har kontrollmålt den også......

Hadde jeg ikke vært så stiv i ryggen skulle jeg sjekket hvor mye en fot er også..hehe
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #64 på: Fr.,29,Oktober,2010,15,23 »
En liten oppdatering om nesten ingenting..
Har flytta drivpakka et par cm fremover og nedover. Nå må karosseriet snart på en tur.....

Forøvrig så er luftfjærene bestilt idag, pungen blir ekstra tom men jeg har litt mer å pusle med i garasjen.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #65 på: To.,11,November,2010,10,10 »
Da er luftfjærene i hus, og jeg er såvidt igang med å produsere fester.
Pumpa opp en til 100 PSI for å se hvor stor ytterdiameteren ble da, ser ikke så ille ut.
Ved normal belastning vil de ligge i underkant av 60 PSI.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #66 på: Sø.,21,November,2010,17,45 »
Enda en fin helg i garasjen!
Igår laget jeg bumpstops bak, og idag er jeg igang med å lage øvre fester til fjærene bak.
Luftfjærene må ha 10 psi trykk for å kunne komprimeres skikkelig så jeg laget to dummy'er. Freset ut bunn- og topplate i mdf, og kappet til et 110 mm avløpsrør som distansestykke.

« Siste redigering: Sø.,21,November,2010,17,52 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #67 på: Sø.,21,November,2010,17,51 »
Når en kapper rør er det ofte vanskelig å få kappet rett. Har brukt et ark som jeg har tvinnet rundt røret for så å merke av hvor jeg skal kappe.
Fikk en lys idè da jeg så en stempelringklemme ligge å sleng. Funka perfekt!
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #68 på: Ma.,22,November,2010,11,17 »
Skal definitivt ikke begynne å reklamere for firkantrør (gud bedre!), men litt lettere å kutte rett er det jo..  Lur løsning med stempelfjærkompressor.  Har du til moped også for mindre rør  ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #69 på: Ma.,22,November,2010,12,02 »
Vet ikke hvor små en kan få de, men smådimensjonene kapper en greit på øyemål  ::)
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #70 på: Ma.,22,November,2010,13,13 »
Øyemål?!?!?!?!  Hvor mange tommer er det i forhold til fingerbredde f.eks.?  Nå bærer det galt av sted her!  ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #71 på: Ma.,22,November,2010,15,06 »
Ikke F.. at jeg tar ut et øye for å måle det...... ;D
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #72 på: Sø., 5,Desember,2010,14,49 »
Da har jeg fått gjort litt i garasjen, men mye av det er muligens til ingen nytte. Må finne andre løsninger for fjærfestene. Har problemer med hvordan luftfjærene oppfører seg når det flekser. En mulig løsning blir å snu luftfjærene opp ned, skal skjekke med leverandøren om dette er tilrådelig. Versjon 3 av øvre fjærfeste er laget men har problemer med klaring både utover og innover...

I påvente av en løsning på fjærproblemene har jeg laget ny tverrbjelke bakerst i ramma. Vil ha karosserifestene på opprinnelig sted i karosseriet, og siden ramma er 44 cm smalere bak enn originalt så måtte nye karosserifester lages. Fikk laget festeplater som jeg sveiset i hver ende av et 48 mm sømløst rør. Laget deretter en avstiver under på hver side samt en strekkavlaster fremover på hver side. Tror dette skulle være solid nok.

Bumpstopsa jeg lagde funker ikke. Når de sitter såpass langt fra senter fjær inn på akselen så stjeler de alt for mye av vandringa på fjæra ved fleks. Vurderer å lage nye som blir sittende foran fjærene og som går mot radiusarmene.

Det blir mye prøving og feiling på sånne prosjekter, men har fortsatt håp om å komme i mål.


« Siste redigering: Ma., 6,Desember,2010,10,43 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #73 på: Sø., 5,Desember,2010,14,51 »
Et par bilder til....
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #74 på: Lø.,29,Januar,2011,15,19 »
En oppdatering om nesten ingenting..

Har hatt en pause ifra garasjen, formen har ikke vært på topp og jeg har måtte gruble ut en løsning på problemene jeg møtte mht luftfjæringa.
Har flyttet fjærene lengre ut mot hjulet, og så langt ned på akselhylsa som mulig. Sålenge stabstaget er koblet til så vil det ikke være noe problem, men hvis jeg skal lage disconnect til det så kan det ikke flexe maks.
Min dyktige verktøymakerbekjent skal bøye noen rør som skal inngå i nye øvre fjærfester, forrige versjon må skrotes   :(

Har fått demperne i hus, noen gærlange beist, må lage høye dempertårn...
Radiatoren jeg bestilte kom også, aluradiator til CJ7 ferdig for cheva v8 og med innebygget automatoljekjøler. Må justere litt på grillen for at det skal passe men ikke mye.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.