Skrevet av Emne: Jon Hennings Garasje  (Lest 26573 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #45 på: To., 7,Oktober,2010,12,02 »
Jeg skal kjøre Dana 20 transfer, men det er kanskje mulighet å koble inn noe der..
I så fall må jeg bygge stor stereo så jeg fortsatt kan ha V8 lyden ;D

Originaltraversen passer nok dårlig nå, den blir for lang og passer ikke mot automatkassa eller transferen. Dessuten skal jeg heve drivpakka så den ikke stikker under ramma, så traversen vil gå imellom rammevangene. Planlegger å bruke et 48 mm sømløst rør med plater i hver ende som boltes i ramma. Skal lage gjennonmføringer for boltene igjennom ramma som tillater at bolthodene blir forsenket.
Skal lage travers imellom motorfestene i samme dimensjon og som festes i ramma på samme måte.
Klarer jeg å holde alt oppi ramma kan jeg lage heldekkende skliplate under bilen, kun med noen pene utsparinger for mellomakslene og tappeplugger.
« Siste redigering: To., 7,Oktober,2010,12,05 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #46 på: Fr., 8,Oktober,2010,15,42 »
Eit steg hit, og eit steg dit...

Før eller siden blir det bil av det vel......

Idag har jeg handla sømløst rør og testa rørbøyeren, og har laget gearkassetravers.
Dummymotor er på vei hit nå så skal få hengt den inn i ramma i helgen.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #47 på: Ma.,11,Oktober,2010,22,52 »
Da er dummymotoren på plass i ramma.
Nå må det finmåles hvor høyt og hvor langt frem den kan stå.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #48 på: Ti.,12,Oktober,2010,09,10 »
Et kjapt øyemål med skjeve hornhinner tilsier at du skal ha motoren rimelig høyt, og det er jo veldig bra.  Men tror du da må belage deg på a) bygge om kardangtunellen og torpedo eller b) løfte karrosseriet relativt mye.  Hva er planen?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #49 på: Ti.,12,Oktober,2010,10,32 »
Det ser ut som at motoren nå står ca 11 cm høyere i ramma enn tidligere. Da butta svingningsdemperen i forakselhylsa så jeg heva den 4 cm.
Tror jeg skal senke hele pakka 3-5 cm. Tunellen må jeg bygge om uansett men vil ikke ha scoop på panseret...
Vil ha motoren høyere enn før for å frigjøre plass til styreakselen til snekka.
Hadde som mål å ha transferen oppi ramma men da må enten motoren stå med for lite "fall" bakover, eller så må jeg bite i det sure eplet og la den stikke under ramma..
Uansett vil jeg prøvemontere karosseriet før jeg helsveiser festene.
« Siste redigering: Ti.,12,Oktober,2010,14,10 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #50 på: Ti.,12,Oktober,2010,10,38 »
Forøvrig er 1 tonns saksejekkene fra Biltema ( 109.- pr.stk) ypperlig til sånne arbeider.
Har satt to jekker på hver aksel så jeg kan teste fjærvei og flex uten å måtte styre med jekkestropper og slikt.
På ene bildet over ser dere også hvordan jeg gjorde det med motoren. Nå er det kjapp og lettvint å heve og senke motoren til den står riktig så jeg kan lage festene.
« Siste redigering: To.,25,November,2010,20,44 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #51 på: Ti.,12,Oktober,2010,14,48 »
Fiffi med jekkene!  Hadde laget litt "tilt" på pakka, bare en fordel egentlig, har gode erfaringer med det selv.  Bare sørg for at mellomakslingen forover ikke kommer over horisontalplanet, da blir det dårlig plass mot automaten (vil jeg tro) selv om Scout akslingen vel har klokka litt mer offset forran enn original.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #52 på: Ti.,12,Oktober,2010,14,56 »
Gasseren står i vater, og veiva heller 4 grader bakover nå.
Setter begge yokene i samme vinkel, den foran vil da peke 4 grader nedover.
Jeg har satt pakka 2,5 cm mot førerside samt at jeg har en supertynn mellomaksel forover laget av en stikkaksel til kriger..
Det er allikevel ganske tight mot bunnpanna på automaten, så den gromme billet aluminiums bunnpanna jeg har liggende passer neppe. :(
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #53 på: Fr.,15,Oktober,2010,14,22 »
Eller tannstang?

Sjekk www.ewillys.com
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #54 på: Fr.,15,Oktober,2010,14,29 »
Morsom løsning, den var ny for meg.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #55 på: Sø.,17,Oktober,2010,14,56 »
Ett steg nærmere...

Er igang med travers under motor samt motorfester, dreiemannen må lage hylser for boltene gjennom motorfestet før de kan gjøres ferdig.
Fronten er satt på ramma for å se hva jeg har å gå på av høyde og plass fremover. Så langt ser det ut som at jeg godt kan flytte motoren et par cm fremover.
Høyden ser ut til å gå greit, har også god magefølelse ang styringa.
Godt jeg sjekka med alu bunnpanna jeg har liggende for den var et par-tre cm dypere en stålpanna. Hadde vært irriterende å finne det ut når alt er ferdig. Nå er det en drøy fingerbredde i klaring mellom alu panna og traversen.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #56 på: Sø.,17,Oktober,2010,15,02 »
Litt mere bilder...

Har laget ny travers rett før kick up'en bak, i samme høyde som den originale.
Er ikke helt sikker på dennes funksjon men den stiver iallefall ramma litt ved bærearmfestene bak.
Når drivpakkas endelige plassering er bestemt skal det lages kryssavstiving av ramma i bakre halvdel.
Tenkte å lage catcher til mellomakselen i samme slengen.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #57 på: Sø.,17,Oktober,2010,17,28 »
Du jukser liksom ikke noe sted når du driver Jon Henning!
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #58 på: Sø.,17,Oktober,2010,17,52 »
Jukser litt hele tiden jeg, men bare når det ikke synes og når det ikke går på sikkerheten løs....
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #59 på: Ma.,18,Oktober,2010,10,33 »
Man blir jo litt skeptisk når du har gått fra hundredels millimeter til opplyse klaring i fingerbredder?!?!?  ;D    Nei, dette prosjektet går som det måtte gå:  Fantastisk kvalitet og sublime løsninger.  Stilig traversen under motor med motorfester.  Fikk plutselig lyst å skjule min med Tectyl, jeg har brukt firkantrør (Ja, jeg vet at du mener at rør ikke kan være firkanta!!).  Fortsett, dette er spennende!!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139