Skrevet av Emne: Hjelp til simring bytte på WJ diesel  (Lest 6716 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #15 på: Sø.,16,Februar,2014,22,37 »
Håper det blir en stund til det blir min tur.
Dvs. til jeg har fått bygget garasje med løftebukk  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget xxaxx

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
  • Tromsø
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #16 på: Sø.,16,Februar,2014,22,45 »
Er en rett frem jobb. Tar ikke så lang tid for to mann. Jeg bytta simmeringen og alle oringene men fortsatt lekker det. Men oljen kommer ut mellom kassa og adapterplata. Må nok ned med kassa igjen og se hvorfor regner med det er feilproduksjon på simmeringen eller noe....

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #17 på: Ma.,17,Februar,2014,08,14 »
Om den lekker etter bytte av simring så bør du rengjøre adapterplata og gå over denne med argusøyne, denne har det vært sprekk i på flere en en av disse bilene.

Utlogget xxaxx

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
  • Tromsø
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #18 på: Ma.,17,Februar,2014,13,59 »
Det ble gjort når plata var av, rengjort og sjekket. Så da må den ha sprukket i monteringen.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #19 på: Ti.,18,Februar,2014,08,02 »
Ok, nei, tror ikke att den sprekker sånn uten videre under montering, det jeg har sett av sprekker ser mer ut som tretthetsbrudd, det er jo en del bevegelse i en 3.1 oljebrenner.

Utlogget xxaxx

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
  • Tromsø
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #20 på: Ti.,18,Februar,2014,08,32 »
Hvor på plata sprekker den som oftest?

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #21 på: On., 5,Juli,2017,21,47 »
Ber om tilgivelse for å plukke opp en gammel tråd, men denne virker å være den beste om emnet..

Jeg setter igang med demontering nå, men et par spørsmål fant jeg ikke svaret på:

Kan girkasse demonteres uten å tømmes? Den er ikke så gammel på min, og det blir jo en 1000lapp det også!

Hvorfor må fordelingskassen av? Kan den ikke henge på kassa med ut?

Når man senker i bakkant, senker man bare til motor butter i torpedoveggen? Og det er ok så lenge eksos og viftedeksel er av?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #22 på: To., 6,Juli,2017,00,49 »
Girkassen er jo tett så den kan jo tas ut av bilen uten å tømmes, så lenge converteren får følge med.
Men oljen er ikke så dyr, hvis du kjøper på Biltema  :)
Har ikke gjort jobben selv, men i servicemanualen står nok framgangsmåten beskrevet.
Det blir vel veldig tungt hvis fordelingskassen skal sitte på.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #23 på: To., 6,Juli,2017,12,53 »
Jeg er godt igang, og har den nevnte manualen. Jeg valgte å beholde hele samlet, så senker jeg hele røkla ned på et Trillebord under bilen (som er på løftebukk).

Jeg lurer fortsatt på hvor mye jeg kan vinkle motoren, og hva den til slutt butter i!

Sliter også med å få løsnet downpipe, noen tips der?
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #24 på: Fr., 7,Juli,2017,10,22 »
Da er kassa ute, og flex platen er av.

Sentreringen av converteren kom ut med en M8x55 bolt i senter, bare å skru til den er ute. Jeg glemte å ta høyden på denne skal den sitte helt inne?

En av mutterene som holder adapterplaten er borte! Har nok hatt veldig flaks at den ikke ødela noe, ingen skader å se.. Hadde de ikke Loctite i 2000??

Forøvrig litt overasket over at alt er metrisk på denne! good stuff. :)
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #25 på: Fr., 7,Juli,2017,13,43 »
Bestilling på ny adapterplate lagt inn hos maldal.  :-\ Sprekt flere steder.

Det at jeg fant 6-7!! løse bolter til sammen bak der har nok litt å si for sprekkdannelsen også, ting får jobbe litt mer når det ikke sitter fast. Ny blir definitivt festet med loctite.
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #26 på: Fr., 7,Juli,2017,17,44 »
Joda Chrysler/Jeep har hatt mye metrisk i en mannsalder. Og adapterplate osv. er nok produsert i Italia siden motoren er det.

Kanskje mange av oss kjører rundt med en skrue løs  :P
Eneste jeg har sjekket er de 4 boltene til flexplata som man kommer til gjennom inspeksjonshullet bak/under turboen når man tar vekk downpipen.
Ingen av mine var særlig løse heldigvis.

Ser at Maldal lagerfører adapterplate, til den nette sum av kr 6000. Ingen billig fornøyelse da.
Flexplate skaffer de også, til nesten 4000.

En herre fra Polen? får laget adapterplater i stål til disse motorene. Han har jo skrevet en del innlegg her på forumet.

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,14584.msg79847.html#msg79847

« Siste redigering: Fr., 7,Juli,2017,17,52 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Wily

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #27 på: Sø., 9,Juli,2017,11,44 »
Joda Chrysler/Jeep har hatt mye metrisk i en mannsalder. Og adapterplate osv. er nok produsert i Italia siden motoren er det.

Kanskje mange av oss kjører rundt med en skrue løs  :P
Eneste jeg har sjekket er de 4 boltene til flexplata som man kommer til gjennom inspeksjonshullet bak/under turboen når man tar vekk downpipen.
Ingen av mine var særlig løse heldigvis.

Ser at Maldal lagerfører adapterplate, til den nette sum av kr 6000. Ingen billig fornøyelse da.
Flexplate skaffer de også, til nesten 4000.

En herre fra Polen? får laget adapterplater i stål til disse motorene. Han har jo skrevet en del innlegg her på forumet.

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,14584.msg79847.html#msg79847

I'm from the Czech Republic no from the Poland :-)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #28 på: Sø., 9,Juli,2017,12,05 »
Sorry, I once had a Jawa  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #29 på: Sø., 9,Juli,2017,13,31 »
Jeg bestilte fra maldal siden de var de eneste som hadde plate på lager, og fordi Wily så han ikke hadde flere igjen. Så får vi se hvor lang tid det tar, maldal har ferie nå.. Frustrerende å vente, jeg har jo bruk for bilen! På andre siden forstår jeg godt at folk trenger ferie.

Jeg syns det virker som det har vært en systematisk sammenstillingsfeil her siden så mange opplever at skruene bak der løsner. Tipper du aldri ser sprekker på biler hvor alle skruer sitter fast..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)