Skrevet av Emne: Går ikke på tomgang  (Lest 1931 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Går ikke på tomgang
« på: Ti.,30,Mars,2010,08,48 »
I morges fikk jeg litt problemer med min 4,0 tj, 2000 mod  ???
Motoren ville ikke gå på tommgang. Den stoppet med en gang jeg slapp gassen. Veldig tungvint med automatgir kan du si. Etter at jeg ga litt forsiktig gass i et par minutter virket at som normalt. Det er første gang jeg opplever dette.
Den har egentlig hele tiden vert litt "urolig" på tomgang, variert 2-300 rpm opp og ned. Men den har ellers fungert helt OK, så da har jeg ikke brydd meg med det. Forrige eier mente den hadde vert slik så lenge han kunne huske og verkstedet hans hadde sagt at det var helt normalt for denne bilen?? Høres litt snodig ut tenkte jeg men,men...
I går kveld måtte jeg sette bilen til lading, men det var min egen feil. Jeg hadde dørene åpne og byttet høytalere hele kvelden. Etterpå måtte jo anlegget testes skikkelig, så da gikk det nok endel strøm, ja 8) 8) Men det har vel ingen sammenheng med problemet, vel?
Har lest litt ang. oksygen sensorer her på forumet og tenkt at disse kan være skyld i problemet med urolig tomgang. Er jeg helt på viddene, eller?
Men dere O Store Guruer har vel et godt forslag til løsning tenker jeg 8)
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Går ikke på tomgang
« Svar #1 på: Ti.,30,Mars,2010,09,40 »
IAC ( Idle Air Controller ). Hadde samme problem og byttet denne samt renset TPS`en ( Trottle Body Sensor ) og da gikk den som en kule igjen.

Sitat
verkstedet hans hadde sagt at det var helt normalt for denne bilen??

Dummeste jeg har hørt! Er vel bare at verkstedet ikke hadde kompetente mekanikere som skjønte hva som kunne være feil...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Går ikke på tomgang
« Svar #2 på: Ti.,30,Mars,2010,15,48 »
Sjekk at speedometer drevet er ordentlig festet. Jeg monterte dette feil, og hadde samme problem. Dvs, når jeg slapp gassen døde motor'n.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Går ikke på tomgang
« Svar #3 på: Sø., 4,April,2010,15,16 »
Da går TJen fint på tomgang igjen ;D Tusen takk for gode råd!
Jeg tok bare ut føleren og renset både den og "huset" skikkelig. Det var fryktelig sotete der inne. Den varierer fortsatt noe på tomgang, men jeg har som sagt ikke byttet føler ennå. Den ser ikke ut til å være lagervare noe sted i Norge så vi får se etter påske.
Ang. variasjonene i turtallet her jeg forsket litt og funnet ut at den følger innslaget på aircondition kompressoren. Her er det noe mystisk vil jeg tro. Kompressoren slår inn og går i noen sekunder 3-4 ganger i minuttet uten at jeg har satt den på inne i bilen. Det skal vel ikke være sånn?? Og da følger turtallet på tomgang etter og svinger litt opp og ned.
Etter det jeg har lest meg frem til er vel en av oppgavene til denne føleren netopp å forhindre denne svingningen nå kompressoren slår inn. Så det betyr vel at den bør byttes? Men kompressoren skal vel ikke slå inn og ut helt umotivert??
I tillegg har det ene stab staget sagt takk for seg i løpet av påsken, så det blir nok litt skruing i neste uke også ;)
Ja, ja, noe skal en jo ha å pusle med, da........ 
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Går ikke på tomgang
« Svar #4 på: Ma., 5,April,2010,20,40 »
det er vel link armen til stabstaget som har ryki regner jeg med. Beste medisin er teraflex sine quicker disconnects. 1500 kroner og de  må ALDRI byttes igjen.

Ang. føleren, så har vel flere andre prøvd grundig regnjøring men finner ut at det soter fort igjen. Man lokaliserer problemet og kan gjøre en quick fix. Men tror flere ender opp med å kjøpe ny ifra usa. rimelig der.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Går ikke på tomgang
« Svar #5 på: Ti., 6,April,2010,11,02 »
Du har helt rett Tomas, det var link armen til staget som var defekt. Jeg har satt på en ny orginal som fulgte med når jeg kjøpte bilen. Neste gang de ryker bytter jeg nok til noe bedre, har vert inne på tanken.

Har brukt bilen en god del nå i påsken og den går fortsatt helt fint på tommgang :D. Men føleren skal byttes. Tenker jeg skal bestille endel "stæsj" fra USA og tar den med da. Den koster faktisk 16-1700 her hjemme.

Men har noen av dere en forklaring på dette med ACen som jeg beskrev i innlegget mitt over? Er dette normalt eller kan jeg begynne å lete etter en feil her? Innslaget på kompen slår inn og sviver med rundt et par sek før den slår ut igjen. Så går det 10-15 sek før det samme skjer igjen. Og sånn holder den på sålenge motoren går. Og da følger turtallet etter, opp og ned.
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Går ikke på tomgang
« Svar #6 på: Ti., 6,April,2010,13,06 »
Men har noen av dere en forklaring på dette med ACen som jeg beskrev i innlegget mitt over? Er dette normalt eller kan jeg begynne å lete etter en feil her? Innslaget på kompen slår inn og sviver med rundt et par sek før den slår ut igjen. Så går det 10-15 sek før det samme skjer igjen. Og sånn holder den på sålenge motoren går. Og da følger turtallet etter, opp og ned.

Hmm, ganske sikker på at min oppfører seg sånn og (slår inn og ut uten at AC er på).. men turtallet på motoren endrer seg ikkje.
Kan sjekke i kveld hvis du vil

mvh
Lars Tore

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Går ikke på tomgang
« Svar #7 på: Ti., 6,April,2010,15,17 »
Kjempefint om du kunne sjekke dette Larstore! Så lenge føleren min er dårlig er det nok derfor at turtallet varierer. Har lest meg til at en av oppgavene til denne er å motvirke akkurat det. Om ACen er normal så er det bare føleren om å gjøre før alt er på stell igjen.
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Går ikke på tomgang
« Svar #8 på: Ti., 6,April,2010,17,53 »
Kjempefint om du kunne sjekke dette Larstore!

Var nettopp i garasjen og sjekka litt. Det ser ut som om kompressoren kobler inn et par ganger i minuttet dersom AC ikkje er på. I tillegg så varierer faktisk turtallet bittelitt. Har ikkje tenkt på dette før, men det er kanskje naturlig? Det er ihvertfall ikkje eit "problem" hos meg.

Var i grunn litt vanskeleg å forstå nøyaktig kva som skjer. Dersom "viftebryter" står i AV posisjon, så ser det ut som om kompressor aldri er på. Men ser i grunn ut som om den går sånn inninmellom uansett ellers..

Ligner dette på dine observasjoner?

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Går ikke på tomgang
« Svar #9 på: Lø.,24,April,2010,15,10 »
Beklager at det har tatt litt tid å få sjekket videre her.
Min komp. slår heller ikke inn om både viftebryteren og velgeren står i av stilling. Så fort jeg slår på en av bryterene så slår komp. inn i et par sek. Så er den ute rundt 15 sek. for så å slå inn i 2 igjen. Og sånn holder den på. Og da varierer også turtallet et par hundre rpm. Tviler på at det skal være sånn, eller??
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!