Skrevet av Emne: Hjelp til simring bytte på WJ diesel  (Lest 6700 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Ragnarokk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« på: Sø.,23,Mai,2010,05,42 »
Da var det skjedd, simringen i bakkant av 3,1 Vm dieselen har begynt å lekke. Har vasket motor rommet opp og ned flere ganger, samt ligget våken med folla hender om natta i håp om at lekkasjen skulle stamme fra andre steder, men i dette tilfelle gjør den nok ikke det dessverre.

Jeg har søkt endel rundt på forumet her, og forstått det slik som at å bytte denne simringen, er en relativt tidkrevende jobb, og derav grisedyrt å få utført på verksted. Derfor har jeg, etter endel frem og tilbake, bestemt meg for å jekke opp Jeepen, og heller gyve på selv.

Jeg ser at det er mange karer med vanvittig god kjennskap til jeepene sine her på forumet, og håper derfor på litt hjelp. Har skrudd endel tidligere, men må innrømme at det skal ikke så veldig mye til for å øke selvtilliten min akkurat på dette området.

Har et par spørsmål som jeg ikke helt har greid å finne svaret på.

- Er det mulig (med vanlig verktøy) å få løsnet samtlige bolter rundt girkassa, uten å ta ned motoren?

- Må man splitte selve converteren for å få den løs fra svinghjulet?

- Er det greit å få løs svinghjulet med en relativt vanlig avtrekker, eller må det spesial verktøy til?

- Hvordan moment skal de forskjellige komponentene settes fast med ved tilbake montering?

- Er det noen som har noen gode råd på veien?


Alle tips og triks mottas med største takknemlighet...


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #1 på: Sø.,23,Mai,2010,17,00 »
Første bud er vel å laste ned verkstedmanualen, der står vel en del essensiell info.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ragnarokk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #2 på: Sø.,23,Mai,2010,19,10 »
Fant en verksted manual som visstnok også skulle omhandle 3,1td på e-bay. Denne er kjøpt, og ventes vel i posten i løpet av kort tid. Har søkt mye på nett etter en nedlastbar manual, men uten hel så langt. Noen som sitter på en link til 3,1 td manual?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #3 på: Sø.,23,Mai,2010,22,05 »
Joda de fleste her har vel lastet ned manualen. Det skal ligge en link i en tråd som omhandler nettopp dette, et sted her.
Jeg bestilte en CD fra ebay i fjor, men der var det stort sett bare tøv på. Iallefall ikke den rette manualen.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #4 på: Sø., 1,August,2010,16,05 »
Har samme problem selv m.h.t. lekkasje i simmerring (ikke pop å parkere på steinlagte områder  :P) - og sjekket pris.
"Mitt" verksted antydet ca 11-12 tusen for å gjøre jobben.

ER det derimot mulig å gjøre dette selv, med hjelp av instruksjonsmanual og ordinært verktøy, så tar jeg jobben.

Noen som har utført det/ kommet videre i leting etter manual??

På forhånd takk!
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget Ragnarokk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #5 på: To., 5,August,2010,06,52 »
Gjorde nettopp denne jobben selv. Er litt arbeid, men ikke noe hokus pokus egentlig.

Verksted manualen fant jeg her på forumet: http://www.gianecri.it/WJ/WJ.htm

Denne gir en veldig grei beskrivelse av jobben. Følger du denne slavisk, kan det egentlig ikke gå så mye galt. Noen små tips på veien vil allikevel være:

-Straks du får av transferen, og løsnet på bærebjelken under kassa. Vil motoren tippe såpass langt ned at det ikke er noe problem å   komme til boltene rundt girkassa, men du vil ha en klar fordel om du har 3 stk forlengere til skralla tilgjengelig. (ikke tipp motoren før du har løsnet eksos og dekselet rundt vifte)

-Disse 3 forlengerene trenger du også for å løsne den øverste bolten på starteren.

-I senter av svinghjulet sitter det en liten kopp som holder converteren på linje. Denne presser du ut ved å bruke en av boltene (de
lengste) til forakslingen i det gjengede hullet i midten.

-Du må ha ei ganske stor pipe (husker ikke størrelse, men over 40 mm) for å turne motoren mens du løsner coverteren fra svinghjulet. Du kan også bruke en stor skiftenøkkel på vifte hjulet, om ikke du har pipe.

-Det er ikke nødvendig å skru startkransen løs fra svinghjulet, bare ekstra arbeid :)

-Vær forsiktig når du setter til boltene med moment igjen. Vrei av et par, selv om jeg fulgte moment anvisningen i manualen.   

I tillegg til selve simmeringen, bør du også bytte 3 stk o-ringer bak på motoren. Disse dukker opp etterhvert som du løsner på delene. Vil også anbefale deg å bytte simmering i forkant av girkassa mens du har denne nede. Mener å huske at jeg betalte nesten 1900 kr for de 2 simmeringene, og de 3 o-ringene hos den lokale Jeep forhandleren. Så super billige er de ikke akkurat.

Prøver å legge ved bilder fra dele katalogen. Delene jeg byttet er gulet ut.

Noe mer du lurer på, så er det bare å slenge ut en post til.






Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #6 på: To., 5,August,2010,19,14 »
-Vær forsiktig når du setter til boltene med moment igjen. Vrei av et par, selv om jeg fulgte moment anvisningen i manualen.   
Har du en kalibrert momentnøkkel da ?  ???
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ragnarokk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #7 på: To., 5,August,2010,19,57 »
Den var helt ny ut av esken ja..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #8 på: To., 5,August,2010,20,21 »
Jeg lånte en gang en momentnøkkel av en venn, da jeg ikke hadde min egen tilgjengelig.
Det viste seg at denne var heelt feil, holdt på å ødelegge gjengene i en sylinder men rakk å stoppe da jeg kjente det var noe feil.
Den ga nesten 50 Nm der det skulle være 30 Nm.
Han var til og med bilmekaniker, men hadde aldri brukt denne momentnøkkelen  :P

Etter dette fikk jeg testet alle mine tre momentnøkler sånn at jeg vet at de er innenfor noen få prosents avvik.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #9 på: Ma.,10,Februar,2014,12,11 »
Dere som har gjort denne jobben, demonterer dere reduksjonskassa fra automaten eller tok dere ned begge kassene som en del? og hvor mange av dere måtte bytte selve aluminiumsplata p.g.a. sprekk i denne. Vurderer å gå løs på jobben selv, har forstått det slik att aluminiumsplata mellom motor og gear er et litt svakt punkt, denne koster i underkant av seks laken hos maldal, med tettninger så kommer det fort opp i sju+. Så jeg vurderer litt frem og tilbake.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #10 på: Ma.,10,Februar,2014,16,42 »
Er det ikke flexplata du tenker på, som er et svakt punkt ? Den kan jo sprekke men den får man jo ikke tak i ny da.
6 laken for ny adapterplate var jo ikke altfor ille sånn sett, men sprekker disse ?
Jo de gjør kanskje det, ifølge Cryslercraps innlegg her http://www.offroad.no/forum/topic/127536-grand-cherokee-wj-2000-lekker-litt-olje-mellom-bellhouse-og-girkasse
Siden Maldal har dem i sortimentet så er det tydeligvis et problem....

Er hovedlekkasjen mellom motorblokka og adapterplata ? Eller blir det noe lekkasje inni converterhuset/bellhousing ?

Her noen bilder av sakene jeg fant på nett:
« Siste redigering: Ma.,10,Februar,2014,17,09 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #11 på: Ma.,10,Februar,2014,16,58 »
Var adapterplate jeg tenkte på ja, når jeg kjøpte bilen for ca. 6 år siden så la selger ved en adapterplate som hadde vært bytta, den var det flere sprekker i, er ikke helt sikker på når denne ble byttet. Venter litt åser om arbeids-lysta skal komme over meg :) og så passer det litt dårlig å være uten bil de neste to ukene, (sjelden det passer da :) )

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #12 på: Fr.,14,Februar,2014,21,39 »
Jeg skjønner egentlig ikke hvoror noen skulle ha lyst til å gå løs på denne jobben med så mye arbeid og så mange usikkerhetsmomenter, når forhandlerverkstedet kan gjør jobben til en grei penger. De har bukker og verktøy etc etc. Spør din nærmeste hva de tar for jobben. Kan hende du blir positivt overasket. Jeg var og nå har jeg en WJ UTEN OLJE LEKKASJE. Deilig

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #13 på: Fr.,14,Februar,2014,22,54 »
Det handler om mestringsfølelsen. Man skal ikke måtte spørre om hjelp  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Hjelp til simring bytte på WJ diesel
« Svar #14 på: Sø.,16,Februar,2014,19,57 »
Skjønner:)

Lykke til til ham som skal under bilen og skru..