Skrevet av Emne: Bakre bolt på eksosmanifolden er røket  (Lest 1514 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget JSA

• 258 CID
  • *
Bakre bolt på eksosmanifolden er røket
« på: Ma.,14,Juni,2010,19,05 »
Hei alle.

Fant en løs (knukket) bolt under min forholdsvis nyinnkjøpte 2000 mod 2,5 liter TJ idag (gått ca 114.000), og litt detektivarbeid avdekket en manglede bolt i det bakerste festet i eksosmanifolden. Etter hva jeg har lest, er dette en svakhet på denne modellen.
En rep. ligger nok over mine hobbymekanikerkunnskaper, så jeg har etpar spørsmål....
- noen som har erfaring med hva det koster å bore ut resten av bolten/skru inn ny bolt hos et kvalifisert verksted?
- er det farlig å kjøre bilen til dette er byttet (eksoslekkasje etc.)?
- er det mulig å fikse problemet en gang for alle, eller er dette noe jeg må regne med å bytte innimellom?

Tusen takk for svar!  :)

Jan Sigurd Aarberg, Asker
Medl. 1013

« Siste redigering: Ti.,15,Juni,2010,00,31 av JSA »
Jan Sigurd Aarberg
2000 Wrangler TJ
Medl. 1013
Dalveien 58, 1391 Vollen (Asker)
Mob. 95 25 99 15

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Bakre bolt på eksosmanifolden er røket
« Svar #1 på: Ma.,14,Juni,2010,19,20 »
Som du sier så er dette en standard greie på TJ. Du kan få en liten feil på EU hvis dem oppdager det. Men mange har kjørt i flere år uten problemer.

Den bakerste bolten sitter rimelig kranglete til og du må regne med mange verkstedstimer for å borre den ut.

Det er faktisk ikke så vanskelig, bare tidkrevende. Lettest er det hvis du demonterer fronten og skjermen på førersiden. Da ser du nesten rett på den. Dog sitter den såpass langt bak at torpedoveggen er litt iveien. Så bruker du en grisepikk ( eller hvis den er knukket så langt ut at du kan bruke en weisgrip tang el. ) til å skru den ut. Fronten og skjermen er vel kanskje en 3-4 timers jobb av og samme på igjen. Bolten kan ta 2min eller 4 timer.....

Som en liten fiks på dette til senere, så hadde jeg kappet vekk 5cm av eksosen i bakkant av motoren og erstattet dette partiet med en fleksibel eksosslange. Da slipper du dette igjen.

Lykke til!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget KS

• 304 CID
  • **
Re: Bakre bolt på eksosmanifolden er røket
« Svar #2 på: On.,16,Juni,2010,11,36 »
Hos meg var både fremste og bakerste studbolt knekt. Den bakerste så jeg ingen god mulighet til å få bort hull i til grisepikken så lenge den stod i bilen pga plassmangel. (hadde en svært kort bygd pneumatisk drill men alikevel ble det for mye knot til at jeg gadd). Kjøpte meg en halvtoms tolvkantpipe type lang for å skru ut boltene til toppen og tok denne av. Tok ikke mye tid. Skiftet toppakning når jeg alikevel hadde toppen av og fikk inspisert litt. Med toppen ute tok det maks 10 min å fjerne de to studboltene. Alt tok en liten kveld og gikk 100% smertefritt. Kan godt gjøres uten mye mekkerfaring.

Du trenger:

- 1/2" tolvkant pipe (lang) (den må være lang fordi en eller flere av boltene har et gjenget parti over tolvkanten og denne må gå oppi pipen)

- Momentnøkkel til å skru på igjen boltene. (Det er her pipen kommer til sin rett. Man kunne gjerne fått boltene av med en fastnøkkel, men trenger pipen til momentnøkkelen)

- Ny toppakning

- Nye bolter til toppen. (Dersom man er sikker på at desse ikke har vært av før kan man bruke de gamle) Står i FSM at man kan bruke samme bolter 2 ganger. (Verksteder pleier gjerne å merke boltene på toppen første gang de skrues av slik at man vet at man ikke har nye bolter)

- Drill med egnet borr

- Grisepikk (har best erfaring med de firkantede som man slår nedi bolten)

Jeg fulgte forøvrig FSM'en sin guide til hvordan man skifter toppakning for å finne korrekte moment o.l. Skal poste de her når jeg finner igjen FSM'en min. Tror jeg har for en mengde årsmodeller

-97 TJ