Skrevet av Emne: Jon Hennings Garasje  (Lest 26376 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #15 på: On.,25,August,2010,22,37 »
Gratulere!
ser fram til å følge med på prosjektet.
Det ser veldig bra ut til nå.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #16 på: To.,26,August,2010,10,26 »
Det går fremover om enn ikke så fort.
Var på Bertel O. Steen igår og kjøpte nye panhardstag for GW. Bør kjøpe luftfjærene snart så jeg får bygget ferdig hjuloppheng..
Om ikke lenge skal motor og gear inn for å måle vinkler på yoker slik at jeg kan feste akslene i riktig vinkel..
Oppdaget at ramma er veldig smal, får ikke satt drivverkspakka midt i ramma for da butter transferkassa i ramma. Må flytte den ca 1" mot venstre,, men det må jeg uansett for at mellomaksel forover skal gå klar av automatkassa. Er spent på om det blir plass for styreakselen å passere mellom ramma og motor.
Blir mye måling og tenking.......
« Siste redigering: To.,26,August,2010,11,38 av willys overland »
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #17 på: To.,26,August,2010,12,35 »
Fant et gammelt garasjebilde, tatt engang på slutten av 80 tallet......
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #18 på: To.,26,August,2010,22,00 »
he he, tøft bilde  8)
Veldig gøy folk fra tidligere Jeep & Off Road(ers) miljøet kommer tilbake og fortsatt vill bygge Jeep.
Velkommen, allerede spennende å følge bygget dit Jon Henning.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #19 på: Fr.,27,August,2010,06,22 »
Som så mange andre har sagt her blir dette spennende å følge. Gøy med prosjekter med masse bilder :-) ..

Men en ting fatter jeg ikke. Hvordan i all verden får dere til å få godkjent ombygging av ett fjærsystem på en bil. Her sliter andre med å få godkjent litt løft på fjærene hvor man bl.a må ha dokumentasjomn fra den ene og den andre.
De søknadene deres må jo være veldig gode og overbevisende.

Vi skulle hatt en database her i JCN hvor vi samler inn alle "gode" søknader slik at godkjenning i fremtiden vil  blli enklere for alle JCN's medlemmer.

Bra jobba, stå på.

Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #20 på: Fr.,27,August,2010,08,49 »

Etter hva jeg har skjønt er større hjul og heving det vanskeligste å få godkjent. Jeg får ikke lov å heve bilen nevneverdig ifra original høyde og får ikke lov å ha større hjul enn 32". Høyt tyngdepunkt og veltefare er nevnt med store bokstaver flere ganger i korrespondansen fra øvrigheta.
Ellers er regelverket for ombygging av kjøretøyer fortsatt ganske liberalt i Norge, men det har vært litt for mye opp til hver enkelt biltilsynsmann å vurdere og tolke.. Nå er dette samordnet slik at ombygginger skal godkjennes av SFOOR gruppa. Dette gir en mer enhetlig behandling av sakene, til fordel for noen men til ulempe for andre. Det skal ikke stikkes under en stol at det har blitt godkjent biler i Norge som aldri burde fått skilter.
I mitt tilfelle har jeg søkt i flere omganger med litt endringer nå og da, første søknad ble sendt i 1994. Ny søknad med endringer ifbm hjuloppheng ble sendt på slutten av 90 tallet og endte med avslag fra BT, klage sendt Veidirektoratet hvor jeg fikk medhold.
Begynte ombygging av chassis men det kom masse annet imellom så prosjektet lå brakk frem til i fjor høst. Ny søknad ble sendt SFOOR for vurdering av bytte til luftfjærer samt økning av akselavstand. Det blir litt trangt bak fiorhjulene når en skal ha på større hjul..
Har gått noen runder med de i sommer og har måtte skaffe endel spesifikasjoner og dokumentasjon på fjærene. Økning av akselavstand ble godkjent sålenge karosseri og ramme forble uendret. Festene for bærearmer blir bare festet litt lenger frem på rammevangene.
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #21 på: Ti.,31,August,2010,10,08 »
Det går forover, om enn ikke så fort...
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #22 på: Ti.,31,August,2010,10,09 »
Litt mer bilder...
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #23 på: Ti.,31,August,2010,12,45 »
Bærre lekkert dette!  Kanskje det allikevel er håp for planene om en felles Willys Utility tur til Island?  Den ideen dukket vel opp sånn ca. midt på 90-tallet kan jeg tenke....

Med den farta du holder nå så ser det ut til at det er jeg som blir sinka, må ha på Waggo akslinger før vi drar, vettu!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #24 på: Ti.,31,August,2010,13,02 »
Klok av skade lover jeg ikke noen ferdigdato, jeg kjører på sålenge penga og arbeidslysten varer, og mennene i uniform ikke stagger meg.....

En Islandstur hadde vært moro det!
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #25 på: To.,30,September,2010,15,17 »
Det går forover om enn ikke med ekspressfart. Flyttet ramma 10 cm opp i jiggen for å få plass nedover for utfjæring.
Fant samtidig ut at ramma var ca 2 mm for bred på midtpartiet så dette ble korrigert med det samme.
Etter å ha kjøpt ny stålvinkel fant jeg ut at bakakselen satt noen millimeter feil så festet for radiusarm på ene siden ble flyttet litt.
Festene for forakselen var målt ut ifra festene bak så forakselen måtte flyttes litt også. Nå er ihvertfall aksleavstand riktig.
Bak ble feste for GW panhardstag laget men foran passet dette heller dårlig. Stag fra Land Cruiser LJ70 ser ut til å passe bedre så bruker det isteden.
Nå nærmer det seg at karosseriet må på ramma en kort tur for å finne plassering av motor/gear i høyde- og lengderetning.
Ramma har også blitt fryktelig trang innvendig så jeg må flytte motor og gear ca 1" mot førersiden, men det er uansett anbefalt av Advance Adapters for å få plass til mellomaksel fremover.
Mulig problem er at jeg skal ha Saginaw styresnekke på venstre rammetupp, men det begynner å bli trangt å komme forbi motoren med styreakselen.
Har kikket litt på snekke fra Dodge Ramcharger, de har Saginaw snekke som ligger utenpå vangen.. Time will show....
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #26 på: To.,30,September,2010,20,11 »
Eller en Toyota-snekke fra Daihatsu Rocky! ;D Slik som Hans Kristian har på sin.
Da ligger snekka oppå ramma og gir bedre plass.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #27 på: To.,30,September,2010,23,56 »
Har sett på den, og på scoutsnekke, men begge disse ligger rett over akselen på yttersiden av ramma. Der kommer luftfjæra mi........
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #28 på: Ma., 4,Oktober,2010,13,41 »
Rocky utgaven av L/C HJ 60 snekka sitter på innsiden av ramma (festet er snudd), ellers er snekka lik.  Verd en ekstra kikk, Jon Henning!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Re: Jon Hennings Garasje
« Svar #29 på: Ma., 4,Oktober,2010,13,54 »
Må ha ei snekke som sitter utenpå ramma, foran akselen.
Jeg har ikke mange cm klaring mellom motor og ramma på førersiden, og utenpå ramma over akselen kommer fjæra......
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.