Skrevet av Emne: Skal bytte bil, Wrangler TJ kanskje??  (Lest 1773 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget OleEven

• 258 CID
  • *
Skal bytte bil, Wrangler TJ kanskje??
« på: To.,20,Mai,2010,23,23 »
Hei!

Vurderer å kjøpe meg ny bruksbil, sett på mye, Hilux, Hiace 4x4, Chevrolet Tahoe, Suburban, Mitshubitshi L200 osv.
Men har alltid hatt ett godt øye til Wrangler`n.

Har nå en 97modell hiace som jeg er drittlei av å sitte fast med på flatmark!
Så vil ha noe som tar seg fram!

Sett på ulike modeller i 2.5 motor klassen, Hva er det man burde se etter ved eventuelt kjøp av disse?
Har lest Kjøpstråden, men vil gjerne få litt mer info.

-Driftssikkerhet
-Rust type farlig
-Drivstoff forbruk
-Bensin El Diesel?

Hva anbefaler folket?
Får jeg en ok bil i prisklasse 90.000-120.000?

Takk!

Ole-Even :)

Utlogget yeyeye

• 360 CID
Re: Skal bytte bil, Wrangler TJ kanskje??
« Svar #1 på: Fr.,21,Mai,2010,14,00 »
TJ får du bare med bensin 2,5L eller 4.0L, begge bruker tilnermet samme mengde suppe så ikke noen vits i å velge 2,5L av den grunn. Jeg kjører selv 2,5L og klager ikke på driftsikkerheten, den er god. Men fy for en lat motor, spes når du har 35"hjul,hehe. 4.0L er uforholdsmesig mye dyrere, men sånn er det bare i Norge, er veldig få av dem til salgs, men en annen gan kommer det da en på finn.no f.eks. Jeg hadde med min orginale TJ et gjennomsnitsforbruk på ca 1,5L på mila, da mest bykjøring, dog var jeg aldrig under 1L og var nok snarere over 1,5L en under i forhold til min bruk ;)
Rust, tja si det.. ramma ruster, sånn er det bare. Sjekk vanlige plasser som under matter i gulv og rundt skjermbrederne så ser du ofte hvordan det ligger ann, få den gjerne gjennom en NAF salg/kjøpe test.

Lykke til, meget sjarmerende bil, og veldig morro:)

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Skal bytte bil, Wrangler TJ kanskje??
« Svar #2 på: Ma.,31,Mai,2010,10,02 »
Vel, siden du vurderer Taho og suburban, så må jo faktisk cherokee også kanskje kunne være aktuelt. Der får du dieselmotorer som er sterke og gode til å trekke samtidig som du får ett fornuftig pent forbruk.

Men om det kun er wrangler du ønsker så ville jeg gått for en TJ. Den har ett mer moderne interør samtidig som det er noe bedre kjørecomfort i den pga spiralfjærer osv.
Driftsikkerhet på jeep er veldig bra. enkle biler, lite elektrisk så lite som kan gå  i stykker. og når først noe går i stykker, så er det bare å dra frem pipesettet og skru. Her er det sjeldent trangt, og forholdsvis enkelt å skru på. Deler kan fåes kjøpt veldig rimelig ifra usa selv inkl moms og frakt.
Rust er det lite av på wrangler etter 97 pga galvanisert karosseri. dette tror jeg også gjelder cherokee. Ramma har ikke galvanisert og kan ruste. Men det tar noen ti-år før det ruster igjennom de kraftige konstruksjonene. Husk at en sånn liten Wrangler TJ faktisk veier 1500 - 1600 kg. så her er det tykt gods.
Drivstoff forbruk er helt greit. her må man kun ta utgangspunkt i en standard bil. TJ 2.5 får du fint til å gå på under litern på langkjøring om alt er i orden. Problemet er at mange setter på større hjul på disse bilene, og når man da ikke gjør noe med utvekslingen ifra motoren til akslene, så blir det tyngre å dra på. Bilen bruker derfor mye mer bensin. Men gjør man modifiseringer riktig ved å kompensere på utvekslingene, så får du forbruket nesten ned til det originale igjen.

Bensing/diesel. Wrangler kommer bare i bensin. skal du ha diesel, så må du opp på den nye wrangleren med 2.8 liter diesel. men det tror jeg nok blir en helt annen prisklasse. 350 tusen +. Derfor er det kun bensin å velge i. 4.0liter kan du nesten bare glemme. De er veldig sjeldne, og ligger oftest over 200tusen for en relativt enkel lite modifisert sak.
Velger du erimot en cherokee så kan du velge i 2.5 bensin, 4.0 bensin eller 2.5 diesel. Cherokee nyere enn 97 har vel også samme interiør som wrangler TJ, så det er ganske pent.

Til slutt, en wrangler har en lei tendens til å bli vesentlig dyrere enn en cherokee på sikt. Dette pga en wrangler kan modifiseres så til de grader, og man greier rett og slett ikke å la være.
En cherokee har ett noe mer gatepreg over seg, og fristelsene blir ikke like store her. Selv om en cherokee blir skikkelig tøff med ett 2" hevesett og noen litt større hjul, men der stopper det som regel. (håper ikke jeg fornærmet noen der) Dessuten er en cherokee 5seter, i tillegg til at du har bagasjeplass og noe mere bruksbil. En wrangler er varebil 2 seter, eller 4 seter personbil uten plass til bagasje  ;D ( du får 2 små handleposer ifra rimi, men da er det fullt også.)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.